בית המשפט הקפיא את קידומו של רפ"ק מאיר סויסה למפקד תחנת דרום תל אביב

בית המשפט המחוזי בירושלים הקפיא את קידומו ומינויו של סויסה, שהואשם בהשלכת רימוני הלם לעבר מפגינים • "החלטת בית המשפט היא ביטוי מוחשי לכך ששלטון החוק בישראל טרם הובס", אמר בתגובה עו״ד יעקב אנוך בשם משרדי עורכי הדין העותרים • השר בן גביר: החלטה אומללה

רפ"ק מאיר סוויסה משליך רימון הלם לעבר מפגינים// אמיר גולדשטיין

בית המשפט המחוזי בירושלים הקפיא הערב (חמישי) את מינויו של רפ"ק מאיר סוויסה לתפקיד מפקד תחנת משטרת תל אביב דרום בדרגת סנ"צ, עד שיוחלט בעניין העתירה נגדו. ממפכ"ל המשטרה נמסר כי הוא מכבד את החלטת בית המשפט ויפעל על פי ההחלטה.

סויסה, כזכור, הואשם בעבר בזריקת רימוני הלם לעבר מפגינים. העאלת דרגתו גם כן הוקפאה.

"החלטת בית המשפט היא ביטוי מוחשי לכך ששלטון החוק בישראל טרם הובס", אמר בתגובה עו״ד יעקב אנוך בשם משרדי עורכי הדין העותרים. "המינוי שנגוע באי חוקיות מובהקת הן מבחינה טכנית הן מבחינה מהותית הוקפא עד להודעה חדשה וטענותינו אומצו במלואן. בית המשפט פסק אפילו הוצאות לטובת העותרים".

השר בן גביר מעניק דרגות סנ"צ לרפ"ק מאיר סוויסה, צילום: ללא

לפני כעשרה ימים, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה כי מינויו של סויסה לתפקיד, הוא "בניגוד לדין ופוגע בשלטון החוק". 

על פי דבריה בזמנו, לפי נהלי המשטרה, השר רשאי לאשר מינויים של קציני משטרה רק לאחר שהונחה בפניו המלצה או חוות דעת של המשטרה עצמה. במקרה של סויסה הייתה זו החלטה של השר בן גביר ללא שהונחה בפניו המלצה של המשטרה. היועמ"שית ציינה במכתב כי הדבר חמור שעה שנפתח נגדו הליך פלילי.

קצין המשטרה מאיר סויסה, צילום: גדעון מרקוביץ

לפני כשבוע פורסם כי בצמרת המשטרה ישנם שמביעים חשש מפסילת הדרגות של סויסה על ידי בג"ץ. עוד פורסם, כי בניגוד לעמדתו של השר, המשטרה הודיעה כי המפכ"ל הנכנס דני לוי יבחן את סוגיית המינוי.

"אנחנו מברכים גם על עמדת היועצת המשפטית לממשלה שהוכיחה פעם נוספת כי היא מגינה אמיתית של שלטון החוק. דברי היועצת המשפטית לממשלה חשובים שכן היא איננה מתייחסת רק להליך הטכני הקלוקל בו מונה סויסה, אלא לעצם מהות המינוי והעובדה כי לא סביר ששוטר שעומד בפני כתב אישום בגין פגיעה באזרחים, יקודם ויתוגמל על מעשיו".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב: "החלטת ביהמ"ש המחוזי להקפיא את כניסת הקצין מאיר סוויסה לתפקידו היא החלטה אומללה. מדובר במינוי שנעשה בהתאם לחוק והפקודות באופן מלא, כאשר מי שפעל בניגוד לחוק היא היועמ"שית שהתערבה במינוי בחוסר סמכות מובהק ואף מנסה לסכל האפשרות שעמדתי תשמע. בכוונתי להיאבק על המינוי של הקצין המצוין - שבוצע על פי חוק ונקי מכל רבב". 

מתנועת התאוררות נמסר בעקבות פסיקת בית המשפט: "שוטר אלים לא יכול להיות מפקד. טוב עשה בית המשפט שהוציא את האצבע של בן גביר מעייני הציבור וקבע את המובן מאליו. אנחנו קוראים למשטרת ישראל לחרוג ממנהגה, לכבד את החוק ולפעול לפי פסיקת בג"צ״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר