אהוד ברק בוועדת ה"חקירה האזרחית": "ישראל מדשדשת בלי אסטרטגיה, בלי תכנית פעולה ובלי תקווה"

בהמשך עדותו מזהיר ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר מפני הישארות ארוכת טווח בעזה ומאשים את נתניהו בניהול "המלחמה הכי כושלת בתולדות מדינת ישראל"• בהמשך יעידו גדעון גלעדי, עפר שלח ואורי שגיא • הדיון צפוי להימשך עד אחה"צ

יום דיונים נוסף "בחקירה האזרחית" לאירועי 7 באוקטובר

 

ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7 באוקטובר המשיכה היום (ראשון) את עבודתה עם המשך עדותו של ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק. בעדותו, מתח ברק ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה הנוכחית וראש הממשלה בנימין נתניהו, תוך שהוא מתייחס למגוון סוגיות הנוגעות לניהול המלחמה ולעתיד רצועת עזה.

נתניהו, גלנט והרמטכ"ל הלוי בקריה. "המלחמה לא מנוהלת טוב", צילום: מעיין טואף / לע״מ

"ישראל מדשדשת בלי אסטרטגיה, בלי תכנית פעולה ובלי תקווה, כשבראשה עומד הקברניט שהטביע את הטיטניק פעמיים - פעם אחת ב-7.10, ופעם שנייה בניהול המלחמה הכי כושלת בתולדות מדינת ישראל," אמר ברק בעדותו. הוא הוסיף כי "אנחנו יותר קרובים לפסע מתבוסה, מאשר פסע מניצחון מוחלט."

ברק התייחס בחריפות לסוגיית ציר פילדלפי, הגבול בין רצועת עזה למצרים, באומרו כי "מי שקורא את הסכם השלום שלנו עם מצרים, זו הפרה בוטה של הסכם השלום השהייה בפילדלפי." הוא טען כי ההחלטה להישאר בציר זה הייתה "ספין חלול שלא נוגע במציאות אלא במטרות אחרות", וציין כי עמדת הממשלה בנושא זה השתנתה תוך ימים ספורים.

רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט על רקע ציר פילדלפי, צילום: אורן כהן אריאל, יונתן זינדל/פלאש 90

בנוסף, הזהיר ברק מפני כוונות חלק מחברי הממשלה להישאר בעזה לטווח ארוך: "בן גביר וסמוטריץ׳, יחד עם סטרוק ויתכן עם נתניהו, יאבקו בכל הכוח על הישארות צה"ל בעזה לשנים ארוכות וחידוש ההתיישבות שם." הוא הדגיש כי לדעתו, "לישראל אין אינטרס להישאר בעזה לשנים ארוכות".

ברק מתח ביקורת חריפה במיוחד על התנהלותו של ראש הממשלה נתניהו, באומרו: "בראש המדינה עומד מהמר כפייתי שמשחק בחיי החטופים כמו בז׳יטונים בבית הימורים. במדינה מתוקנת הוא כבר היה מחוייב על ידי הפרלמנט, כולל חברי מפלגתו, להתפטר".

לוחמים בפעילות מבצעית בעזה, צילום: דובר צה"ל

בהתייחסו לסוגיית "היום שאחרי" בעזה, טען ברק כי נתניהו סירב לדון בנושא במשך 11 חודשים וסירב לעסוק ברצינות בהצעה האמריקאית. "אילו היינו פועלים בהרמוניה עם האמריקאים, יכולנו להכניס לתוך ההצעה האמריקאית הרבה מאוד אלמנטים שהם פרי הצרכים שלנו". אמר.

עדותו של ברק היא חלק מסדרת עדויות של דמויות מרכזיות בתחום הביטחון והצבא בפני הוועדה. לאחר עדותו, צפויה הוועדה לשמוע את עדויותיהם של גדעון גלעדי, תושב כפר גלעדי ומזכיר הקיבוץ לשעבר, עפר שלח, יו"ר ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח של ועדת חוץ וביטחון לשעבר, ואורי שגיא, אלוף במיל' וראש אמ"ן לשעבר.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר