ים גבוה ומסוכן לרחצה: האזהרה החמורה של השירות המטאולורגי

השירות פרסם אזהרה "כתומה" לפיה הים התיכון צפוי להיות סוער מאוד ומסוכן לרחצה - עם גלים שעשויים להגיע עד 150 סנטימטרים • הגלים עשויים לגרום לטביעה ולהיסחפות וכן מסכנים כלי שיט קטנים • כך תשמרו על עצמכם בעת הרחצה

הים סוער ומסוכן. גלי ענק בנמל תל אביב (ארכיון). צילום: גדעון מרקוביץ

השירות המטאורולוגי פרסם "אזהרה כתומה", כלומר אזהרה חמורה מפני ים תיכון גבוה ומסוכן לרחצה היום (שבת), עם גלים שעשויים להגיע עד 150 סנטימטרים.

הגלים הגבוהים עלולים לגרום לטביעה, וכן לפציעה בשל אבנים או סלעים המצויים במים. כמו כן, מערבולות, זרמים וגלים שמשנים כיוון עשויים לגרום לסחיפה לאזור המים העמוקים ובכך לטביעה. גם אם הים נראה שקט יחסית, יש להיזהר שכן זרמי סחף חזקים עלולים להוות איום ממשי על המתרחצים. 

השטים בכלי חתירה ושייט קטנים צריכים להיזהר מניתוק עוגן, ממטענים העשויים ליפול בסמוך לחוף, וכן מהתהפכות.

סכנה נשקפת בעת כניסה ויציאה של כלי שיט ממעגנות ומרינות, לפגיעה שלהם בחוף או בתשתיות הנמצאות בקרבתו. במקרה של רוחות חזקות, יש חשש גם מפגיעה מחפצים העפים ברוח.

השירות המטאורולוגי ממליץ להישמע להוראות המצילים ו/או הפקחים, לנהוג בהתאם להנחיות המוסמכות ולשילוט בחוף ולהיכנס למים רק באזורים המסומנים כמותרים לרחצה בלבד, להימנע מכניסה למים העמוקים, להימנע משחייה בקרבת שוברי גלים, להימנע מעמידה על מזחים, שוברי גלים ומקומות העלולים להיפגע מגלי הים.

עוד מומלץ לשקול הרחקת כלי שיט מתשתיות החוף וכן להתייעץ ען הגורמים המוסמכים ולשקול הוצאת כלי שיט אל הים הפתוח.

עמדת מציל בחוף הים, צילום: גדעון מרקוביץ'

סכנה: זרמי פריצה

אחת הסיבות לטביעה בים התיכון היא הילכדות של השוחה בזרם פריצה או זרם סחף. מדובר בזרמים שקיימים בין אזורי הגלים וניתן לזהותם כשרואים ים גלי ולא שקט, צבע מים שונה מסביבתו בגלל העומק הרב, או סחף של אצות וחול. יש כמה סימנים שעשויים להעיד על זרם פריצה: 

  • אזורים נקודתיים שבהם הגלים לא נשברים 
  • צבע מים שונה 
  • קצף על מים 
  • מים עמוקים יותר ביחס למיקום 

איך להתמודד עם זרם פריצה?

זרם הפריצה הוא גורם הסיכון העיקרי לטביעה בים. הנטייה של המתרחץ שנקלע לזרם פריצה הוא להיאבק, לנסות לחזור אל החוף ולשחות נגד הזרם - זו טעות. העומק היחסי והעוצמה של הזרם ימשכו אותנו בחוזקה לעומק - גם שחיין מיומן לעיתים יתקשה להתמודד עם הזרמים. 

ראשית, חשוב לשמור על קור רוח ולא להילחץ. ניסיון להיאבק עם המים יוביל להתשה ולסכנת חיים ממשית. ישנן שתי אפשרויות להיחלץ מהמצב המסוכן: הראשונה, לא להיאבק בזרם ולאבד כוחות, אלא לחכות עד שהמים ייקחו אותך החוצה לתוך הים. הזרם ייחלש ויאפשר שחייה גלים אל החוף.

השנייה, עבור שחיינים מנוסים יותר, לשחות 90 מעלות לזרם עד ליציאה מהטווח שלו ובעזרת הגלים, ולשוב אל החוף. זרם הסחף הוא אחד מגורמי הטביעה העיקריים למי שאינו מנוסה בשחייה, אך גם שחיין מנוסה עלול להילכד בזרם חזק ולהסתכן בטביעה.

אלה הפעולות שחשוב לנקוט אם נקלעתם לזרם פריצה: 

  • לשמור על קור רוח - זרם הפריצה עשוי להיות מפחיד ולהוביל לתחושה של אובדן שליטה. אבל, אם לא נלחץ הסחף יהיה קצר ומהיר. הזרם אמנם עוצמתי, אך הוא לא נמשך זמן רב. תנו לים להוביל אתכם - בסוף הוא יוציא אתכם לאזור שקט ורדוד שיאפשר לכם לחזרו בביטחה אל החוף
  • אל תשחו נגד הזרם בים סוער הזרם עשוי להיות במהירות של כמה מטרים בשנייה שגם השחיין המיומן ביותר לא יוכל להתמודד איתם. בניגוד לאינסטינקט, אין להתנגד לזרם. הניסיון להתנגד מועד לכישלון, שעשוי לגרום לפאניקה ואיבוד עשתונות. 
  • זרם פריצה יכול להתקיים בכל מזג אוויר ובכל מצב - בניגוד לתפיסה הרווחת, זרמי פריצה יכולים להתקיים גם במזג אוויר קייצי ומבלי שיש גלים חזקים. בכל מקום שהגלים נשברים יכולים להיות זרמי פריצה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר