השנה יש פתרון אחד: לבקש 101 סליחות ולחתום על הסכם

101 הוא המספר שמסמל את האובדן, את הכאב, ואת הזעקה של מאות אלפים שיוצאים לרחובות מדי שבוע • זהו מספרם של החטופים שנשארו מאחור • 101 מסמל את קדושת החיים שאבדה, ואת הדרישה להסכם שיחזיר את הלב והתקווה לעם

ביתם של החטופים איתן ויאיר הורן בקיבוץ ניר עוז. צילום: ללא קרדיט

מדי שנה, בגיליון החגיגי של ראש השנה, מתהדר כל עיתון ברשימה של מִסְפרים. "ישראל במספרים", כותבים בכותרת, ומתחתיה מציינים, למשל, את המספר המעודכן של ישראלים החיים במדינה, מספרים על הכנסות ומצב כלכלי, אחוזי אושר, כמות לידות, ועוד. השנה אני מבקשת מכלל העיתונים לכתוב רק מספר אחד. מספר שהוא תמצית הטרגדיה שבה אנו חיים קרוב לשנה: 101.

המונים בהפגנות למען החטופים, צילום: אי.פי.אי

101 זה מספר שהוציא במוצ"ש קרוב ל־750 אלף אזרחים ואזרחיות לרחובות, וכולם ביקשו יחד: די להקרבה, די לחורבן, די להפקרות. 750 אלף שיצאו לבקש חיים. הם צעקו מדם ליבם והתחננו שביבי יחתום על הסכם שיחזיר לנו את הלב, כדי שהגוף יוכל להמשיך ללכת.

101 זה כפיר, אריאל, רומי, לירי, עידן, זיו, גלי, אברה, ענבר, הישאם ועוד רבים. וגם יאיר ואיתן, הגיסים האהובים שלי. כולם אנשים אמיתיים, כמוני וכמוכם, שנחטפו בשל הפקרה של שנים, קונספציה, חטא היוהרה, או איך שתרצו לקרוא לזה. 101 האנשים מייצגים חוסר יכולת של מדינה להגן על אזרחיה ותושביה; או גרוע מכך, את חוסר הרצון להגן עליהם.

כפיר ביבס, צילום: ללא

101 זה מספר שמייצג את המשבר הכי גדול בעם היהודי, את אובדן קדושת החיים. העם היהודי ידע מלחמות, פוגרומים, התקפות ושואה. אך קדושת החיים תמיד הבדילה אותנו מאויבינו, וזו אחת הסיבות להצלחתנו. הצלחה שנקטעה ב־7 באוקטובר, אז הנהגת המדינה הפסיקה לפעול לפי ערך זה. איפה הקול היהודי בממשלת ישראל ובקבינט שידרוש את קדושת החיים אל מול ספינים תורנים (פילדלפי ושות') שבעדם מוקרבת מדינת ישראל?

מאות אלפים יצאו לרחובות מאז הרצח של הרש, כרמל, אלכס, אורי, עדן ואלמוג, כי הם הבינו דבר חשוב: הלחץ הצבאי לא מקדם עסקה, הלחץ הצבאי כן הורג חטופים.

תיעוד המנהרה בה נרצחו ששת החטופים, צילום: דובר צה"ל

תסתכלו על האנשים סביבכם שהתעקשו כי רק לחץ צבאי יחזיר חטופים, ותסבירו להם שיש כרגע 101 אנשים שכבר 11 חודשים מופקרים וקנה של נשק מוצמד לראשם של אלו שעדיין נותרו בחיים.

כבר יותר מ־11 חודשים שלא נשמע קול אשר דורש ומקדש חיים. בזמן הזה חטופות וחטופים הופקרו למותם, משפחותיהם קיבלו איומים וקללות בחסות מכונת הרעל, חיי אזרחי ישראל שווים כקליפת השום, אנשים עקורים מחייהם, וחיילינו הגיבורים נופלים במלחמת קידוש הקואליציה.

פעילות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

השנה חג שמחת תורה נמשך גם בחודש אלול, ולכן יש רק פתרון אחד לתיקון המחדל שעצר את לוח השנה: לבקש 101 סליחות ולחתום על הסכם שיחזיר את קדושת החיים אל השיח הציבורי ויהווה את הכוח שלנו להמשיך ולהילחם על קיומנו.

בואו נשמע את הקולות שקוראים אלינו מן המנהרות, בואו לצעוק איתי ברחובות שחייבים עסקה עכשיו. חייבים להחזיר את אור, קרינה, אביתר, מקסים, שלמה, עידן, ביפין, אורון, מחמד ואת כולם. אם לא תשתמשו בקולכם כדי להציל חיים, שתיקתכם תאפשר את המשך ההפקרה שתוביל לרצח הבא של חטופים.

דליה קושניר הורן היא גיסתם של יאיר ואיתן הורן, שנחטפו מניר עוז ומוחזקים בעזה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר