מחאה בכנסת - כן, בבית כנסת לא ולא

בכל פעם שהפעילים נתפסים, עולים התירוצים - פעם זה "פיקניק" תמים, כעת זו "הנחת עלונים בבית הכנסת" • בית כנסת צריך להישאר מחוץ לתחום • נקודה

אדלשטיין והפעילות. צילום: בונות אלטרנטיבה

בפעם ה־55 אלף נחצו גבולות ההפגנה הלגיטימית בשבת האחרונה, בצעדים שכל־כולם נועדו להטריד ולרדוף אחר חברי כנסת ושרים. מה שהחל כבר בממשלה הקודמת והיה פסול מכל וכל, הפך לאמנות של ממש בקרב המתנגדים לממשלה הזו ולדרכה, שלא בוחלים בשום דרך כדי להפוך לסיוט את חייהם של נציגי ציבור.

בית כנסת הוא לא מקום של הפגנות, הוא לא מקום של החרמות והוא לא מקום למדון ולריב, וכך גם ביתו הפרטי של אדם כלשהו. ביתו של אדם הוא מבצרו, קובע הביטוי המפורסם, ודבר זה נכון גם לדתו. יש די והותר מקומות להפגין, לזעום ולהראות נוכחות בלי לפגוע באופן מאסיבי בזכותו לפרטיות מינימלית.

מערך עוטף עצורים

מאז 7 באוקטובר, וביתר שאת בתקופה האחרונה, לא ניתן לפספס את הדרישה הלגיטימית להחזיר את החטופים כמה שיותר מהר. בכל כיכר, צומת ורמזור יש תמונות של אנשינו שנחטפו בידי חיות האדם, שלטים וסרטים צהובים ניבטים בכל מקום, ועל זה יש רק לומר – כן ירבו. גם ההפגנות, הלגיטימיות, מתרבות ומתחזקות. גם מי שלא מסכים איתן, מכל סיבה שהיא, לא יכול לטעון שלא מדובר באקט דמוקרטי ראשון במעלה.

אך יש מי שמחליט לפרוץ כל גבול. הדבר נכון להשלכת חול על שר בממשלה, הדבר נכון להפגנות מול ביתו של נבחר ציבור, והדבר נכון לא פחות לניסיון הטרלה מיותר בבית כנסת. זו מאה אחוז הטרדה, ואפס תועלת לחטופים או למאבק הציבורי. כניסה בשבת לבית הכנסת של יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין כדי לבצע פרובוקציה תרמה אפס אחוז להחזרת החטופים וביצעה תרומה של אלפי אחוזים להמשך הפירוד והאיבה בין הצדדים.

לשוטרים נמאס, ואפשר להבין אותם

אין זה אומר שזו עילה לחקירה של שעות ארוכות. לא מדובר באקט פלילי, וסביר להניח שהפעילוֹת לא ביקשו לפגוע אקטיבית באדלשטיין, אבל הדבר לא הופך את האירוע לתקין. רחוק מכך. אין צורך לעצור את הפעילים, אך יש צורך להרחיקם כמה שיותר מהאיש ולהוקיעם ציבורית. רוצים להפגין? בבקשה, אך בצורה לגיטימית. את הדרך לכנסת מכירים הפעילים היטב, וגם את הצמתים בעיר מגוריו, אך אין צורך להפר ברגל גסה את פרטיותו של אדם – גם אם אתם צודקים באלף אחוז.

בחודשים האחרונים, בעיקר סביב אדלשטיין, פעילות ופעילים מנסים להטיל אימה ולהטרידו בכל דרך, ובכל פעם שהם נתפסים עולים התירוצים - פעם זה "פיקניק" תמים, כעת זו "הנחת עלונים בבית הכנסת". השקרים שונים, הפעילות זהה, המטרה: הטרדה. ניתן להניח שזו גם הסיבה למעצר הפעילות בשבת. לשוטרים נמאס, ואפשר להבין אותם.

עלונים ועליהם תמונות חטופים שפוזרו בבית כנסת בהרצליה, צילום: מערך עוטף עצורים

בית כנסת צריך להישאר מחוץ לתחום. נקודה. בימי ממשלת השינוי טען בצלאל סמוטריץ', אז ח"כ, ש"מי ששותף לממשלה - לא צריך להכניס אותו לבית כנסת". בהתנתקות ניסו פעילים למנוע מאלוף פיקוד מרכז דאז, יאיר נווה, את תפילתו. גם אז וגם היום מדובר בחציית קו אדום בוהק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר