מתחת לאף של המנהל האזרחי: פלשתינים סללו כביש בלתי חוקי

לפני שלושה חודשים התגלה כי פלשתינים סללו כביש חדש בניסיון להרחיב את העיר אל בירה • הכביש, שממוקם ליד בסיס אוגדת איו"ש, עדיין עומד על תילו, בעוד כבישים שסללו ישראלים נהרסו • פקחים פעלו בסמוך לכביש היום, אך הותירו את הכביש ללא פגע • פורום "מאבק על כל דונם" טוענים: "הכביש זועק אכיפה בררנית" • המנהל האזרחי: "פועלים לפי סדר עדיפות

פלשתינים סללו כביש חדש בניסיון להרחיב את העיר אל בירה // קרדיט: פורום מאבק על כל דונם

ישנם לעיתים אירועים שנראים במבט ראשון נקודתיים וחד פעמיים אך בפועל מספרים סיפור גדול בהרבה. כזה הוא סיפורו של כביש פלשתיני בלתי חוקי בלב בנימין שמעניק הצצה להתנהלות מערכת הביטחון ביהודה ושומרון בנוגע לאכיפת הבנייה מצד הרשות הפלשתינית שיצאה מזמן משליטה כלשהי.

פלשתינים סללו כביש חדש, צילום: פורום מאבק על כל דונם

הסיפור החל לפני כשלושה חודשים וחצי. במבצע שכלל עשרות כלים כבדים, סללה עיריית אל בירה כביש אספלט באורך מאות מטרים ברכס אסטרטגי בסמוך לישוב בית אל בבנימין. הכביש שנסלל לאור יום צופה על בסיס המנהל האזרחי באוגדת איו"ש ושוכן כקילומטר וחצי בלבד ממנו.

סלילתו של הכביש מרחיבה את שטח העיר אל בירה, ומייצרת רצף טריטוריאלי ערבי מהעיר לכיוון כביש הגישה לישוב פסגות המכונה "ציר הזבל" ואתר הטבע 'עין תות' הסמוך.

פלשתינים סללו כביש חדש, צילום: פורום מאבק על כל דונם

בעקבות פרסום סלילת הכביש, נחשפו במנהל האזרחי באיחור לעבודות, אולם הליכי אכיפה לא ננקטו. רק עשרה ימים לאחר פרסום הקמת הכביש, הגיעו פקחים למקום, אך הם הטילו "צו סילוק מבנה" שמאפשר לבצע אכיפה בתוך ארבעה ימים בלבד, אלא רק צו הפסקת עבודה, שבאמצעותו ניתן להגיע להליך אכיפה סופי רק לאחר המתנה של שבועות ארוכים.

באותו היום ממש, אומרים תושבים בגבעות באזור, שטוענים לאכיפה בררנית, הטילו הפקחים על כביש דומה שנסלל בגבעה יהודית סמוכה צו סילוק מבנה וביצעו באמצעותו הרס כעבור ימים בודדים. צו דומה ניתן לגבעה נוספת שבועות ספורים קודם לכן וגם באמצעותו בוצע הרס חוזר ונשנה של כביש הגישה למקום.

פלשתינים סללו כביש חדש, צילום: פורום מאבק על כל דונם

מאז חלפו יותר משלושה חודשים וחצי ובמנהל האזרחי טרם ביצעו אכיפה במקום, חרף העובדה שגם באמצעות הצווים שהוטלו ניתן היה לבצע הרס מזמן. בעוד הכביש עומד על תילו, הגיעו היום (שני) פקחים לאזור, כשהם מלווים בדחפורים כבדים, אך הם רק הרסו חומת בטון קטנה שנבנתה סביב חלקה חקלאית פלשתינית. הכביש נותר ללא פגע.

"סיפורו של הכביש שנסלל ממש מתחת לאפו של המנהל האזרחי זועק אכיפה בררנית וממחיש את המדיניות המבישה של מערכת הביטחון ביו"ש", אומרים בפורום מאבק על כל דונם, שעוקב אחר השתלטות הרש"פ ביו"ש. "הפלישות לרוב אינן זוכות למענה או לחילופין נתקלות בגרירת רגליים מכוונת".

תגובת דוברות מתפ״ש: "הבנייה המתוארת בפנייתך מוכרת לקציני היחידה ומטופלת בערוצי הפיקוח והאכיפה המוכרים בחוק. כנגד זו נמסרו צווי אכיפה מנהלית בהתאם, והאכיפה תתבצע בהתאם לדין וכן בהתאם לסדרי העדיפויות ובכפוף לשיקולים המבצעיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר