זריקת בקבוקים, דחיפות ומעצרים: מהומות בהפגנת חרדים נגד חוק הגיוס

מאות מפגינים חרדים מתפרעים בלשכת הגיוס בתל השומר • צעקות "שיקסע" קללות ודחיפות במקום • המוחים קראו: "עוצרים את רכבות השמד", וכינו את המהלך כ"שואה" על היהדות החרדית • השר קיש: "לטפל במפירי הסדר בכל החומרה", לפיד: "הפגנה אלימה נגד המדינה" • 10 מפירי סדר נעצרו, שלושה שוטרים נפצעו, כלל הצירים נפתחו לתנועה

עימותים קשים בתל השומר: פרשים דורסים מפגינים חרדים // צילום: מרב סבר

כאוס וקללות בבאקו"ם: עשרות מפגינים חרדים קיצוניים מילאו היום (שני) את רחבת לשכת הגיוס בתל השומר. המפגינים התעמתו עם כוחות הביטחון וזרקו עליהם חפצים. המפגינים השליכו בקבוק מים על כתבת "ישראל היום", מרב סבר. ההפגנה הפכה לאלימה והשוטרים שבמקום החלו במעצרים ועיכובים. 10 מפירי סדר נעצרו, שלושה שוטרים נפצעו. בסיום, כלל הצירים נפתחו לתנועה.

מהומות בהפגנת החרדים בתל השומר, היום, צילום: קוקו

חיילות מפנות מפגינים

ההפגנה האלימה התקיימה תחת הכותרת "עוצרים את רכבות השמד", ובהנהגה החרדית קראו לבחורי ישיבה לבוא ולמחות נגד מה שהם מכנים כ"שואה" על היהדות החרדית.

חלק מהמפגינים ניסו להטעות את המתגייסים ואמרו להם שלשכת הגיוס נמצאת בשער אחר. המפגינים רודפים אחר המתגייסים בניסיון לשכנע אותם לא להתגייס.

המשטרה הכריזה על ההפגנה כבלתי חוקית, טרם נקיטת והפעלת אמצעים. חרף ההודעה, מפירי הסדר החלו בהתפרעויות תוך פריצת מחסומים, זריקת גדרות ואלימות. השוטרים החלו בהדיפה של מפירי הסדר באמצעות פרשים. כוחות המשטרה עצרו 3 מפירי סדר.

ג' צעיר חרדי בן 21 נשוי ואב לילד אחד, המשתייך לפלג הירושלמי מספר: "אני עריק כבר שמונה שנים והמשטרה לא עוצרת אותי. ההפגנות שלנו עוזרות. לממשלה יימאס. אז גם אם ההפגנה הזו לא תעזור, רצף ההפגנות יעזרו. עובדה שסרבנים חילונים עוצרים, ואותנו לא. הרב לייבל הוא רשע מרושע. הוא משתף פעולה בחילון הבחורים. אסור להיות בשום אופן תחת סמכות הצבא לצבא לא חסר חיילים".

ג' מוסיף: "לחרדים שמתגייסים לא מביאים בכלל נשק. כשיש מלחמה רק הרב שלי יחליט אם אני אכנס לעזה או לא. אם הרב לנדו, שהוא בכלל לא הרב שלי יהיה רמטכ"ל יש על מה לדבר".

מהומות ומעצרים בהפגנת החרדים בלשכת הגיוס, צילום: קוקו

יו"ר מפלגת "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן כתב: "ההתפרעויות שהתרחשו הבוקר מצד הפלג הירושלמי, כנגד בחורים חרדים שבחרו להגיע ללשכת הגיוס, צריכות להיענות ביד קשה". 

שר החינוך יואב קיש: "יש לטפל במפירי הסדר החרדים הקיצוניים בלשכת הגיוס בכל החומרה. אסור לתת לקיצוניים, משני הצדדים, להשתלט על הצלחת גיוס חרדים לצהל. זו משימה שאנחנו כעם מחויבים לעמוד בה".

מעצרים במהלך מחאת החרדים בבאקום, צילום: קוקו

יו"ר האופוזיציה תהה בחשבון הטוויטר שלו: "איפה הניידת של המעצרים? איפה בן גביר? איפה כל הליכודניקים שלא מפסיקים לדבר על בטחון? זו הפגנה אלימה נגד המדינה, לא ארבעה אנשים שיושבים עם ג'חנון בגינה ציבורית".

לפיד בתגובה למהומות החרדים בבקום, צילום: מתוך טוויטר

גם יו"ר מפלגת "הדמוקרטים" יאיר גולן צייץ בטוויטר והאשים את ממשלת נתניהו: 

ההפגנה ברחבת תל השומר צפוייה להתעצם, ואל המקום אמורים להגיע אוטובוסים רבים נוספים עם מפגינים חרדים קיצוניים מכל חלקי הארץ. זהו המבחן הראשון של צה"ל ששלח 1,000 צווים ראשונים לבחורים חרדים שהחזיקו בתלושי משכורת או רישיונות נהיגה.

בפשקווילים שפורסמו בקהילות חרדיות כתוב: "מאז קום המדינה ועד היום הזה, לא הייתה כשואה הנוראה הזאת על צעירי היהדות החרדית בארה"ק. מעולם לא הונף חרב הגיוס על 1,000 בחורים תוך יומיים, וזו רק ההתחלה! אלו שניסו להתנחם שהגזירה היא רק על אלו שעובדים וכדומה, מגיע מכתבה של 'המשנה ליועצת המשפטי לממשלה', שנשלח לצבא, המנפץ את האשליה".

עיתונאית "ישראל היום" מרב סבר הותקפה על ידי מפגינים שהגיעו כדי למחות על גיוסם לצה״ל על פי החלטת בג"צ. חברת הכנסת מירב בן ארי (יש עתיד)התייחסה למקרה במליאת הכנסת:

אורי סלע-וואלה

לעומת זאת, בצעד מפתיע, התמיכה בחרדים הגיעה ממקום לא צפוי. "רשת מסרבות" הוא ארגון שתומך בסרבנות פוליטית ומנסים לקדם שיח בנושא בקרב הציבור הישראלי. אחת התומכות אמרה ל"ישראל היום": "אני תומכת בזכות של כל קהילה לא להתגייס בכוח"

התנועה לאיכות השלטון, העותרת הראשית למען השוויון בנטל, בתגובה להפגנות האלימות בלשכת הגיוס: "התנועה לאיכות השלטון מגנה בחריפות את ההפגנות האלימות והניסיונות לשבש את תהליך הגיוס בלשכת הגיוס בתל השומר. אנו רואים בחומרה רבה את הניסיונות של גורמים קיצוניים בחברה החרדית למנוע מצעירים חרדים למלא את חובתם החוקית והמוסרית כלפי המדינה".

השתתף בהכנת הידיעה: אבי כהן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר