קבוצת חרדים קיצוניים פוצצה כנס למען שירות משותף בצה"ל

קבוצת צעירים חרדים וחילונים התכנסה כדי לנסות לגשר על פער סוגיית גיוס החרדים לצה"ל ולייצר מתווה שירות משותף • קבוצת חרדים קיצונית שהתנגדה לרעיון הובילה לפיצוץ הכנס • תומר וינר, מוביל הכנס: "הצעירים החרדים רוצים לקחת חלק במאמץ המלחמתי, ויחד אנחנו נגיע להסכמות רחבות בציבור - על אפם ועל חמתם״

מעצרים במהלך מחאת החרדים בבקום (ארכיון). צילום: קוקו

בעיצומה של המלחמה, כאשר הכאב והאחדות מהדהדים בכל פינה בישראל, קבוצת צעירים חרדים וחילונים מתנועת "בואו" התכנסה כדי לנסות לגשר על אחד הפערים העמוקים ביותר בחברה הישראלית - סוגיית גיוס החרדים לצה"ל, ולייצר מתווה שירות משותף.

קבוצת חרדים קיצונית שלא ראתה לנכון לאפשר לדיאלוג בנושא, הגיעה ופוצצה את הכנס.

החרדים מפוצצים את הכנס

"באותה העת הבנתי כי זו מלחמת דת, וכי אל לנו להתבלבל ובעיני אויבינו כולנו תחת אותה מטרייה - יהודים" מספר אשריאל מחלב, מילואימניק חילוני ששירת כ-240 ימים כחוקר שבויים. "אני מאמין שבדרך הזו ורק זו נוכל לאט לאט לאחות את השברים ולפתור את המחלוקות שנוצרו בין החברות לאורך השנים בעקבות נושא הגיוס."

היוזמה "מתווה הצעירים של ישראל לשירות העם" שנולדה מתוך תחושת הדחיפות שנוצרה מהמלחמה, מציעה דרך ביניים המשלבת הכרה בחשיבות לימוד התורה לצד קריאה לשותפות רחבה יותר של הציבור החרדי בנטל הביטחוני והאזרחי. "אנחנו צריכים לנצח במלחמה הזאת ביחד, זה לא הזמן למתווה מושלם, אלא לפתרון מעשי שיאפשר לעוד חרדים להצטרף למאמץ" אומר תומר וינר, מילואימניק חילוני וחבר מועצת העיר הרצליה.

המתווה שגיבשו כולל חמישה עקרונות מרכזיים:
-הכרה באחדות העם ובאחריות המשותפת.
-הכרה בתרומתם של ארגוני החסד החרדיים כגון זק"א ויד שרה כשווי ערך לשירות לאומי.
-יצירת מסלולי שירות מותאמים לכל קהילה.
-שמירה על ערך לימוד התורה ללא פגיעה.
-התאמת צה"ל וארגונים נוספים לקליטת חרדים תוך שמירה על ערכיהם.

מאיר פרומר, בוגר ישיבות ששירת בצה"ל, מסביר את אמונתו בשילוב: "אני מאמין בזה שאורח החיים החרדי שמתמסר ללימוד תורה חייב להישאר, אך מצד שני כל מי שאינו עושה כך - חייב לתרום את חלקו למען עם ישראל ומאידך הצבא חייב להתאים בשביל אורח החיים החרדי."

המלחמה גם גרמה לאנשים שלא שירתו בצבא להרגיש תחושת החמצה ופספוס, כמו אלי דן שלוקח חלק ביוזמה ורוצה להביא לשינוי לשנים הבאות: "זו הזדמנות משמעותית עבורי כחרדי, שלא שירת בצה"ל, ועבורי זה בלתי הפיך לצערי, לתרום לשינוי הסטטוס ביחסים שבין הציבור החרדי לצה"ל, מתוך הבנה שהשביעי באוקטובר מחייב את כולנו לשינוי פרדיגמה ביחס לצורך הביטחוני."

"אין להתייצב בלשכת הגיוס". מחאת החרדים בבקו"ם, צילום: יוסי זליגר

יוזמי המתווה קוראים לציבור הרחב להצטרף ולתמוך ביוזמה, במטרה ליצור עתיד משותף ובטוח לכלל אזרחי ישראל. הם מדגישים כי לא תהיה פגיעה בלימוד התורה, אך במקביל כל אחד תורם לעם ללא יוצא מן הכלל.

נתן ראקוב, מילואימניק ומנהל ב"אלומה", מסכם את הרוח ומדגיש את חשיבות הדיאלוג: "הדרך הנכונה לפעול היא לדבר בינינו ולהגיע להסכמה שהיא של כולנו וזו הסיבה שאני מגיע כמילואימניק שמאמין בערך לימוד התורה."

תומר וינר, מוביל הכנס, הוסיף: ״לא ניתן לקיצוניים לנצח. היום תכננו להשיק את 'מתווה הצעירים לגיוס העם', שנוסח על ידי צעירים מילואימניקים וצעירים חרדים. ההסכמה של הצעירים החרדים כנראה מאיימת על העסקנים - וזו התוצאה. אנחנו לא נירתע - הצעירים החרדים רוצים לקחת חלק במאמץ המלחמתי, ויחד אנחנו נגיע להסכמות רחבות בציבור - על אפם ועל חמתם״.

ח"כ דן אילוז (הליכוד) מוסר: "לא נרתע מקובץ קיצוניים. הגיעה העת לשותפות אמיתית בין כלל המגזרים. זה אפשרי. אחים אנחנו ואם נעמוד ביחד בקרב - אין כוח בעולם שיוכל לפגוע בנו. בלי השותפות של אחינו החרדים, לצערי לא נוכל לעמוד מול האתגרים הגדולים שמולנו כי חסרים לנו חיילים. לאחיי החרדים אני אומר- הוקיעו את הקומץ הזה מקרביכם ובואו לשותפות אמיתית בין כל עם ישראל".

מתווה זה מהווה ניסיון ייחודי לגשר על הפערים העמוקים בחברה הישראלית, תוך הכרה בצרכים ובערכים של כל קבוצה. כך, בלב המלחמה, נולדה תקווה חדשה. תקווה שאולי, מתוך הכאב והקושי, תצמח הבנה עמוקה יותר בין כל חלקי העם, ותיווצר שותפות אמיתית שתעמוד במבחן הזמן והאתגרים שעוד לפנינו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר