ליאת אצילי באזכרתו של שמעון פרס ז"ל: "מר הפקרה חייב ללכת כדי שהחטופים יחזרו"

מציינים שמונה שנים ללכתו של הנשיא התשיעי וראש הממשלה השמיני של ישראל • בטקס נוכחים נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר הפנים משה ארבל, ח"כ גדי איזנקוט, משפחת פרס ואורחים נוספים • איזנקוט: "אני יכול להעריך שאם היה עימנו היה מייעץ כיצד להפוך משבר חסר תקדים להזדמנות"

הנשיא הרצוג באזכרה של שמעון פרס ז"ל. צילום: אורן בן חקון

לפני שמונה שנים נפטר נשיא המדינה שמעון פרס ז"ל, היום (רביעי) מתקיים היום בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים טקס האזכרה הממלכתי. בטקס נוכחים נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר הפנים משה ארבל, חה"כ גדי אייזנקוט, משפחת פרס ואורחים נוספים.

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית ונשיא המדינה יצחק הרצוג, צילום: אורן בן חקון

הנשיא הרצוג באזכרה: ״אני לא יכול שלא לחשוב על החטופים שנרצחו, כל אחד עולם ומלואו, מלא חן ותקווה, 6 נפשות תמימות וטהורות שהוצאו להורג בדם קר בידי מחבלים ארורים של ארגון נפשע בציר הרשע האיראני".

משפחות להצלת החטופים

"מדינת ישראל כשלה פעמיים - בהגנה עליהם ב7 באוקטובר ובהשבתם הביתה. חייבים לפעול ביתר שאת עכשיו בדחיפות קריטית להצלת אחינו ואחיותינו שעודם שם בגיא צלמוות. מוכרחים לבוא חשבון עם ארגון רצחני שטובח באחינו גם בימים אלה".

"על מדינת ישראל ומקבלי ההחלטות להגביר את המאמצים ולפעול ביצירתיות להגעה לעסקה מיידית להחזרת החטופים והחטופות. הם בסכנת חיים נוראה והשבתם היא צו מוסרי עליון".

השר משה ארבל בטקס האזכרה, צילום: אורן בן חקון

השר משה ארבל: ״לצערי, בתחום החברתי הלאומי מצבנו קשה ביותר. המחלוקות בעם נראות לעיתים כמעט בלתי פתירות. הממשלה של פרס בשנות השמונים התמודדה עם קשיים כלכליים ניכרים, אך התמודדה איתם ביחד, ממשלת אחדות לאומית של פרס ושמיר, בהשתתפות גדולי מנהיגי האומה, יצחק רבין, דוד לוי, יצחק נבון, אריאל שרון ועוד ענקי הדור. ביחד הם הצליחו להתגבר על קשיים נוראיים למען המדינה ולמען אחדות האומה".

"גם בפני מנהיגי העם היום עומדים אתגרים מורכבים ביותר. אני מתפלל שברוח מעשיו, חזונו ותבונתו של שמעון פרס ז"ל, ישכילו כולם למצוא את דרך המלך, את דרך האחדות, מתוך אהבת העם והארץ המשותפת לכולנו".

חה"כ גדי איזנקוט באזכרת שמעון פרס,

ח"כ גדי איזנקוט: ״פרס היה אופטימיסט חסר תקנה. אם היה עימנו ב-7 באוקטובר מול התקפת הפתע של חמאס, הכישלון והשבר הגדולים שחווינו מקום המדינה, מותר להניח שהיה מתנחם שמתוך השבר והכאב התגלתה הרוח הישראלית. חיילים ואזרחים עזי נפש שבלמו בגופם תוצאה חמורה יותר".

"בתקופה ביטחונית, כלכלית, מדינית ובינלאומית מאתגרת במיוחד, פרס חסר לנו מאוד. אני יכול להעריך שאם היה חי עימנו היה מייעץ כיצד להפוך משבר חסר תקדים להזדמנות, להציב חזון עתידי לחברה הישראלית בתקופה מורכבת, לרתום את מדינות העולם לתמיכה בישראל ולהרחיב את מעגל השלום מתוך עוצמה".

״ידעו כולם שאנו איננו נשברים ונמשיך לפעול כדי שמנהיגי המדינה יפעלו בדרך הנכונה לישראל. יקבלו החלטות אמיצות וראויות במטרה לחזק את הבית הלאומי של העם היהודי״.

ליאת אצילי באזכרת שמעון פרס ז"ל. "משלת ישראל הנוכחית הבהירה לנו שחיי האדם לא קדושים יותר", צילום: אורן בן חקון

תמיד נראה לי מוזר לדבר אל המתים. בשנה האחרונה זה הפסיק להיות מוזר. זה מה שהייתי רוצה להגיד לשמעון פרס: אני ליאת אצילי יש לי שלושה ילדים אפילו פגשת אחד מהם פעם. תושבת קיבוץ ניר עוז שהפך לסמל המחדל והכישלון. בני נרצח בהגנה על הקיבוץ. אני נחטפתי לעזה והוחזקתי במשך 54 ימים. 101 חטופים עדיין במנהרות החמאס כבר 334 ימים. כל חיי חונכתי להאמין בקדושת חיי האדם. אין דבר חשוב מזה. ממשלת ישראל הנוכחית הבהירה לנו שחיי האדם לא קדושים יותר. שמונה שנים חלפו מאז שעזבת אותנו מר פרס וזה מרגיש עידן".

"בשנים הללו בנימין נתניהו הצליח למחוק את חלום השלום, לפלג את העם. חוללו פוגרום כאן במדינת ישראל. רק הפקרה והפקרות מוחלטים איפשרו את האסון הזה. ואכן, בחודשים שקדמו לאסון ההוא, ראש הממשלה היה עסוק בהפיכה משטרית. בשבעה באוקטובר הופר החוזה הבסיסי ביותר בין אזרח למדינתו, מדינת ישראל כשלה בשמירה על יישובנו. בשם ציר השקר והמרמה, נתניהו מטרפד את העסקה שיכולה לשחרר את החטופים. אנחנו עם ללא מדינה ואזרחים ללא מנהיג. מר הפקרה חייב ללכת כדי שהחטופים יוכלו לחזור".

חמי פרס, יו"ר מרכז פרס לשלום ולחדשנות ובנו של הנשיא נשא דברים בטקס האזכרה: ״שמונה שנים חלפו מאז נפרדנו ממך אבא, בעת הזו חסרונך מורגש בכל הארץ, וביתר שאת. רבים שואלים מה היית אומר על המצב. וחשוב יותר - מה היית עושה. שאלות שלצערי אין עליהן תשובה.

אינני זוכר יום בחיי, בו תפיסת עולמך ודרך מחשבתך היו דרושים לנו, וכה חסרים לנו. כיום, אנו משוועים להנהגה שתכליתה לשרת את העם כולו, על כל גווניו. הנהגה שאיננה מעדיפה ומקדמת מגזר מסוים, על חשבון האחר. הנהגה שפועלת מתוך העם ובשליחותו, שלא מתאווה לשלוט, ולכפות את רצונה. משרתת, מאחדת. לא מפלגת.

הגיע הזמן לשנות כיוון, לצאת לדרך חדשה. הגיע הזמן לסיים את המלחמה. להשיב את החטופות והחטופים הביתה. לטפל בפצועים, בעקורים, ובמשפחות השכול. לשקם את הצפון והדרום. להתעשת. לפעול לאיחוי הקרעים. לנוע קדימה. בתקופה האחרונה ישראל הולכת אחורה, במקום להתקדם. אנו חייבים ליצור עתיד טוב יותר, לכולנו. להימנע ממה שמחליש אותנו, מכשיל אותנו, ומסכן את עצם קיומנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר