הממשלה תכריז על מצב מיוחד בעורף בכל רחבי הארץ - זו המשמעות

העברת ההחלטה כוללת בין היתר איסור התקהלויות והגבלת הלימודים • נכון להערב צה"ל לא הודיע על שינוי בהנחיות פיקוד העורף מעבר לקו חיפה דרומה • מה המשמעויות? מצב מיוחד בעורף מאפשר לשלטונות סמכויות מיוחדות לשמירה על הסדר הציבורי בזמן מתקפה ממושכת • ההכרזה מחייבת דיון בוועדת החוץ והביטחון, אשר יכולה לאשר, לדחות או להגביל אותה

יירוטים. צילום: הרצי שפירא

הממשלה תצביע הערב (שני) על הכרזת מצב מיוחד בעורף בכל רחבי הארץ.

לאחר אישור הצעד, המשמעות היא כי "מוקנות לגורמי צה"ל ופיקוד העורף סמכויות נרחבות להנחיית האוכלוסייה בשטח".  בין היתר הסמכויות כוללות איסור התקהלויות והגבלת הלימודים. עם זאת, כזכור, נכון להערב צה"ל לא הודיע על שינוי בהנחיות פיקוד העורף מעבר לקו חיפה דרומה. 

מהו מצב מיוחד בעורף? הסמכויות והשלכות ההכרזה

הכרזה על מצב מיוחד בעורף נועדה להקנות לשלטונות סמכויות מיוחדות לשמירה על הסדר הציבורי והגנה על אזרחים בעת מתקפה ממושכת. מצב זה נקבע בתיקון לחוק ההתגוננות האזרחית משנת 1997, בעקבות מלחמת המפרץ והמבצעים "דין וחשבון" ו"ענבי זעם". מטרת התיקון הייתה לאפשר לכוחות הביטחון לפעול גם בזמן הפוגה בין התקפות, ולא רק במהלכן.

הנחיות פיקוד העורף עד ליום רביעי 25.9, צילום: פיקוד העורף

מהו מצב מיוחד בעורף?

הממשלה יכולה להכריז על מצב מיוחד בעורף כאשר ישנו איום בטחוני חריג על האוכלוסייה האזרחית. המצב מאפשר לשלטונות לנקוט צעדים יוצאי דופן, כמו פינוי אוכלוסייה או נקיטת אמצעים אחרים, על מנת לשמור על הסדר הציבורי ועל שלומם של האזרחים.

מנגנון ההכרזה והאישור

הכרזה על מצב מיוחד בעורף תקפה ל-48 שעות מרגע ההכרזה, אך ניתן להאריך את תוקפה באמצעות החלטת ממשלה ודיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. הוועדה יכולה לאשר, לדחות או להגביל את ההכרזה, ובמידה ואין דיון תוך חמישה ימים, ההכרזה פוקעת אוטומטית.

תקיפות צה"ל בלבנון, צילום: AFP

סמכויות חירום לפינוי אוכלוסייה

במהלך מצב מיוחד בעורף, הממשלה רשאית להטיל חובת פעולה על גופים שונים לצורך מיגון ופינוי אוכלוסייה, כולל רשויות מקומיות וגופים ציבוריים נוספים. צעדים אלו נועדו להגן על אזרחים הנמצאים באזורים המועדים לפורענות.

סמכויות נוספות לגופי חירום

ההכרזה מעניקה לצה"ל, לפיקוד העורף ולמשטרה סמכויות מיוחדות לפעול באזורי העורף במטרה לשמור על שלום הציבור. גופי החירום יכולים לנקוט בפעולות שונות על מנת לטפל במצב הביטחוני החריג ולהבטיח את שלומם של האזרחים.

תקנות לשעת חירום ופיצויים

ניתן לתקן תקנות לשעת חירום הנוגעות למצב המיוחד בעורף כדי להסדיר את הפעולות והסמכויות הנדרשות. בנוסף, ישנה אפשרות לקבוע תקנות בעניין פיצויים לאזרחים שנפגעו עקב ההכרזה על המצב המיוחד בעורף.

יירוטים מעל מפרץ חיפה, צילום: מישל דוט קום

פיקוד העורף מקיים הערכת המצב מתמשכת בנושא מדיניות ההתגוננות. בהתאם למדיניות שהופצה ביום שבת, נקבע כי אין שינוי במדיניות ההתגוננות במרחב זה. כל שינוי בהנחיות יועבר לאזרחים דרך הפלטפורמות הרשמיות של פיקוד העורף ודובר צה”ל. ניתן יהיה לקיים את האירוע בכפוף להנחיות פיקוד העורף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר