מאבק תושבי מטולה: מסרבים להתפנות למרות דרישת המשטרה

התושבים שנותרו במטולה נאחזים בבתיהם למרות המצב המסוכן • "אף אחד מהיישובים האחרים המוכרזים כשטח צבאי סגור לא קיבל פנייה דומה מהמשטרה", כתב אחד התושבים בקבוצת הוואטספ • מצה"ל והמשטרה נמסר: "כניסת אזרחים למרחב זה אסורה בהחלט והינה מסוכנת. תושבים שנשארו במרחב התבקשו להתפנות על ידי משטרת ישראל בשיחה טלפונית

תיעוד הנזק במטולה. צילום: אמיר שושני

התושבים האחרונים שנשארו במטולה, חמישה במספר, זכו בשעות האחרונות לשיחת טלפון ממפקד תחנת קריית שמונה, סנ"צ אריק ברקוביץ, שדרש מהם לצאת ממטולה, אחרת ייעצרו. במשטרה טענו כי מפיקוד הצפון פנו אליהם והגישו להם רשימה עם טלפונים של התושבים האחרונים שנותרו במטולה, בדרישה שיפנו אותם.

אש במטולה (ארכיון), צילום: ללא קרדיט

המתח שקיים בין התושבים האחרונים שנותרו לבין כוחות הביטחון רק גובר. בעוד שהתושבים נאבקים שלא לנטוש את היישוב ולהפקירו, בצה"ל החליטו כנראה שמה שלא עשה חיזבאללה יעשה צבא וישאיר יישובים נטושים ללא תושבים. ההכרזה על שטח צבאי סגור במטולה וביישובים נוספים התקבלה כבר לפני שישה ימים, אולם רק עתה, כשמחר בשמונה בבוקר צפוי הצו לפקוע, התקבלה ההחלטה לדרוש את פינוי התושבים.

בזמן זה, מספר תושבים מתנגדים לפינוי בטענה כי הם נאבקים על זכותם להישאר בבתיהם למרות הסכנות מהמלחמה בגבול הצפון. תושב מטולה דיווח כי אף אחד מהיישובים האחרים המוכרזים כשטח צבאי סגור לא קיבל פנייה דומה מהמשטרה.

פגיעות במטולה (ארכיון), צילום: אי.פי.אי

הגדרת השטח כשטח צבאי סגור אוסרת על כניסת תקשורת ואזרחים לא מורשים, אך באופן מסורתי ניתנה לתושבים האפשרות להיכנס לבתיהם ולהמשיך לשהות בהם. תושבים טוענים כי הצו אינו חל עליהם, וההכרזה לא אמורה לאלץ אותם לפנות את בתיהם.

בקבוצת הוואטסאפ המקומית גובר הכעס כלפי הצעד שנראה ככפייה לא חוקית. יוסי לויט, רבש"צ מטולה, הסביר כי המשטרה אינה מתכוונת לפנות בכוח אלא פנתה לתושבים בדרישה לעזוב מטעמי בטיחות עקב הלחימה והפסקות החשמל והמים בעיירה.

עם זאת, תושב אחר הביע חשש מפינוי כפוי ובלתי חוקי, והזהיר כי המשטרה תפנה את התושבים בכוח. במשטרה הבהירו כי אין כוונה להשתמש בכוח לפינוי.

שטח צבאי סגור

מצה"ל והמשטרה נמסר: "בהתאם להערכת המצב והרחבת הפעילות המבצעית בלבנון, הוחלט על צו שטח צבאי סגור במרחב מטולה ומספר יישובים נוספים בתאריך 30 בספטמבר".

"בכפוף לכך, כניסת אזרחים למרחב זה אסורה בהחלט והינה מסוכנת. תושבים שנשארו במרחב התבקשו להתפנות על ידי משטרת ישראל בשיחה טלפונית. צה״ל ימשיך לפעול למען הגנה על תושבי הצפון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר