החטופה ששוחררה מהשבי חושפת לראשונה: ״נחקרתי בשב"כ והדגשתי - לחץ צבאי ירצח את החטופים״

עדינה משה, שנחטפה מביתה בקיבוץ ניר עוז ושוחררה משבי חמאס, התייחסה בהפגנה בכרמי גת לדבריו של רה"מ • "מי שיודע מה זה שכול לא מדבר ככה - גם אם הוא רוצה להציל את כיסאו" • אנדריי קוזלוב סיפר על השבי עם אלכס שנרצח: "אמרו לנו שהוא הולך הביתה - והוא היה בגיהינום"

עדינה משה חושפת לראשונה: ״לאחר שחרורי, נחקרתי על ידי גורמי ביטחון והדגשתי שלחץ צבאי ירצח את החטופים״

בעצרת של קיבוץ ניר עוז בכרמי גת הערב (שבת) חשפה שורדת השבי עדינה משה לראשונה כי לאחר שחרורה נחקרה על ידי גורמי ביטחון, תיארה את מבוכי המנהרות מעזה כפי שזוכרת אותם והדגישה כי לחץ צבאי והתקרבות הצבא תוביל לכך שמחבלי החמאס ירצחו את החטופים.

עדינה משה, ששוחררה מעזה, בעצרת למען החטופים, צילום: גדעון מרקוביץ

"בעקבות הדברים שביבי אמר השבוע ושבוע שעבר... שאם חמאס רוצח את החטופים אז זה סימן שהוא לא רוצה עסקה... אוכיח לכם כמה הוא טועה. הוא אמר 'אני יודע מה זה שבי'. הוא שקרן. שקרן גדול. יכול להיות מהסדרה של השבויים. אולי. הוא יודע מה זה שכול כי אח שלו נהרג. ובזה אני מסכימה איתו. אבל מי שיודע מה זה שכול לא מדבר ככה. גם אם הוא רוצה להציל את כיסאו".

"עם שחרורי מהשבי, עוד למחרת בבוקר מיד, הגיעה אליי תחקירנית של השב"כ לשאול אותי כמה שאלות. הרבה הם לא ידעו על המנהרות. שום דבר. והיא ביקשה שאספר לה איך המנהרות נראות. וזה פעם ראשונה שאני אומרת את זה בפומבי".

עדינה משה משתחררת משבי החמאס (ארכיון), צילום: ללא

"אמרתי מה זאת אומרת להראות? זה לא דבר נראה אלא מורגש. והיא אמרה 'תספרי לי את ההרגשה'. סיפרתי לה שזה מבוך אחד ענק וגדול שנמצא מתחת לאדמה של כל הרצועה. היא לא כל כך הבינה. אמרתי לה 'זה לא מנהרה. זה ערוצים. כל מיני'".

"כשהשתחררתי מבית החולים היא שלחה אליי מהנדסת של השב"כ. והמהנדסת ביקשה שאצייר איך המנהרות נראות. אתם מבינים? אני מקווה שכן. אמרתי 'אני לא ציירת. אני יכולה לתאר במילים'. והיא אמרה 'לא. מאוד חשוב לי לדעת את המבנה'. ניסיתי לצייר לה. וזה דבר אינסופי. כולל דברים שלא היה עולה בדעתו של אף אחד שהם קיימים. סיפרתי לה הכל. קווי הטלפון. קווי החשמל. קווי המלכוד. הכל. את המכלאות".

"אף אחד לעולם לא יהיה רגוע עד שכולם יחזרו"

אנדריי קוזלוב, ששוחרר ב"מבצע ארנון" אחרי 246 ימים בשבי חמאס, אמר בהפגנה: "אני אולי נראה רגוע, אבל אני לא. אני נראה כאילו הכל בשליטה, אבל לא. אף אחד מאיתנו אינו, אף אחד כאן לעולם לא יהיה אם לא נחזיר את כל החטופים מהמנהרות של עזה. התמזל מזלי, אני מבורך - אני כאן. הרש, עדן, כרמל, אורי, אלמוג ואלכס אינם".

אנדריי קוזלוב: "היינו בגיהנום עם אלכס לובנוב, אמרו לנו שהוא חוזר הביתה", צילום: גדעון מרקוביץ

בנאומו, סיפר קוזלוב על השהות בשבי לצד אלכס לובנוב, שגופתו אותרה והושבה בשבוע שעבר: "אלכס היה שם, בגיהינום, במשך חודשיים. בעלה של מיכל, אביהם של תום וקאי, הבן שמעולם לא הזדמן לו לפגוש. הוא לימד אותי מילים בעברית, הוא סיפר לי את סיפור חייו, שיתפנו בפחדים ובתקוות שלנו. משאלותיי התגשמו, עבורו הפחדים שלו התממשו. לקחו אותו ואמרו לנו שהוא ילך הביתה. הוא היה צריך להיות כאן, איתנו".

אנדריי קוזלוב: "היינו בגיהנום עם אלכס לובנוב, אמרו לנו שהוא חוזר הביתה", צילום: גדעון מרקוביץ

"אנחנו לא יכולים לאפשר לאסון הזה להמשיך להתרחש, אנחנו צריכים לדרוש מהמנהיגים שלנו לעשות כל מה שצריך ולעשות את הדבר הנכון. אנחנו צריכים להחזיר אותם הביתה לשיקום או קבורה, עבורם, עבור המשפחות ועבור ישראל".

הוא הוסיף: "אמרתי שיש לי מזל, אני מתכוון לזה, המזל שלי היה שניצלתי. הלב שלי, הנשמה שלי עדיין בחושך למרות שאסון משפחתי היה סוף טוב. קשה לראות את האור בזמן ש-101 בני ערובה עדיין שם. 11 חודשים מאז שהם נחטפו מחייהם. אנחנו צריכים להחזיר אותם לחיים, בחזרה לאהבה שמחכה להם כאן, לאהבה שכולכם מקיפים אותי בה. אלכס לא יקבל את ההזדמנות לחבק את המשפחה שלו כמו שאני חיבקתי את שלי. עדיין יש הזדמנות לאפשר לרבים כל כך לחוש את השמחה הזו, לחזור הביתה ולחבק את משפחותיהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר