חתן פרס ישראל יוסף צ'חנובר הלך לעולמו בגיל 91

צ'חנובר, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, נחשב לאיש סודם של ראשי ממשלות רבות בהם דוד בן גוריון, מנחם בגין ואף בנימין נתניהו • ייצג את ישראל בוועדת האו"ם לחקירת משט המרמרה, וניסח את טיוטת ההסכם בין ישראל לטורקיה

יוסף צ'חנובר עם פרס ישראל. צילום: אורן בן חקון

מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, עו"ד יוסף צ'חנובר, הלך היום (שלישי) לעולמו בגיל 91. צ'חנובר זכה בפרס ישראל על מפעל חיים. הוא נחשב לאיש סודם של ראשי ממשלות רבות בהם דוד בן גוריון, מנחם בגין ואף בנימין נתניהו. כמו כן צ'חנובר היה גם מקורב מאד למנהיג חסידות חב"ד הרבי מילובביץ. היה נשוי לעטרה (לבית פכור), אדריכלית במקצועה, ולהם שלושה ילדים. אחיו הצעיר הוא חתן פרס נובל פרופ' אהרן צ'חנובר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב כי "רעייתי שרה ואני שולחים תנחומים מעומק ליבנו למשפחתו של ד"ר יוסף צ'חנובר שהלך לעולמו. יוסי, חתן פרס ישראל, היה דמות מופת שתרמה תרומה כבירה לביטחון ישראל. הוא ייזכר בתולדות עמנו כמשרת ציבור חסר פניות שתמיד התגייס למשימות לאומיות ותמיד נרתם לכל אתגר. בפגישותיי עמו במהלך השנים, התרשמתי שוב ושוב ממחויבותו העמוקה למדינתנו, מרוחב ידיעותיו ומהתבונה וההגינות שהנחו אותו בכל צעדיו".

צ'חנובר נולד בחיפה למשפחה דתית, שעלתה לישראל מפולין בתחילת שנות השלושים והתיישבה בחיפה. הוא למד באוניברסיטה העברית בירושלים: חינוך, משפטים ומינהל עסקים והוסמך להוראה ולמשפטים. כמו כן למד בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה והוסמך למשפטים.
לצד לימודיו האקדמיים היה גם פקיד בכיר בשירות הציבורי בישראל.

בין השנים 1957-1960 הוא היה מנהל המנגנון במשרד החקלאות, שם הכיר את השר דאז משה דיין והיה למקורבו לאורך השנים. הקרבה העמוקה בין השניים הובילה לכך שצ'חנובר היה מי שערך את הסכם הגירושין בין משה דיין לאשתו.

לאחר מינויו של דיין לשר הביטחון היה צ'חנובר בשנים 1968–1974 היועץ המשפטי למערכת הביטחון. בהמשך בתקופת כהונתו של משה דיין כשר החוץ בממשלתו של מנחם בגין, היה צ'חנובר מנכ"ל משרד החוץ. בתפקידו זה היה צ'חנובר אחד מאדריכלי הסכם השלום בין ישראל למצרים.

צ'חנובר מגיש לנתניהו את מסקנות דו"ח טירקל, צילום: קובי גדעון

בשנת 1992 מונה צ'חנובר על ידי הממשלה לשמש כיו"ר המועצה למלחמה בסמים. כמו כן החל משנת 1992 היה גם חבר במועצה להנצחת נשיאים וראשי ממשלה. בשנת 1997 מונה על ידי הממשלה לשמש יושב ראש הוועדה לבדיקת פרשת ניסיון החיסול הכושל בירדן של איש החמאס ח'אלד משעל.

בשנת 2010 מונה לייצג את ישראל בוועדת האו"ם לחקירת המשט הטורקי, אשר הגישה כשנה אחר כך את מסקנותיה. הוא גם היה זה שניסח את טיוטת ההסכם בין ישראל לטורקיה וניהל את המשא ומתן בשם ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-2016 שנועדה להסדיר את היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. באותה שנה היה חבר בוועדה שהוקמה בעקבות מבצע צוק איתן ונגעה לסמכויות הקבינט המדיני-ביטחוני ואופן העברת המידע אליו.

עוד קודם לכן, ב-1986, לאחר משבר מניות הבנקים והלאמתם כיהן בתפקיד יושב-ראש מועצת המנהלים של בנק דיסקונט בין השנים 1986–1991. באותה עת כיהן גם כחבר הוועדה המייעצת של בנק ישראל. הוא חזר לדירקטוריון הבנק בתקופה שקבוצת ברונפמן-שראן רכשה את השליטה בבנק. לצ'חנובר הוענקו תוארי דוקטור לשם כבוד של בית המדרש לרבנים באמריקה שבניו-יורק ושל אוניברסיטת בוסטון.

צ'חנובר זכה גם להוקרה בזירה הבינלאומית: בשנת 1980 הוענקה לו מדליית השרות המצטיין של משרד ההגנה האמריקאי. במאי 2010 הוענק לצ'חנובר עיטור לגיון הכבוד הצרפתי בדרגת קצין, ובשנת 2014 שודרג העיטור לדרגת Commandeur. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר