הרב דוד חי הכהן . צילום: דודי ועקנין

הרב הבכיר ששימש כמתווך הודיע על ניתוק יחסיו עם אנשי המחלקה היהודית

הרב דוד חי הכהן העביר מסרים בין השב"כ לאנשי הגבעות והחוות ביו"ש • בנוסף ליווה את משפחות העצורים המנהליים • בעקבות מכתבו של ראש השב"כ רונן בר ומעצרים מנהליים שבוצעו הודיע כי לא ימשיך בתפקידו • מדובר בפעם השנייה בתוך כשנה שבה רב מוכר בציבור הדתי לאומי מתפטר מהתפקיד בהפגנתיות

[object Object]

הרב הבכיר ששימש כמתווך בין השב"כ לגורמים בהתיישבות הודיע היום (שני) על ניתוק יחסיו עם אנשי החטיבה לסיכול טרור וחתרנות מדינית (המחלקה היהודית), כך נודע ל"ישראל היום". לדברי מקורבים אליו ניתוק היחסים מגיע בעקבות המעצרים המנהליים האחרונים ומכתבו של ראש השב"כ רונן בר.

הרב דוד חי הכהן, רב קהילה בבת ים שנחשב לאחת הדמויות המשמעותיות ביותר במגזר הדתי לאומי, היווה בחודשים האחרונים גורם מקשר בין אנשי השב"כ לגורמים בהתיישבות בניסיון להביא לביטול המעצרים המנהליים והפסקת מה שמכנים בגבעות בחוות רדיפה כנגד פעילים.

במסגרת פעילותו בנושא העביר הרב הכהן במספר פעמים לפעילים בגבעות ובחוות מסרים מטעם המחלקה היהודית בשב"כ, שביקשו לחזור בהם מחלק מהמעצרים המנהליים, אך התנו זאת בשורת תנאים שנדחו על הסף. לפני כשלושה שבועות אף הגיע הרב דוד חי הכהן לפגישה בכלא איילון עם פעילים בהתיישבות שעצורים במעצר מנהלי בנוכחות נציגי שב"כ, לאחר שהאחרונים ביקשו "לרדת מהעץ" והציעו לאחד הפעילים מתווה לשחרורו.

הרב הגיע לפגישה עם העצירים המנהליים. כלא איילון, צילום: אי.פי

בסוף השבוע האחרון הודיע הרב לאנשי השב"כ על ניתוק יחסיו עמם זאת בעקבות גל מעצרים מנהליים נוסף כנגד ארבעה מתיישבים, מספר שלדברי פעילים בגבעות שבר שיא חסר תקדים מאז קום המדינה, ומכתבו של ראש השב"כ רונן בר שעורר זעם רב בקרב הנהגת הרבנים.

הצעד של הרב הינו טלטלה משמעותית לשב"כ, שכן הוא היה הדמות הרבנית המרכזית ששמרה על שיח וערוץ פתוח עם רכזי המחלקה היהודית, לאחר שקודמו בתפקיד לא רשמי זה, הרב אליקים לבנון, יצא במכתב חריף ופומבי כנגד התנהלות השב"כ בו הודיע על הפסקת הקשר עמם.

בשב"כ יש לציין, מקפידים במשך עשרות שנים על קיום ערוצי שיח עם רבני הציונות הדתית, בין היתר מתוך הבנה שהדבר מסייע להפחתת ביקורת ציבורית כנגדם. בשנה האחרונה, בעוד מספר העצורים המנהליים עולה, הם סופגים לא מעט ביקורת מטעם דמויות מרכזיות בציונות הדתית. בין היתר הרב שמואל אליהו הצהיר לא מזמן כי "איבד כל אמון בשב"כ" ורב היישוב בית אל, הרב אריאל בראלי, שקרא "לסגור את המחלקה היהודית".

מכתבו של בר, שפורסם בשבוע שעבר, עורר לא מעט תרעומת בקרב גורמי ימין רבים, ביניהם כאלו שאינם מזוהים באופן ישיר עם נוער הגבעות. במכתבו של ראש השב"כ לראש הממשלה ושר הביטחון הוא הזהיר מפני פשיעה לאומנית מצד ישראלים וטען כי "מנהיגי התופעה מבקשים להביא את המערכת לאובדן שליטה".

ראש השב"כ רונן בר עם נתניהו, צילום: קובי גדעון, לע"מ

עוד הוסיף כי "תופעת 'נוער הגבעות' הפכה מזמן לכר נרחב של פעילות אלימה כנגד פלשתינים" וגרס כי "המופעים שראינו בהר הבית הם ביטוי מוחשי לכך. התקדמות בכיוון תוביל לשפיכות דמים רבה ותשנה ללא היכר את פניה של מדינת ישראל".

ל"ישראל היום" נודע כי היה תכנון מצד הרב ככל הנראה להציג את פרטי האירוע למשפחות העצורים בפגישה שהייתה אמורה להתקיים לאחרונה. בשל שיקולי לו"ז הפגישה נדחתה במספר שבועות וצפויה להתקיים עם רבנים נוספים.

בשב"כ בחרו שלא להתייחס לדברים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו