המונים השתתפו בהפגנות הענק למען החטופים; מדורות הוצתו בת"א - 5 נעצרו

הפגנת ענק בצומת בגין, בקריאה לשחרור החטופים • חסימות כבישים ועימותים בחיפה, אלפים בירושלים • בת דודתה של כרמל גת ז"ל: "היית כפסע מחיבוק של אבא" • אנדריי קוזלוב סיפר על השבי עם אלכס שנרצח: "אמרו לנו שהוא הולך הביתה - והוא היה בגיהינום" • מדורה הודלקה בבגין: "אם לא תהיה עסקה נשרוף את המדינה"

מדורה בבגין ״אם לא תהיה עסקה נשרוף את המדינה״

מול שער בגין בתל אביב התקיימההערב (מוצ"ש) הפגנה משולבת של ארגוני המחאה, בסימן "תעצרו את העולם - די להפקיר אותם שם". במקביל, התקיימוהפגנות נוספות במוקדים שונים ברחבי הארץ, בין השאר בירושלים, רחובות וכרמי גת. בתל אביב, למרות המחסומים שהקימה המשטרה, מפגינים הצליחו לרדת לנתיבי איילון ולחסום את הכביש דרומה. מדורה הודלקה בבגין. ״אם לא תהיה עסקה נשרוף את המדינה״.

מעצר מפגין בהפגנה למען החטופים בבגין

המשטרה הכריזה על ההפגנה למען שחרור החטופים בדרך בגין בתל אביב כהפגנה לא חוקית, ועדכנה כי נתיבי איילון לכיוון דרום נפתחו לתנועה אחרי שנחסמו על-ידי מפגינים.

מפגינים חוסמים את איילון דרום // ברק דור

אלפים קוראים לעסקה ברחבי הארץ. בגין בתל אביב, הערב, צילום: גדעון מרקוביץ

שי דיקמן, בת דודתה של כרמל גת ז''ל בעצרת המרכזית בבגין: "לא אני הייתי צריכה לעמוד כאן היום מולכם. כרמל היתה צריכה לעמוד כאן. זה לא הסוף שכרמל היתה צריכה לקבל. במשך 11 חודשים ידעתי שכרמל בחיים, שהיא מחזיקה מעמד וידעתי שבכל רגע קליצ'ניקוב מוצמד לה לראש".

"חיכיתי לה כמו שלא חיכיתי לשום דבר אחר בחיי. בעסקה של נובמבר יכולתי לראות אותה חוזרת, יכולתי לראות אותה פותחת את הדלת. יכולתי לראות אותך מגלה שאבא שלך בחיים, שאחים שלך בחיים, שירדן וגפן בחיי".

בת דודתה של כרמל גת ז"ל: "בשביל כרמלי זה מאוחר מדי, אבל בשביל אחרים זה עדיין לא מאוחר מדי", צילום: גדעון מרקוביץ

"בנובמבר עדן וכרמל היו צריכות לחור הביתה. ביום שהן היו אמורות לחזור העסקה קרסה וישראל החליטה לחזור ללחימה במקום להחזיר אותן הביתה בחיים. כרמל החזיקה מעמד שמונה חודשים ארוכים. ברעב, בפחד מוות, בהפצצות ובחודש יולי, כשהונחה שוב עסקה על השולחן, השם כרמל גת שוב הופיע ברשימות. הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי ואלמוג סרוסי  - הם היו צריכים לחזור הביתה חיים".

"היית צריכה לחזור בחיים אבל נתניהו אמר 'לא'! לחיילי צה"ל אין בדל אשמה. אתם עשיתם הכל כדי לשהחטופים יחזרו הביתה חיים. זה חלום של כל חייל שהחטופים יחזרו הביתה. בכם אני גאה, לכם אני מודה. האחריות היא על חברי הקבינט שבחרו ביודעין לוותר על חייה של כרמל".

בת דודתה של כרמל גת ז"ל: "היית כפסע מחיבוק של אבא, אבל נתניהו אמר 'לא'", צילום: גדעון מרקוביץ

בת דודתה של כרמל הקריאה את שמותיהם של שרי הקבינט לקריאות בוז. "טרפדת עסקה - הרגת אותה!" ליוותה שי דיקמן את שמותיהם של חברי הקבינט. "ראש הממשלה אומר לכם: אם תקלעו לצרה - מדינת ישראל מוותרת עליכם. אם הילד שלכם ייחטף ממיטתו מדינת ישראל תשאיר אותו מאחור בידי מחבלים".

"אני אולי נראה רגוע, אבל אני לא"

אנדריי קוזלוב, שהיה בשבי חמאס ברצועת עזה 246 ימים וחולץ ב"מבצע ארנון", נאם בהפגנה למען שחרור החטופים בדרך בגין בתל אביב. "אני אולי נראה רגוע, אבל אני לא. הכרחתי את עצמי לבוא לכאן היום". 

אנדריי קוזלוב: "היינו בגיהנום עם אלכס לובנוב, אמרו לנו שהוא חוזר הביתה" , צילום: גדעון מרקוביץ

"בימים האחרונים אני לא מרגיש כל כך טוב, הכרחתי את עצמי לבוא לפה", אמר. "אני כאן. אבל הירש, עדן, כרמל, אורי, אלמוג, ואלכס לא .לי היה מזל, לא יודע למה התברכתי. אלכס לובנוב היה איתנו בגיהנום חודשיים. הבעל של מיכל, האבא של תום וקאי - הבן שלא הייתה לו ההזדמנות לפגוש. לקחו אותו ואמרו לנו שהוא יילך הביתה בסוף נובמבר".

הפגנות למען שחרור חטופים בחיפה // מחאת עם חיפה

"אמרתי שיש לי מזל, אני מתכוון לזה, המזל שלי היה שניצלתי. הלב שלי, הנשמה שלי עדיין בחושך. קשה לראות את האור בזמן ש-101 חטופים עדיין שם. 11 חודשים מאז שהם נחטפו מחייהם. אני צריך אתכם, אני צריך את המנהיגים שלנו, אני צריך שהעולם יוכיח שגם אותם אתם אוהבים. אנחנו לא יכולים להקריב אותם".

עינב מוזס, כלתו של גדי מוזס, נאמה בבגין: "המדינה אותה שירתת כל חייך ומטעמה נסעת ללמד חקלאות בוגדת בך כבר 11 חודשים. כולם יודעים שרה"מ מטרפד ומכשיל הזדמנויות לעסקה. הטרפודים שלך, מר הפקרה, הורגים את החטופים. חמאס חטף אותם ואתה קושר אותם שם חזק חזק ולא מאפשר להם להשתחרר. לחץ צבאי הורג את החטופים ולא מוריד את דרישות חמאס. ציר פילדפלי הוא צינור החמצן לך ושל הקואליציה ואתם יונקים ממנו את כל החמצן של החטופים וגוזרים עליהם גזר דין מוות".

מפגינים מנסים לחסום כביש ראשי בחיפה

ורדה בן ברוך, סבתו של עידן אלכסנדר, נאמה אחריה: "חודש אלול זה האהוב עלי בשנה. החודש בו נולדתי. איך אוכל לשמוח? כשעידן הנכד שלי בשבי חמאס 11 חודשים. עד מתי? השבוע היה שבוע קשה מנשוא, לוויות, ניחומי אבלים, נשברתי, בכיתי. זעקתי. כאבתי. עד מתי? אני רוצה את עידן בריא ושלם. חי והולך על רגליו. חי וקיים. אל הנער הזה התפללתי. ציר פילדפי הוא לא נכס אסטרטגי. עידן והחטופים שלנו - דתיים חילונים, מסורתיים, חרדים, ימנים, שמאלנים וגם הדרוזים והבדואים - הם הנכסים האמיתיים".

דניאל אלוני, ששוחררה משבי חמאס: "רוב מוחלט של עם שיראל סבורים שהחזרת החטופים חשוה יותר מציר פילדפי. אניואת לך רהמ קיים את רצון העם. אדוני רהמ שיקרת לנו, שיקרת במצח נחושה שאמרת שאתה עושה הכל כדי להחזיר את החטופים. אל תאחז בציר פילדפלי כתירוץ. זה ספין שעלול לגרום להחזרת החטופים בארוונת קבורה".

11 חודשים בדיוק ל-7 באוקטובר. המונים בהפגנות למען החטופים, צילום: אי.אף.פי

"אדוני ראש הממשלה, לפני כמה ימים אמרת סליחה. איזו סליחה זו אם אין בכוונתך לשנות את דרכך? אנחנו לא סולחים. לא אסלח לך לעולם אם תמשיך לשקר. אמרת הם סובלים, אבל אל מתים. כמי שהיתה שם, אני יכלה להעיד - הם לא רק סובלים, אלא גם מתים. עם ישראל לא קונה את השקר הזה יותר. בשביעי באוקטובר הופקרנו בידי מחבלים מבלי יכול להגין על עצמנו וההקרות נמשכת כבר 11 חודשים כאשר שנה לאסון הנורא לא נקבל את האפשרות שהממשלה שהמיתה עלינו אסון לא תהפוך עולמות כדי לשחררם".

"הממשלה לא מעוניינת בשחרור חטופים"

מאות מפגינים גם בצומת העוגן, על עמק חפר וכביש 4. מאות מפגינים לא רחוק משם גם בצומת כרכור. בחיפה, מאות צעדו מהאודיטוריום במרכז הכרמל אל מרכז חורב, שם מוחים אלפים. בתוך כך, עימותים נרשמו בעיר כאשר מפגינים חסמו כביש ראשי. אדם אחד נעצר.

עימותים בחיפה: מפגינים חסמו כביש ראשי - אדם נעצר

ברחובות, מוביל את צעדת המחאה שר הביטחון לשעבר משה יעלון. "ממשלה שאינה מעוניינת בשחרור החטופים ובסיום המלחמה, כדי לשמר את המשך קיומה, וכדי לשמר למשיחי השקר את הפנטזיה של "מלחמת גוג ומגוג", היא ממשלה לא לגיטימית", הצהיר.

כאלפיים מפגינים בעיר רחובות, הוריו של החטוף מובילים את הצעדה: "די להפקרה!", צילום: מאיר קונפורטי

בחיפה נאמה אסנת גץ, דודתו של עומר נאוטרה שעלה לישראל מניו יורק כדי להתגייס לצבא כחייל בודד ונחטף לעזה ב-7 באוקטובר, ומתחה ביקורת על חברי הקבינט. "כל פעם אנו למדים על 'עֵז' חדשה: פעם זה 'הניצחון המוחלט', פעם 'פסע מניצחון', פעם 'יעדים אסטרטגיים' ופעם 'ציר פילדלפי הוא העיקר'". לדבריה, בכל פעם צץ משהו חדש שטורף על בני המשפחות את התקווה.

אחריה נאמה אילנה קמינקא, שבנה הקצין ינאי נפל ב-7 באוקטובר בקרב בזיקים, נאמה בהפגנה בחיפה ואמרה כי "השקרים והעיוותים גרמו לכך שאני לא רק מתאבלת על בני, אלא גם על ארצי". לדבריה, הסיסמה "יחד ננצח" ריקה מתוכן. "עם מי זה יחד?", שאלה, "עם המנהיגים שהפקירו את בני ולא הגיעו אליי עד היום?". היא ציינה כי 7 באוקטובר היה אסון – ואסון לא מנצחים.

"נתניהו, אתה התליין של החטופים"

כאלפיים בני אדם השתתפו הערב בצעדת מחאה באזור צומת פארק המדע ברחובות, וקראו לממשלה לחתום על עסקה לשחרור החטופים המוחזקים בשבי ברצועת עזה.

עינג צנגאוקר: "ידיו של נתניהו מגואלות בדם החטופים שנרצחו" // צילום: משה בן שמחון

את הצעדה הובילו ויקי ויהודה כהן, הוריו של החייל החטוף נמרוד. יהודה נשא דברים בפני המוחים: "נתניהו, אתה המכשול היחיד, אתה התליין של החטופים. אתה מאריך את סבל החטופים רק כדי ליהנות ממנעמי השלטון והשררה". המפגינים קוראים "די להפקרה" ו"עסקה עכשיו".

עדינה משה, שנחטפה מביתה בקיבוץ ניר עוז ושוחררה משבי חמאס, התייחסה בהפגנה בכרמי גת לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר כי "אם חמאס רוצח את החטופים זה סימן שהוא לא רוצה עסקה". משה מסרה: "אוכיח לכם כמה נתניהו טועה. הוא אמר שהוא יודע מה זה שבי. הוא שקרן גדול. יכול להיות מהסדרה של השבויים. אולי. הוא יודע מה זה שכול כי אח שלו נהרג, ובזה אני מסכימה איתו. אבל מי שיודע מה זה שכול לא מדבר ככה - גם אם הוא רוצה להציל את כיסאו".

דקה דומיה לזכר החטופים שנרצחו

דני מירן, אביו של החטוף עמרי שמוחזק בשבי חמאס, נאם בהפגנה בירושלים למען שחרור החטופים שבה השתתפו אלפי בני אדם. "שבוע קשה ומטלטל עבר על משפחות החטופים וביחד איתן על כל העם. בכי, כאב, הפגנות ענק, לוויות של חטופים שנרצחו בדם קר, לוויות וירטואליות. נשאנו ארונות ריקים עטופים בדגל הלאום, מתוך תקווה שילדינו יחזרו אלינו על רגליהם ולא בתוך ארון קבורה. בארץ חוו את זעם העם, ועושה רושם שאפילו אחוז אחד מרגשות העם לא נגע בלבבות מקבלי ההחלטות".

ממטה החטופים נמסר טרם ההפגנה: "לאחר השבוע הקשה שעבר על מדינת ישראל, העם יוצא בהמוניו בקריאה לשים סוף להפקרה ולעסקה להשבת כל החטופים - החיים לשיקום והנרצחים והחללים לקבורה ראויה בארצם".

עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר, אמרה בהצהרה שקדמה להפגנה כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יישאר בשלטון - גופות ימשיכו לחזור בשקיות. "בני מתן נחטף בחיים, אבל נתניהו מוכן להקריב אותו ואת כל החטופים, למען ההישרדות הפוליטית שלו. הציבור חייב לפעול להפלת נתניהו כדי שהחטופים יחזרו. חייבים להפיל את נתניהו כדי להציל את החטופים".

שניר דן, דודה של כרמל גת: "כרמל נרצחה בשם פוליטיקה זולה" // צילום: משה בן שמחון

דודה של כרמל גת ז"ל אמר כי "כרמל נרצחה בשם פוליטיקה זולה על ידי אנשים רעים". אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר ז"ל, אמרה: "חמי האהוב הופקר אל מותו בשבי. נתניהו הקריב אותו. חייבים להציל את מי שעדיין בחיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר