דני יתום בועדת החקירה האזרחית: "סמוטריץ׳ ובן גביר דוחפים אותנו למלחמת גוג ומגוג"

על מחדל 7 באוקטובר אמר ראש המוסד לשעבר: "אני לא מבין איך זה קרה, איך יכול להיות שכל השכבות שנוגעות להגנה באזור מאוד מסוים קרסו בכמה שעות, או בכמה רגעים אפילו בחלק מהמקומות" • עוד הוא הוסיף: "האסטרטגיה האיראנית לבניית טבעת אש מסביב לישראל, הייתה ידועה, לא היינו צריכים לקבל את זה בהפתעה" • בנוסף, ביקר את נתניהו: "מערכת היחסים בין רה"מ לבין הדרג הצבאי העליון זה שערורייה ממדרגה ראשונה, ככה אי אפשר לנהל מדינה"

דני יתום בועדת החקירה האזרחית: "לא יכול להיות מצב שראש ממשלה בורח מאחריות"

ועדת החקירה האזרחית לאסון 7 באוקטובר המשיכה היום (שלישי) לגבות עדויות מפי אנשי מערכת הביטחון לשעבר ובכירים נוספים, כמו גם מבני משפחות החטופים. בעדותו של ראש המוסד לשעבר, דני יתום, הוא מבקר את הממשלה הנוכחית ואת נתניהו, שם דגש על היעדר האסטרטגיה, מתייחס לאסון 7 באוקטובר והאיום של המלחמה הרב זירתית.

דני יתום בועדת החקירה האזרחית, צילום: .

על מערכת היחסים בין הדרג המדיני לצבאי: "מערכת היחסים בין ראש הממשלה לבין הדרג הצבאי העליון זו שערורייה ממדרגה ראשונה. ככה אי אפשר לנהל מדינה. אין שם דו-שיח אמיתי. כל אחד מסתיר מהשני משהו. זו אחריות ראש הממשלה, שהוא הגורם העליון במדינה, להפסיק את התופעה הזאת. אני הייתי המזכיר הצבאי של רבין פעמיים, רבין נתן תמיד גב לדרג הביטחוני. כשנחשון וקסמן נרצח על ידי המחבלים, רבין יצא אל קדמת הבמה ואמר 'אני אישרתי, אני אסביר'. הוא לא ברח בחיים מאחריות. לא יכול להיות מצב שראש ממשלה בורח מאחריות ושתהיה תחושת שותפות בינו לבין אלה שמתחתיו. הוא בכל הזדמנות מכה בהם, והוא חוכך ידיים בהנאה כששרים תוקפים אותם".

הוא המשיך וטען: "אני לא זוכר מקרים כאלה נוראיים שתוקפים את הצבא, שמשמיצים את הצבא, שמשמיצים את הרמטכ״ל. מה זו ההשתוללות הזאת? התחושה שלי שזה מתוזמר מלמעלה על ידי נתניהו, אחרת לא היה נותן לזה לקרות. ההשתלחויות האלה מגעילות, שפוגעות בתדמית של הרמטכ״ל בעיני החיילים, ולכן פוגעות בצבא, ובתדמית של הצבא בעיני כל האחרים. יש פה השתלחות שחייבת להיפסק. תן להם תחושה שאתה סומך עליהם. התחושה שלהם היום, מכיוון שהוא חושש שיפילו עליו את כל התיק, נתניהו, וצריך להפיל עליו את כל התיק, אז הוא ממזער את הצבא, הופך את הצבא לכדור משחק בידי הפוליטיקאים ככה שיהיה אחר כך הרבה יותר קל להגיד 'הצבא אשם'. כי התדמית שלו מתכרסמת בעיני הציבור. זה לא יכול להימשך ככה".

שר הביטחון יואב גלנט, בהערכת מצב מבצעית בציר נצרים בתוך רצועת עזה (ארכיון), צילום: אלעד מלכה

"טבעת אש מסביב לישראל"

בנוגע לתפעול מלחמה רב זירתית, אמר: "צריך להגדיל את סד״כ היבשה. אנחנו נמצאים במצב שאנחנו באמת מול כל הזירות האפשריות. דרך אגב, לא היינו צריכים לקבל את זה בהפתעה. אנחנו מכירים את האסטרטגיה האיראנית שאומרת באמצעות הפרוקסי אנחנו נבנה טבעת אש מסביב לישראל, נכניס אותה למלחמת התשה, ולאט לאט היא תקרוס אל תוך עצמה. שימו לב, ישראל מוקפת כולה, חוץ מהים התיכון, בצבאות טרור. חיזבאללה, המיליציות השיעיות, כולל בעיראק, יהודה ושומרון עם התאים, גם של החיזבאללה וגם של החמאס, החמאס בדרום. אתה מסתכל על זה, תוסיף את החות׳ים שיורים מרחוק ואת האיראנים, שפעם ראשונה בתולדות המלחמות ירו בכלל לעבר מדינת ישראל משטח איראן, בפעם הראשונה".

יתום מתייחס לסוגיה קריטית בניהול המלחמה - היעדר האסטרטגיה: "הבעיות העיקריות הן דווקא בנושאים המדיניים. אין אסטרטגיה צבאית ואין אסטרטגיה מדינית. הדבר הכי גרוע זה שאין אסטרטגיה מדינית. אם אתה לא יודע את המטרה המדינית, אתה לא יודע לגזור את המטרות הצבאיות, ואתה אז מתנהג כמו שאתה מתנהג היום. יש היום אוגדה ברצועת עזה, הם מסתובבים, מגיעים עוד פעם לח׳אן יונס, ומגיעים עוד פעם לרפיח. זה לא יביא לשום הישג משמעותי. יש לנו הרבה מאוד הישגים טקטיים, אין לנו הישג אסטרטגי. צריך לשבת ולחשוב מה צריכה להיות האסטרטגיה, לדוגמה: מה אנחנו רוצים שיהיה ברצועת עזה אחרי שאנחנו נעזוב".

החות'ים צוהלים לאחר הפלת הכטב"ם בתל אביב (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

"אתה לא אומר מדינה פלשתינית, אתה אומר היפרדות"

בשלב זה הוא מבקר את הקיצוניים שיושבים בממשלה ולדבריו מסכנים את קיום המדינה: "לא חייבים לסכם עכשיו על הקמת מדינה פלשתינית. אפשר לעשות את זה מעומעם, להתוות כיוון שיביא בעוד זמן להיפרדות בין הישראלים לבין הפלשתינים. אתה לא אומר מדינה פלשתינית, אתה אומר היפרדות. כל מי שיש לו ראש בין הכתפיים מבין בדיוק במה דברים אמורים. אבל זה לא ישביע את הקיצוניים - את סמוטריץ׳ ואת בן גביר. הם דוחפים אותנו למלחמת גוג ומגוג. מכיוון שמי שקרא את הספרון של סמוטריץ׳, ההכרעה, מבין בדיוק במה הדברים אמורים".

סמוטריץ' ובן גביר (ארכיון), צילום: יהודה פרץ

"צריך להביא להפסקת הלחימה ברצועת עזה תמורת שחרור החטופים"

בסיום, הוא מתאר מה לדעתו כיצד צריך להתנהל בהמשך: "לדעתי הדבר הטוב ביותר שצריך היום ואפשר היום לעשות זה להביא להפסקת הלחימה ברצועת עזה תמורת שחרור החטופים, שגם ככה הם הולכים וכלים, זה יפגע בנו מאוד כמדינה שחרטה תמיד על דגלה את הסולידריות, ואת הערבות ההדדית. זה יביא קרוב לוודאי להפסקת האלימות הקשה לאורך גבול לבנון, יאפשר לנו לרכז עוד יותר כוחות ביהודה ושומרון, לחזק את צה"ל, להכניס אותו לשגרת אימונים רצינית, וביום שבו אנחנו נגיע למסקנה שאנחנו מוכנים להיכנס לעימות עם חיזבאללה, נעשה את זה וכדאי שנעשה את זה בהפתעה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר