המשבר הכלכלי מעמיק לפני החגים: עלייה של 25% בפניות לקבלת סיוע כלכלי לחג

מפילוח הנתונים של עמותת "פתחון לב" עולה כי כמעט חצי מכלל הבקשות מגיעות ממשפחות שבהן ההורים עובדים • מנכ"ל העמותה: "קפיצה דרמטית באוכלוסיות חדשות, שעד כה לא היו חלק מעולם העוני בישראל"

חלוקת מזון לנזקקים בעמותת פתחון לב . צילום: לירון מולדובן

מדאיג: השנה החולפת השפיעה קשות על משפחות רבות בישראל, ומנתוני "פתחון לב" שהגיעו לידי "ישראל היום" עולה כי בהשוואה לשנה שעברה, יש עלייה של 25% במספר המשפחות שפנו לקראת ראש השנה לקבלת סיוע מהעמותה. עוד עולה כי בחצי השנה האחרונה, מאז הפסח האחרון, חלה עלייה של כ־15% במספר המשפחות מבקשות הסיוע, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

המשבר הכלכלי מעמיק, עלייה של 25% בבקשות לסיוע, צילום: לירון מולדובן

מפילוח הנתונים נמצא כי כ־45% מכלל מבקשי הסיוע לקראת ראש השנה הקרוב הם משפחות עובדות בגילי עבודה. הנתון הזה מטריד עוד יותר, כאשר מתברר שבשנה האחרונה נרשמה עלייה של יותר מ־30% במספרן של המשפחות העובדות אשר פונות לקבלת סיוע.

דוד, בן 45, תושב המרכז, נשוי ואב לילדים, גויס ב־7 באוקטובר למילואים ביחידה מובחרת. "אני בדרך כלל לא מאלה שזקוקים לסיוע או לתמיכה כלכלית. התפרנסתי היטב והסתדרתי ביום־יום, אבל ב־7 באוקטובר נעלמתי מהבית לחמישה חודשים", הוא אומר ומספר כי לראשונה בחייו נאלץ למחול על גאוותו ולקבל עזרה.

חלוקת מזון לנזקקים, לוד (ארכיון), צילום: יונתן זינדל

שכנים של בני הזוג, שהבחינו במצוקה, הפנו את תשומת לב העמותה, אשר שלחה לביתם סלי מזון, מוצרים קפואים ויבשים. "הרגשתי שאני יכול להיות רגוע ולתפקד כמו שצריך בשטח, כשאשתי לא צריכה בתקופה הזו לדאוג לכספים זמינים ולקניות. הרגשתי שיש מי שרואה אותנו", הוא אומר.

"אנחנו בעיצומו של משבר"

אלי כהן, מנכ"ל "פתחון לב", אומר בתגובה לנתונים: "אם מישהו זקוק עדיין להוכחה לקריסה כלכלית של משפחות שמעולם לא היו במצב הזה, מספר הבקשות לסיוע שאנחנו מקבלים לקראת ראש השנה מספר את הסיפור כולו. לא זו בלבד שאנחנו רואים עלייה משמעותית נוספת בפרק זמן של כמה חודשים של 10% במספרם של מבקשי הסיוע ו־25% יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, קיימת גם קפיצה דרמטית של אוכלוסיות חדשות שעד כה כלל לא היו חלק מעולם העוני בישראל", הוא אומר.

אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב, צילום: יהושע יוסף

"יותר משפחות ממעמד הביניים, יותר משפחות צעירות ויותר משפחות עובדות פונות לארגון כדי לקבל לראשונה סיוע. המדינה חייבת לפעול באופן מיידי, להחזיר את פרויקט תווי המזון של משרד הפנים ולבלום את הקיצוץ בשירותי הרווחה. זה כבר מזמן לא שבר פשוט, אנחנו בעיצומו של משבר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר