ועדת החקירה האזרחית מודיעה: עוצרים את פעילותינו - נגיש בקרוב דוח לציבור

עופר רוזנבאום, יו״ר מטה ועדת החקירה האזרחית: "מאז הקמתה שמעה הוועדה מאות שעות עדויות, ונחשפה באופן אישי ובלתי תלוי למימדי האסון האדיר" • אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני ז"ל: "לא נאפשר חקירה פוליטית באמצעות ועדה שתוקם על ידי דילים וקומבינות"

ועדת החקירה האזרחית מודיעה על הפסקת פעילותה. צילום: גדעון מרקוביץ'

ועדת החקירה האזרחית שהוקמה לפני כחודשיים וחצי וגבתה עדויות ממשפחות החטופים, אישי ציבור ואנשי מעכת הביטחון לשעבר הכריזה היום על עצירת פעילותה השוטפת של הוועדה לטובת כתיבת דוח והצגת מסקנותיו לציבור.

עופר רוזנבאום, יו״ר מטה ועדת החקירה האזרחית: "מאז הקמתה שמעה הוועדה מאות שעות עדויות, ונחשפה באופן אישי ובלתי תלוי למימדי האסון האדיר. למדנו עד כמה חוסר המוכנות הביא לפגיעה קשה גם לאחר ה-7.10, ועד כמה היו אלו האזרחים שנתרמו, שתרמו, שמילאו את מקומה של המדינה ביותר מדי מקומות, ועדיין עושים זאת. מעל כל אלו מרחפת מילה אחת, שהפכה כמעט גסה בשנה האחרונה, והיא אחריות".

עופר רוזנבאום. "בשעה שאנחנו רודפים אחרי האמת, אחרי תשובות, אחרי האחריות, יש כאלה שבורחים ממנה", צילום: גדעון מרקוביץ'

"הצטערנו לגלות שבשעה שאנחנו רודפים אחרי האמת, אחרי תשובות, אחרי האחריות, יש כאלה שבורחים ממנה. נדהמנו לגלות שבשעה שאנחנו פועלים שאסון כזה לא יקרה עוד לעולם, גורמים בממשלה פעלו ועדיין פועלים כדי לנסות ולעצור אותנו".

"בשעה שרוב מוחלט של אזרחי ישראל דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית, יש מי שמנסים לחפש קיצורי דרך, למרוח זמן בציפייה שהציבור ישראלי ישכח. אני רוצה להיות ברור - הציבור הישראלי לא ישכח. לציבור הישראלי מגיעות תשובות, ולמשפחות השכולות מגיעה נחמה, וזו בדיוק הסיבה שקמנו. הכרזנו מתחילת הדרך שמטרתנו היחידה היא הקמת ועדת חקירה ממלכתית, והיום אין לנו צל של ספק לגבי חוסר הנכונות של ממשלת ישראל להקים את אותה ועדה, שכולנו כל כך זקוקים לה. חוסר הנכונות הזה, חוסר האמון של הציבור הישראלי, חוסר הצדק כלפי משפחות הקורבנות, אלו בדיוק הסיבות שבגללן אנו מודיעים היום על עצירת פעילותה השוטפת של הוועדה לטובת כתיבת דוח והצגת מסקנותיו לציבור".

"צה"ל ושב"כ לקחו אחריות - לא כך הממשלה"

יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס ורדה אלשיך אמרה: "אנחנו מתחזקים ברצון ובחובה לדעת מה קרה לנו ב-7 באוקטובר. מה קרה שהביא אותנו לאסון, כפי שנאמר, הגדול ביותר מאז השואה. הרוב המכריע של התושבים, ולפי סקרים בין שמונים לתשעים אחוז, מבקשים להקים ועדת חקירה ממלכתית".

יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס ורדה אלשיך, צילום: קוקו

"בינתיים הוועדה הזאת מתמהמהת, ומנסים למסמס אותה. לכן קמו גופים שחשבו שמגיע לנו, לכולנו, לכל האזרחים, ובמיוחד למשפחות השכולות, לדעת מה בדיוק קרה. לכן חשבו שטוב יהיה שיתחיל במלאכה גוף חסר פניות, ויאסוף ראיות ויביא בפני ציבור האזרחים הכואבים את התובנות ואת העדויות הראשונות לגבי הסיבות שהובילו לשם. צה"ל והשב״כ בעצם כבר עוסקים בזה, ומיישמים תוך כדי המלחמה לקחים. בשני הגופים הזדרזו ראשי המערכת ליטול אחריות, ולא השאירו ספק שיתפטרו".

"לא כך הממשלה. הוועדה הזאת נועדה לבדוק את כל הגורמים, ובתוכם גם הממשלה וראשי הממשלה בשנים האחרונות שקדמו לאסון, אסון שהביא לרציחת ילדים רבים. העובדה היא ששמענו כ-130 עדים עד היום. עדים שהניחו בפנינו, ואני מנסה אולי להמעיט, תמונה מבהילה ומזעזעת ברבדים השונים. העדויות חידדו את הצורך הדחוף להקים ועדת חקירה ממלכתית, וזהו צעד חיוני והכרחי כדי להתחיל במסע הקשה והמפרך של שיקום החברה הישראלית".

"קולן של רוני וחברותיה ימשיך להדהד לעולמי עד"

אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז״ל וממקימי ועדת החקירה האזרחית: "אסור לנו לשכוח כי במנהרות החמאס נמקים כעת 101 חטופים מאז אותו יום ארור של ה-7.10. ביום השואה ההוא, לפני שנה, קולן של רוני וחברותיה הגיבורות נדם לעד. אך אל תטעו, קולן ימשיך להדהד לעולמי עד".

אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל שנרצחה בבסיס נחל עוז בשבעה באוקטובר, צילום: ועדת החקירה האזרחית

"בעוד כשבוע נציין כולנו את יום השנה לאסון הנורא ביותר שידע העם היהודי מיום הקמת מדינת ישראל. אך עד כה, לצערי הרב, לא קמה ועדת חקירה ממלכתית שתאפשר לנו להתחיל את תהליך התיקון וההחלמה שכל כך נדרשים לנו כעם שחפץ בחיים. היכולות המרשימות בצפון בשבועיים האחרונים מחדדות עוד יותר את הצורך לחקור, ללמוד ולהפיק לקחים מה קרה לנו באותה שבת ארורה. מדוע שם נכשלנו? לפני מספר חודשים נאלצנו נציגי משפחות שכולות להקים את ועדת החקירה האזרחית, לאחר שהתברר לנו כי אין כל כוונה להקים את אותה ועדת חקירה ממלכתית כפי שקבע החוק".

"ובשל כך, יצאנו לדרך כדי להתחיל ולבנות את הפאזל הכל כך גדול של אותו אסון נורא, שלקח מאיתנו את יקירינו. עד כה הופיעו בפני הוועדה כ-130 עדים יקרים ואמיצים, שסיפקו לנו תמונה מבהילה ברבדים רבים מאוד. לאחר שמיעת העדויות המטרידות, אנו אומרים היום באופן חד וברור - חובה עלינו להרים את המסך ולהתפכח מהעיוורון שסימא בעלי תפקידים רבים מהדרג המדיני והצבאי על פני עשרות שנים. ללא הרמת המסך, ביטחונה, עתידה וחוסנה של מדינת ישראל נתונים לאיום קיומי של ממש, והוא האסון הבא שכבר לפתחנו".

"בשבועות האחרונים אני שומע מכל מיני חברי כנסת, כולל שרה בכירה במדינת ישראל, אך לפני יומיים, כי יש כוונה לשנות את חוק ועדת החקירה הממלכתית, כך שבמילים אחרות יהפוך לוועדת הטיוח לאסון ה-7.10. אני עומד בפניכם כאן הרגע, היום, וזועק בקול חד וברור - כל ניסיון של שינוי החוק על ידי המתווה שאליו מכוונת הממשלה עם כינוס מושב החורף של הכנסת עלול להתבסס על דילים פוליטיים. לא יקום ולא יהיה. לא נאפשר את חקירת מותה של בתי היקרה, רוני, מותן של חברתיה וכן של כל הנרצחים והחללים משואת ה-7.10 ועד היום, לחקירה פוליטית באמצעות ועדה שתוקם על ידי דילים וקומבינות. אי הקמת ועדת חקירה ממלכתית היא בבחינת הוספת חטא על פשע".

הילה אביר, נציגת ועד משפחות נרצחי המסיבות ואחותו של לוטן ז"ל שנרצח במסיבת הנובה., צילום: ועידת חקירה האזרחית לאסון 7.10

הילה אביר, אחותו של לוטן ז״ל, שנרצח במסיבת הנובה ונציגת ועדת משפחות נרצחי המסיבות וממקימות ועדת החקירה האזרחית: "לפני שבוע התרגשתם ממבצע הביפרים המשוכלל. אני רק הפכתי ליותר מתוסכלת. אם יש לנו את היכולות האלה, איפה לעזאזל הייתם ב-7 באוקטובר? חייבת לקום פה ועדת חקירה ממלכתית כלשון החוק, בלי קומבינות ובלי הנדוסים. כל ניסיון לשנות את החוק על ידי אלה שבין היתר צריכים לתת את התשובות יהפוך את הוועדה לוועדת הטיוח לאסון ה-7.10. אותנו זה לא ישתיק".

"נחשפנו לחטא היוהרה והזלזול"

ד״ר אלון קאופר, חבר מזכירות קיבוץ בארי: "גדעון סער נכנס לממשלה, ומאפשר בכך את המשך ההפקרות, המשך הסדרי גיוס שערורייתיים, בעת שברור שצה״ל קטן מדי. המשך הפקרה מודעת של החטופים משיקולים פוליטיים, אי ניצול הישגים צבאיים להסדר מדיני יציב, וטיוח להכרח לחקור את המחדל וגורמיו".

ועדת החקירה האזרחית. "חייבת לקום פה ועדת חקירה ממלכתית כלשון החוק, בלי קומבינות ובלי הנדוסים", צילום: גדעון מרקוביץ'

שלמה אהרונישקי, המפכ״ל לשעבר: "אם לא תוקם ועדת חקירה ממלכתית, לא נדע, לא נחקור, לא נלמד, וברור שלא נתקן. ומעל כל אלה, גם בעדויות נחשפנו לחטא היוהרה והזלזול, כי הרי הכול היה רשום על הקיר. רק לא היה אחד בישראל שניסה למחוק את הכתובת הזאת כדי שהאסון הנורא בשבעה באוקטובר לא יקרה. ראינו איך מדינת ישראל פועלת ומנהלת את ענייניה. אין למדינה תפיסת ביטחון לאומית, הקונספציה מעולם לא אותגרה, ״חזון״ זאת מילה גסה, ואחריות לא מהווה מצפן כולל ערכי. עזה הייתה בעדיפות אחרונה מבחינת הקשב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר