מ"כושי מסריח" ועד "מחבלות": זינוק מרתיח בגזענות בישראל

חוצה את כל הגבולות: התופעה המתרחבת של גזענות חושפת את הפערים בחברה • רק בחודש אוגוסט נרשמו ארבעה אירועים כנגד חיילים ממוצא אתיופי ואזרחים ערבים

הפגנה של העדה האתיופית (למצולמים אין קשר לכתבה). צילום: אורן בן חקון

מעורר דאגה: באוגוסט 2024 נרשמו ארבעה אירועי גזענות חמורים שהגיעו ליחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים.

ח"כ ואטורי: "אנחנו נהיינו יפי נפש, מעודדים להט"ביות. הורים שמים בובה לילד כי נראה להם שהוא צריך להיות הומו" // צילום: ערוץ הכנסת

האירועים הוכיחו כי המאבק בדעות קדומות ובאפליה עדיין רחוק מסיום במדינת ישראל. מדובר במקרים שבהם חיילים ממוצא אתיופי ואזרחים ערבים נתקלו בתגובות גזעניות במקומות ציבוריים, במוסדות המדינה ובשוק העבודה.

באחד המקרים קצין מילואים בבסיס צבאי במרכז הארץ נשמע מכנה חייל מילואים ממוצא אתיופי בשם "כושי". א', חייל המילואים, שימש כשומר בש.ג. אחד ממפקדיו, שהבחין ברכב שעמד והפריע לשדה הראייה, הורה לא' לגשת לנהג כדי שיזיז את הרכב. א' ביקש מקצין מילואים שנהג ברכב לחנות במקום אחר, והקצין חנה בסמוך לעמדת הבידוק.

הפרדה במבשרת ציון. מימין: הכניסה ל"גן האתיופים", משמאל: הכניסה ל"גן הלבנים" (למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: אורן נחשון

בתלונה שהוגשה ליחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים סיפר א' כי לאחר שחיילים מיחידתו של הקצין שאלו אותו מדוע הוא חונה שם, הוא השיב בקול רם: "הכושי הזה אמר לי לא להחנות את הרכב שם".

א', שהיה המום מהתבטאותו של הקצין, ניגש אליו ושאל מדוע הוא מכנה אותו "כושי", והקצין השיב: "איך אתה רוצה שאני אקרא לך אם לא כושי?". הוגשה תלונה, שטופלה על ידי נציבות קבילות החיילים. בסופו של תהליך הקצין התנצל בפני החייל וכן הופסקה התנדבות הקצין.

חייל הותקף מילולית

במקרה נוסף, חייל מילואים ממוצא אתיופי חגג יום הולדת בבר בשוק הפשפשים בתל אביב, כאשר הותקף מילולית על ידי מלצרית שכינתה אותו "כושי מסריח". התלונה שהועברה למנהל המקום הובילה להתנצלות מצידה, אך לא לפיטורי המלצרית.

החייל עזב את המקום בתחושת זילות והשפלה, תחושה שתלווה אותו זמן רב, כאשר הוא מרגיש, כדבריו, "שהוא לא שווה כלום, לאחר 200 ימי מילואים שבהם הוא נותן מעצמו למדינה שלו".

עובד ברשת מרכולים בתל אביב חש הטרדה גזענית מצד לקוחה בחנות שקראה לו "כושי", ואף חזרה על זה ואמרה: "מה, אתה לא כושי?". המקרה, שתועד בווידאו, גרם לעובד לפנות לרשויות, שתיווכו לעובד סיוע משפטי כנגד הלקוחה.

למגר התופעות הבזויות

גם ערבים ישראלים עדיין זוכים לקריאות גזעניות. כך במקרה שבו ערבייה ישראלית, שהגישה תלונה ליחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות בהמשך לכך שהופנו כלפיה דברים גזעניים בשיחת טלפון עם חברת השמה.

שוק רמלה (למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: יוסי זליגר

בשיחה - שהוקלטה ללא ידיעת העובדות - נשמעת אחת מהן אומרת "הן נראות אותו הדבר, הבחורות הערביות עם השחור הזה"; עובדת שנייה: "יימח שמן"; עובדת א': "ממש מחבלות, יימח שמן". השיחה הובילה לפתיחת תיק תביעה לפי חוק איסור הפליה, ובמקביל נפתחה חקירה בנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה.

מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד: "תופעות של הפליה וגזענות עדיין מתרחשות בחברה הישראלית, ועלינו להמשיך ולעשות כל שניתן על מנת לאפשר לאזרחים, מכל גוני החברה והאוכלוסייה, את הגישה לערכאות משפטיות ולהשגת הצדק ולהביא בכך למיגור תופעות בזויות אלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר