משמעות ההנחיות החדשות של פיקוד העורף: כל מה שצריך לדעת

בעקבות הכניסה הקרקעית ללבנון והירי למרכז, שורה חדשה של הנחיות בטיחותיות ניתנו לציבור בצפון ומרכז הארץ • המדינה חולקה לשלושה אזורים עם מדרגות הגבלות שונות - מצומצמת, חלקית ומלאה • אז איפה נסגרים חופי הרחצה ואיפה לא מתקיימים לימודים?

הגבלות פיקוד העורף בירושלים ובמרכז - 1.10 . צילום: פיקוד העורף

ההתחממות בגבול הצפון, הירי למרכז, ופעולות כוחותינו בתוך לבנון, הובילו את פיקוד העורף לפרסם היום (שלישי) עבור הציבור שורה חדשה של הנחיות בטיחותיות באזורים השונים של הארץ, וזאת כדי לשמור על שלום ובטחון הציבור.

קולות הקשר ברגעי הכניסה ללבנון: "יוצאים להתקפה למען מציאות חדשה לתושבי הצפון" // דובר צה"ל, צילום: גטי

חלוקת הארץ לאזורים

ההנחיות החדשות של פיקוד העורף אינן נוגעות לכלל חלקי ישראל. בעיקרן הן מתייחסות לצפון ומרכז הארץ, שבהן, כפי שנפרט בהמשך, הפעילויות השונות כגון התקהלות בחוץ, לימוד בבתי הספר ועבודה במפעלים תהיה תחת הנחיות ממוקדות לכל אחד משני האזורים.

מה הם האזורים להם חולקה הארץ?

פיקוד העורף חילק את הארץ כאמור לשלושה אזורים: אזור שבו מותרת פעילות מצומצמת, אזור שבו מותרת פעילות חלקית ואזור שבו מותרת כרגע פעילות מלאה.

אזור הפעילות המצומצמת

על פי ההנחיות, כל הישובים שנמצאים בגולן, הגליל, העמקים, הקריות במפרץ חיפה (ים, אתא, מוצקין וביאליק) וואדי ערה (יישובי מוא"ז מגידו ויקנעם עילית), שייכים לאזור זה.

מוקדי נפילה של שברי יירוט באזור הקריות , עכו והגליל המערבי (ארכיון), צילום: דוברות המשטרה

מה הן ההנחיות לאזור הזה?

ראשית, בכל חלקי הארץ האלו לא ניתן יהיה לשחות בחופי הים, שנסגרו לציבור. בנוסף, התקהלות בחוץ מותרת רק עד 10 אנשים, התקהלות בתוך מבנה מותרת עד 150 איש. בכל הנוגע למפעלים, מותר לעבוד בהם אם ניתן להגיע לאזור מוגן תוך משך הזמן שהוגדר. ההנחיות האלו שייכות גם למפעלים חיוניים.

ומה עם מערכת החינוך?

בכל האזור של הפעילות המצומצמת לא יתקיימו לימודים.

אזור הפעילות החלקית

אזור נוסף שניתנו לגביו הנחיות מסודרות נקרא אזור הפעילות החלקית, והוא כולל את: מפרץ חיפה למעט הקריות, ואדי ערה למעט החלקים שצויינו לעיל, הכרמל, מנשה, שומרון, שרון, דן ירקון, השפלה, ירושלים ושפלת יהודה.

זירת נפילה ברמת השרון, צילום: דוברות עיריית רמת השרון

מה הן ההנחיות לאזור זה?

באזורים אלו מותר להתקהל בחוץ עד 30 איש, במבנים מותר להתקהל עד כמות של 300 איש, חופי הים ייסגרו, ניתן לעבוד במקומות עבודה בהן ניתן להגיע בזמן שנקבע למתחם מוגן. אותן הנחיות קיימות גם ביחס למפעלים חיוניים.

ומה עם בתי הספר?

הלימודים יתקיימו בכל בתי הספר בהם ניתן להגיע למרחב מוגן בזמן שנקבע בהוראות פיקוד העורף.

אזור הפעילות המלאה

מעבר לשני האזורים שהוזכרו קודם, שאר הארץ מוגדרת כאזור של פעילות מלאה. אולם, גם אזור זה חולק לשני תתי אזורים: עוטף עזה ושאר הארץ.

ההנחיות לאזור עוטף עזה

באזור העוטף מותרות התכנסויות בחוץ של עד 1,000 איש, מערכת החינוך פועלת כרגיל וכן מקומות העבודה. עם זאת, ישנם ישובים בעוטף להם הנחיות מיוחדות שמופיעות באפליקצייה של פיקוד העורף.

דגל ישראל על רקע טנק בעוטף עזה (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

ההנחיות לשאר הארץ

בשאר אזורי הארץ אין כרגע שום הגבלה לכלל הפעילויות. פעילויות שבוטלו עקב הנחיות
ההוראות החדשות של פיקוד העורף מובילות לשורה ארוכה של שינויים וביטולים של אירועים באזורים השונים ברחבי הארץ.

להלן שורת הביטולים:

אירוע הסליחות ההמוני בכותל
כיוון שבירושלים מותרת התכנסות של עד 300 איש בחוץ, בוטל אירוע הסליחות הגדול שהיה אמור להתקיים. במקום האירוע הגדול יקיימו 300 איש את תפילת הסליחות וזו תועבר בשידור חי לכל הרוצים בכך.

משחק הכדורגל בין בית"ר ירושלים למכבי חיפה
קבוצות הכדורגל בית"ר ירושלים ומכבי חיפה היו אמורות לשחק ביניהן באיצטדיון סמי עופר בחיפה, אך עקב ההגבלות המשחק בוטל כשמשחק חדש היה צפוי להתקיים בירושלים. אולם משחק זה נדחה שוב עקב העובדה שגם בירושלים כעת אסור למעל 300 איש להתכנס בחוץ.

מעמד סליחות בכותל המערבי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

כדורסל
בעקבות ההנחיות הודיעה מנהלת ליגת הכדורסל על שורת ביטולי ודחיית משחקים. בין המשחקים שנדחו ישנו גמר גביע ליגת ווינר שהיה אמור להתקיים במוצאי שבת בין מכב"י ת"א למכבי ר"ג בחולון.

תפילות ראש השנה, הימים הנוראים ויום הכיפורים
ההנחיות החדשות מייצרות מצב לפיו בצפון הארץ לא ניתן יהיה לקיים השנה בבתי הכנסת תפילות חג גדולות והגבאים יצטרכו לחלק את הציבור למספר מניינים שונים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר