פגיעת הרקטה ליד כביש 6: מה לעשות אם יש אזעקה כשאני ברכב?

פציעתו של נהג הרכב באורח בינוני העלה שוב את הסיטואציה המבהילה • בפיקוד העורף הסבירו באיזה מקרים יש לצאת לחפש מחסה ומה עושים אם אי אפשר לעצור • שני בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בתקופה האחרונה במקביל להישמע אזעקה, אחד מהם נהרג • כך תנהגו נכון

הנחיות מצילות חיים. זירת נפילת הרקטה ליד כביש 6. צילום: תיעוד מבצעי מד"א

פגיעת הרקטה היום (שלישי) בכביש 444, סמוך לכביש 6 במחלף חורשים, העלתה שוב את הסוגיה של התגוננות בעת אזעקה בזמן נסיעה ברכב. האדם שנפגע באורח בינוני, מרסיס בראשו, שהה ברכב בעת האזעקה.

מה עושים כשיש אזעקה בזמן נהיגה? // צילום: פיקוד העורף

כעת, בטח לפני החגים שישראלים רבים יבלו ברכבים, חשוב להזכיר את הנחיות פיקוד העורף בהישמע אזעקה בעת נסיעה ברכב.

הנחיות פיקוד העורף

על פי פיקוד העורף, ההנחיות לפיהן עלינו לפעול עם קבלת התרעה על ירי רקטות או טילים, מורות לעצור את כלי הרכב בצד הדרך, לכבות את המנוע ולצאת ממנו בבטחה ככל שהדבר אפשרי.

אם קיים מבנה או מחסה סמוך, שניתן להגיע אליהם בזמן ההתגוננות באזור שבו אנו שוהים, יש להיכנס אליהם ואם ניתן, להיכנס למקלט או לעלות קומה ולהמתין על גרם חדר המדרגות למשך 10 דקות. אם אין מבנה או מחסה בקרבת מקום, יש להתרחק מכלי הרכב מעבר לשולי הדרך או למעקה הבטיחות, לשכב על הקרקע ולהגן על הראש עם הידיים למשך 10 דקות.

אף שאנו נוטים לחשוב כי מדובר במקום מוגן יחסית, קיימות מספר סיבות שבגללן חשוב לצאת מהרכב ולהתרחק ככל שהדבר אפשרי:

1. חדירת רסיסים - החומרים מהם עשויה מעטפת הרכב אינם מספקים בפועל הגנה מפני חדירת רסיסים ופגיעה בעוצמה רבה של שברי יירוט.

2. שברי זכוכית - ההדף עלול לגרום לסכנת פגיעה משברי זכוכית בשל התנפצות החלונות וחלקי רכב.

3. סכנת התלקחות - פגיעה של רסיס ברכב או במיכל הדלק עלולה להוביל לשריפה ולהפוך את כלי הרכב למלכודת אש.

סיבה משמעותית נוספת היא שבזמן ירי רקטות וטילים, עדיף להיות קרובים ככל האפשר לקרקע ולהקטין ככל הניתן את גובה הצללית של גופנו ואת שטח החשיפה שלו. זאת עקב העובדה שרוב ראשי הנפץ של הרקטות והטילים בנויים עם מעטפת פלדה, היוצרת רסיסים מסוכנים רבים בפיזור צפוף מאוד.

רסיסים אלו פוגעים באופן ישיר בקרקע רק באזור קטן מאוד הסמוך למקום הפיצוץ, אולם במרבית השטח החשוף לפגיעה וככל שמרחיקים ממקום הפיצוץ - מסלול מעוף הרסיסים הוא אלכסוני וכלפי מעלה. גם הקרקע עצמה מספקת הגנה וכל בליטה שיש בה משפרת מאוד את רמת המיגון, למשל תלולית, אבן שפה, מעקה נמוך או תעלה.

הנחיות פיקוד העורף למקרה שיש אזעקה בזמן נסיעה ברכב, צילום: הסברה פיקוד העורף

גם במצב שבו אין אפשרות לצאת מהרכב בזמן, חשוב לנקוט פעולות שיקטינו את הסכנה: לעצור את הרכב בצד הדרך, לכבות את המנוע, להתכופף אל מתחת לקו החלונות ולהגן על הראש עם הידיים. זאת, על מנת לצמצם את סכנת הפציעה הנשקפת במקרה של התנפצות הזגוגיות ולהפחית את הסיכון לפגיעה חמורה מרסיסים ומהדף.

שתי תאונות בזמן אזעקה

כזכור, בשבוע שעבר שתי תאונות דרכים אירעו בזמן הישמע אזעקה, אחת מהן הייתה קטלנית. בכביש 77, באזור מחלף זרזיר, נהרג נועם יחיאל ז"ל בן ה-17. ארבעה בני אדם נוספים נפצעו באורח קל-בינוני. הרכב סטה מהנתיב בעת האזעקה, כתוצאה מהבהלה של הנהג, ונתקע במעקה הדרך.

כמה ימים לאחר מכן, בפתח תקווה, נפצעה נערה באורח בינוני לאחר שרכב סטה מהנתיב בעת אזעקה, ופגע בה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר