משרד האוצר: ב-1 בספטמבר ננתק את רשתות החינוך החרדיות ממערכת התקציב

החשב הכללי הודיע כי החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני יעברו למערך תקציבי עצמאי • עוד הודיע כי המשרד יקים מערך בקרה חיצוני שיאפשר לפקח על פעילות החינוך המדובר

תלמידים חרדים בדרכם לבית הספר (אילוסטרציה). צילום: גדעון מרקוביץ

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, הודיע היום (חמישי) לשתי רשתות החינוך הפרטיות במגזר החרדי המזוהות עם ש"ס ויהדות התורה, החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני, כי ינותקו ממערכות התקציב של המדינה.

תלמידים חרדים בבית שמש (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: יהונתן שאול

המכתב נשלח למנכ"ל החינוך העצמאי, אליעזר סורוצקין, ולמנכ"ל מעיין החינוך התורני, אביגדור אוחנה. כפי שהודיע רוטנברג, הרשתות ינותקו ממערכות התקציב, השכר והחשבות של המדינה ויקימו מערך תקציבי עצמאי, אך האוצר יקים מערך בקרה חיצוני שיאפשר לפקח על פעילותן.

האחריות על חובות עבר להרשתות

הניתוק בפועל יבוצע ב-1 בספטמבר, אז יוסרו הרשאות החתימה של הרשתות מחשבונות הבנק הממשלתיים בבנק הדואר. עד אז רשתות יחויבו לפתוח חשבונות בנק נפרדים, שאליהם תעביר המדינה את הכספים.

תלמידים חרדים (אילוסטרציה), צילום: גדעון מרקוביץ

רוטנברג איים כי יבצע את המהלך כבר לפני חצי שנה, אבל בעקבות לחצים פוליטיים, בין השאר משר האוצר בצלאל סמוטריץ', המתין עד שיתגבש הסדר שיאפשר את המשך פעילותן.

״המדינה לא תישא באחריות כספית או אחרת בשל התנהלות לקויה של הרשתות״, כתב רוטנברג במכתב. עוד הציג רוטנברג את עקרונות ההסדר וכתב כי "יישום עקרונות אלה נדרש על מנת שההתנהלות הכספית והפיקוחית מול הרשתות תעמוד בסטנדרטיים המקצועיים של החשב הכללי וכן באמות המידה המשפטיות הנדרשות".

סמוטריץ' בישיבת הסיעה, צילום: אורן בן חקון

נציין כי הרשתות מתוקצבות ב-3.5 מיליארד שקלים מתקציב המדינה. אלא שבמשך שנים הרשתות התנהלו בצורה לא שקופה ולא מפוקחת, וסובלות כיום מגרעונות עצומים. עד כה לרשתות הייתה גישה למערכות התקציב של המדינה, וכן שהיה להן חשב מטעם האוצר, העניקה לרשתות מעין תעודת ביטוח. הציפייה של הרשתות הייתה שהמדינה תכסה את הגירעונות.

בין המשמעויות, הניתוק של הרשתות מתקציב המדינה הוא הסרת האחריות מעתה ואילך של המדינה. בנוסף, הרשתות ייאלצו לפתוח חשבונות בנק נפרדים ולגייס סמנכ"ל כספים ועובדים שיהיו אחראים על הכסף, כמו גם הטמעת מערכות מחשוב עצמאיות.

סגן יו״ר הכנסת וחבר ועדת החינוך, משה קינלי טורפז, הגיב: אחרי עבודה קשה של חודשים רבים הצדק נעשה. סוף סוף החשב מקיים את התחייבותו להוציא את החשבת מרשתות החינוך החרדיות ולנתקן מהמערכות הממשלתיות החל בתחילת שנת הלימודים הקרובה 1.9.24. הרשתות חייבות לקחת אחריות על חובותיהן ועל התביעות העומדות נגדן ולשאת במלוא העלות של כל כסף שלא שימש לחינוך ילדי ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר