טיפול סיעודי (אילוסרטציה). צילום: GettyImages

כמעט שנה למלחמה: רוב הישראלים מודאגים ממצב הוריהם, מחצית מהקשישים חשים עצב ודיכאון

סקר חדש של חברת הסיעוד 'דנאל סיעוד' חושף את השפעות המלחמה על קשישים ובני משפחותיהם • 63% מהקשישים חשים יותר עצובים ומדוכאים; 25% סובלים מקשיי שינה • מנכ"ל דנאל סיעוד: "בני הגיל השלישי פגיעים במיוחד, חשוב להגדיל את תשומת הלב"

[object Object]

כמעט שנה למלחמה: 81% מהישראלים חרדים יותר למצב הוריהם הסיעודיים. 87% הגבירו את תדירות הביקור אצל ההורים. בקרב המטופלים בני הגיל השלישי: יותר ממחצית מעידים כי הם עצובים ומדוכאים יותר.

מטפלת וקשישים סיעודים. צילום אילוסטרציה, צילום: יהושע יוסף

לקראת שנה לפרוץ המלחמה, חברת הסיעוד 'דנאל סיעוד' מקבוצת דנאל, ערכה בחודש שעבר סקר שבדק את מצבם של אלפי מטופלים בני הגיל השלישי, המקבלים שירותים סיעודיים, בין היתר, מטפל או מטפלת המגיעים לצורכי ליווי, השלמת פעולות יומיומות כמו ניקיון ומתן סיוע סיעודי במסגרת חוק הסיעוד של הביטוח הלאומי.

במקביל בדק הסקר גם את מצבם של הילדים התומכים בהם. הסקר נערך ב 38 ערים בישראל, מצפון ועד דרום, בקרב 1283 קשישים ו 717 אנשי קשר המוגדרים כתומכים של הקשישים – לרוב מדובר בילדיהם. החברה מעניקה שירותי סיוע וליווי לכארבעים אלף קשישים בישראל, באמצעות עשרות אלפי מטפלות ועובדים.

מטפלת סיעודית (אילוסטרציה), צילום: משה שי

25% מהמטופלים ציינו כי הם חווים יותר קשיים בשינה בעקבות המלחמה, 63% ציינו כי הם מרגישים יותר עצובים ומדוכאים בעקבות המלחמה, 51% ציינו כי הם תלויים כיום יותר במטפל/ת שלהם. בקרה הילדים התומכים בהוריהם, רוב מוחץ של 81.5% ציין כי בעקבות המלחמה הוא חרד יותר לשלום הוריו, 87% ציינו כי בעקבות המלחמה הם מבקרים יותר את הוריהם, 66.2% ציינו כי הם שוקלים לבקש מביטוח לאומי יותר שעות סיעוד עבור הוריהם.

"המלחמה משפיעה על כולנו, אך בני הגיל השלישי פגיעים במיוחד. אחד הקשיים המשמעותיים ביותר עבורם הוא ההסתגלות לשינוי בטווח קצר, בדומה למה שהם חוו וחווים בשנה החולפת כאשר אנו נמצאים במצב לא ידוע של מלחמה וכן זה מצטרף לתקופת הקורונה", מסביר דרור פלנבאום, מנכ"ל דנאל סיעוד.

עוד הוא מוסיף: "הדאגה לקשישים מייצרת גם לחץ על בני משפחותיהם, מביאה להגדלת תחושות החרדה והלחץ בקרב ילדי המטופלים ולעליה ברמת התלות במטפלות". עוד הוא אומר כי "דווקא בתקופות כאלו, חשוב להגדיל את תשומת הלב לקשישים, לשאול יותר לשלומם ולהיענות יותר לצרכיהם. הכי חשוב שלא יהיו לבד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו