המפכ"ל דני לוי . צילום: יונתן זינדל/פלאש90

המבחן של המפכ״ל: לא לתת לשיכרון הכוח לשלוט

מעצר הנשים בהרצליה מעיד על שיכרון כוח של מי שהחוק נתן בידיהם את הכוח לאכוף אותו • מינוי של קצינים שהחוק הוא נר לרגליהם מעיד אולי על כוונתו של המפכ"ל דני לוי להתנתק מהאג'נדות של השר שמינה אותו • עכשיו עליו לקבוע את מערכת היחסים שלו עם בן גביר • אם יעמוד על שלו, לא יחשוש להתעמת ויהיה זה שיכתיב לשוטרים את המדיניות שלו - לא רק הם ייצאו נשכרים מכך, אלא הציבור כולו

[object Object]

בנאום הכניסה שלו לתפקיד הצהיר מפכ"ל המשטרה דני לוי שהמשטרה בפיקודו תממש את ייעודה במדינה דמוקרטית, תפעל לשמירת זכויות האדם והחברה, תממש את חופש המרחב והפולחן הדתי ותחבק את האחר והשונה.

זימונן לחקירה של שלוש הנשים בהרצליה תחת סעיף מופרך של "השגת גבול" מלמד כי דברים לחוד ומציאות לחוד. מעצר השלוש מעיד על שיכרון כוח של מי שהחוק נתן בידיהם את הכוח לאכוף אותו. אותו שיכרון כוח פוגע ועוד עלול לפגוע בחירות הציבור כולו.

שחרור העצורות שפיזרו פלאיירים בבית הכנסת בהרצליה, צילום: ללא קרדיט

כהונתו של המפכ"ל דני לוי כמפקד מחוז לוותה בעימותים עם מפגינים נגד הממשלה בקיסריה, תוך האשמתו כמי שפועל לדיכוי המחאה. ייתכן כי זו הסיבה שמיהר אתמול לפרסם הודעה חריגה, עוד במהלך השבת, על כך שהורה לבדוק באופן מיידי את השתלשלות האירועים שהובילו לחקירת הנשים, בניסיון נוסף מבחינתו להיפטר מהתווית שהודבקה לו.

שיח הפוזיציה

בשבוע שעבר עסקה התקשורת במינויים שפורסמו לסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה. כרגיל, כמו בכל ארגון, העיסוק הכללי התמקד ברכילות.

מי שרוצה בסילוקו של רה"מ בנימין נתניהו התמקד באי־קידומם של קצינים שעסקו בחקירותיו. כאילו שלחקור ראש ממשלה זה מתכון לקידום. החרדים להשתלטותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על המשטרה תהו, למשל, על קידומו של מזכירו הביטחוני לפקד על מחוז שי, כאילו שניצבים שמילאו תפקיד דומה בעבר לא קודמו לתפקידים הרבה יותר רגישים. המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו, למשל, שהיה ראש המטה המבצעי של השר גדעון עזרא, מונה לראש האגף לחקירות ומודיעין.

אלה שמתנגדים לעליית יהודים להר הבית פתחו בשיימינג נגד הקצין שמונה לפקד על מחוז ירושלים, אף שאותם טיעונים נשמעו כשקודם לדרגת תת־ניצב, במחשבה שיש מניעה כלשהי לקדמו, ולא מדובר בקצין עתיר זכויות שמכיר כל רחוב וכל שכונה בירושלים.

לשלושה מינויים מרכזיים הציבור נחשף פחות - לא כי הם לא מצוינים, אלא משום שלא דבק בהם רבב: ראש האגף לחקירות ומודיעין, ראש להב 433, ומפקד חדש למחוז תל אביב. בישראל המשטרה כפופה לחוק שאותו מפרשים הייעוץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה ובית המשפט העליון.

קצין המשטרה מאיר סויסה, צילום: גדעון מרקוביץ

ראש אח"מ הוא הקצין שמקשר בין המפכ"ל לשאר מערכות החוק בעניינים של חקירות, וככל שלממשלה ולשר מטעמה יש מדיניות, סדר העדיפות חייב להיות בכפיפות לחוק ובגבולותיו. מינוי של קצינים שהחוק ורק החוק הוא נר לרגליהם לתפקידים שיש בהם כדי לקבוע גורלות מעיד אולי על כוונתו של המפכ"ל דני לוי להתנתק מהאג'נדות של השר שמינה אותו, שדורש מעל כל במה לפטר את היועצת המשפטית לממשלה ואת פרקליט המדינה, ולעבוד במשותף עם השניים כנדרש ממי שעומד בראש ארגון האחראי על אכיפת החוק.

כרסום בערכים

אולי זה גם סימן לשינוי העמוק והמתבקש בערכי הארגון, שבשנים האחרונות חל בהם כרסום, והדוגמה הטובה לכך היא העלאתו בדרגה של רפ"ק מאיר סוויסה וקידומו בתפקיד, אף שתלוי ועומד נגדו כתב אישום המייחס לו השלכת רימוני הלם לעבר מפגינים בניגוד לנהלים ולעמדת היועצים המשפטיים.

על המפכ"ל לקבוע את מערכת היחסים שלו עם השר. אם יתרפס - יחטא לתפקידו. אם יעמוד על שלו, לא יחשוש להתעמת ויהיה זה שיכתיב לשוטרים את המדיניות - לא רק הם ייצאו נשכרים מכך, אלא הציבור כולו

בתל אביב העניין מורכב יותר. המחאות נגד הממשלה הפכו כבר מזמן גם למחאות נגד המשטרה, והדבר יוצר תסכול רב בקרב השוטרים. הדחתו של מפקד המחוז בזמנו עמי אשד בשיא ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית, והטענות שהשמיע ערב התפטרותו על כך שסירב לעמוד בציפיותיו של השר, שכללו את שבירת הכללים בקבלת ההחלטות ובשיקול הדעת המבצעי, בישרו על כישלונו של מחליפו פרץ עמר, שנתפס כעושה דברו של השר הממונה. הזזתו של פרץ מהתפקיד כעבור שנה בלבד ומינוי קצין חדש במקומו שמילא שורה של תפקידים במחוז יעמדו למבחן בשבועות הקרובים בכל מה שקשור להפעלת הכוח וריסונו נגד המפגינים.

בניגוד לקודמו, לוי צמח במשטרה הכחולה ומודע היטב לבעיותיה. עכשיו, אחרי שמינה את סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה בצלמו ובדמותו, עליו לקבוע את מערכת היחסים שלו עם השר. אם יתרפס - יחטא לתפקידו. אם יעמוד על שלו, לא יחשוש להתעמת ויהיה זה שיכתיב לשוטרים את המדיניות שלו - לא רק הם ייצאו נשכרים מכך, אלא הציבור כולו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו