מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, פיקוד העורף נדרש להתאים את הסברתו לכלל המגזרים בחברה הישראלית. אחד האתגרים המשמעותיים היה להגיע לציבור החרדי ולהעביר לו את המסרים החיוניים בצורה אפקטיבית. שוחחנו עם רס"ן במיל' דני כהן, ראש דסק דתי-חרדי במכלול ההסברה של פיקוד העורף, על האתגרים והפתרונות היצירתיים שנמצאו.
מהו האתגר הגדול ביותר בהסברה לציבור החרדי?
"האתגר הגדול ביותר הוא להעביר מסרים בשפה שמתאימה לציבור החרדי ועדיין להישאר בתוך גבולות הגזרה של כללי פיקוד העורף. העבודה מול הציבור החרדי דורשת יצירתיות כמו כל עבודת הסברה מקצועית".
איך התמודדתם עם בעיות ספציפיות של הציבור החרדי?
"למשל, הבנו שיש לאנשים בעיה לשכב על הקרקע במקרה של התרעה בשטח פתוח. פשוט לא נעים עם חליפה או חולצה לבנה להשתטח על הרצפה וללכלך את הבגדים. כפתרון, יצרנו מודעות שמדברות ישירות על הבעיה: 'ללכלך את הבגדים? כן! ללכלך את הבגדים ולהישאר בחיים'".
אילו צעדים ייחודיים נקטתם כדי להגיע לציבור החרדי?
"הקמנו קו טלפוני ייעודי, 104 שלוחה 6, המשלב הוראות התגוננות עם חדשות ורכילות מגזרית. יצרנו סרטוני הסברה בשיתוף עם יוצרים חרדים פופולריים, והקמנו אזור ייעודי לחרדים באתר פיקוד העורף".
כיצד התמודדתם עם האתגר של הניתוק הטכנולוגי בשבתות וחגים?
"זה אכן אתגר משמעותי. אוכלוסייה שלמה מתנתקת מכל אמצעי התקשורת האלקטרוניים למשך 25 שעות ועלינו למצוא פתרון. עבדנו על מספר פתרונות יצירתיים, כמו שימוש בלוחות מודעות ופרסומים בעיתונות החרדית".
האם הציבור החרדי היה מחובר למתרחש במהלך המלחמה?
"בהחלט. למרות האתגרים, הציבור החרדי היה מחובר מאוד במהלך המלחמה. היו תפילות להצלחת צה"ל ומיזמי התנדבות רבים לטובת חיילי המילואים".
מה האתגרים העתידיים בהסברה לציבור החרדי?
"יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות. בתחום מוסדות החינוך רק התחלנו, ומעבר לכך, האתגרים מתפתחים כל הזמן ואנחנו במירוץ מולם כדי לצמצם. אנחנו ממשיכים לפתח דרכים חדשות ויצירתיות להעביר את המסרים החיוניים לציבור החרדי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו