גדעון סער בוועדת החקירה האזרחית: "ה-7.10 הוא תוצאה של ניווט אסטרטגי שגוי" - ליברמן: "דרשתי מנתניהו לחסל את ראשי חמאס"

הוועדה ממשיכה בדיוניה על חקירת המחדלים והיערכות העורף שהובילו למלחמת "חרבות ברזל" • ניצב בדימוס דן רונן הזהיר מפני חוסר מיגון מול איומים מטורפים, וקבע כי ישראל אינה ערוכה להתמודד עם תרחישי מלחמה אפשריים • סער: "סיפרו לציבור שחמאס וחיזבאללה מורתעים, האמת הייתה הפוכה" • ח"כ ליברמן: "ב-2022 כתבתי מכתב לראש הממשלה ולרמטכ"ל אחד לאחד על מה שקרה ב7.10"

שידור ישיר מוועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7.10

הוועדה לחקירת מחדלי אסון ה-7 באוקטובר ממשיכה בעבודתה היום (ראשון) בתל אביב, כשהיא מתמקדת בעדויות מרכזיות של בכירים במערכת הביטחון והממשלה לשעבר.

ח"כ גדעון סער הגיע להעיד היום בוועדת החקירה האזרחית: "ה-7.10 הוא תוצאה של ניווט אסטרטגי שגוי של 30 שנה. הנסיגה החד צדדית מלבנון ומרצועת עזה ב-2005, בשתיהן אובדן השליטה המבצעית והמודיענית היה דרמטי. התנגדתי לשתיהן".

גדעון סער בוועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7.10, צילום: יוסי זליגר

"אחרי עידן הנסיגות היו 18 שנים שאני קורא להן 'שנות ההלכה', מה זאת אומרת? אפשור לבניין כוח בשתי החזיתות הללו מבלי שישראל פוגעת בו. מה שסיפרו לציבור זה שחמאס וחיזבאללה מורתעים, האמת הייתה הפוכה", הוסיף סער.

אביגדור ליברמן בוועדת החקירה האזרחית לאסון 7 לאוקטובר, צילום: .

ח"כ אביגדור ליברמן הגיע גם הוא להעיד בוועדת החקירה בה אמר: "אנשים היו פשוט שבויים באמת באותה תפיסה, אותה קונספציה, שאנחנו חזקים ויודעים הכול. צוק איתן היה פספוס, דשדוש של חמישים יום - עם החלטה אסטרטגית של ראש הממשלה לא לרמוס את חמאס. לאחר מכן הייתה פה הכלה והבלגה בלתי פוסקת, העיקר היה לקנות שקט בכל מחיר. היה טרפוד עקבי של מיטוט שלטון החמאס שעליו החלטנו ב-2009".

"כשהייתי שר הביטחון קראתי את כל הניירות על חמאס, וחלקתי לחלוטין על עמדת מערכת הביטחון. כתבנו מסמך עמדה לראש הממשלה ולרמטכ״ל. עיקריו היו אחד לאחד מה שקרה ב7.10. אני כתבתי שזה יקרה ב2022 זה קרה ב2023. פעלנו בניגוד לתפיסת הביטחון מאז ימי בן גוריון. יש להעביר לחימה לשטח האויב, כלומר אם אתה שואל אותי הממסד הביטחוני תקוע ב-6 באוקטובר. לא הפנימו ולא ניתחו את המצב. הדבר החמור ביותר זה שהאיראנים הצליחו לגרום לאיחוד הזירות", אמר ליברמן.

"כיסאות מוזיקליים"

על אופציות חיסול מנהיגי הטרור: "אני ניסיתי לשכנע ללכת על מבצע ׳כיסאות מוזיקליים׳ לחיסול כל הנהגת חמאס. אני דרשתי מנתניהו כמה פעמים ללכת על המבצע הזה. ראיתי בתקשורת שגם נדב ארגמן הגיע לנתניהו עם אותה דרישה לגבי הפעלה של המבצע. הוא אמר ׳מי צריך את זה'?".

אביגדור ליברמן בוועדת החקירה האזרחית לאסון 7 לאוקטובר, צילום: יוסי זליגר

"בממשלת ישראל לא קיים תהליך קבלת החלטות. פעם אחרונה שהיו דיונים רציניים היה ב2009-2010. ההחלטה האחרונה שהתקבלה בקבינט לא כחותמת גומי זה היה דיר עזור", אמר ליברמן.

הבוקר העיד בפני הוועדה גם ניצב בדימוס דן רונן, לשעבר מנכ"ל המשרד להגנת העורף וראש אגף מבצעים במשטרה, והציג תמונה מדאיגה לגבי מוכנות העורף הישראלי מול איומים חיצוניים. לדבריו, "אם מחר נפתחת חזית עם חיזבאללה ואיראן, אין למדינת ישראל פתרון".

אולמרט בוועדת החקירה האזרחית לאסון ה7.10, צילום: גדעון מרקוביץ'

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, העיד לפני כעשרה ימים והזהיר מפני סכנות פנימיות. לדבריו, "יבוא היום שנוער הגבעות, שהיום רוצחים פלשתינים בשטחים, ירו עלינו." אולמרט מתח ביקורת חריפה על האווירה הפוליטית הנוכחית בה כל מי שמבקר את הממשלה הופך ליעד להכפשות והתקפות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר