הרב מש"ס שמורד בדרעי: "הרב עובדיה היה תומך בחינוך הממלכתי-חרדי"

ההחלטה של הרב חיים יוסף אברג'יל מנתיבות, להעביר את מוסדות החינוך של קהילתו לזרם הממלכתי חרדי מטלטלת את החברה החרדית • בראיון הוא מספר על העושר של העסקנים - לעומת המחסור של התלמידים במערכת החינוך המפלגתית: "הייתי אצל אחד המנהלים החשובים שקשורים לש"ס, יש לו בריכה בתוך הבית, לא בחצר - בתוך הבית" • על האיומים והלחצים שהופעלו עליו לסגת מההחלטה: "קיבלנו טלפון ממס הכנסה: 'נבוא לביקורת עומק בישיבה שלכם', אחר בדקתי ואמרו שזאת הוראה מלמעלה" • וגם - האפשרות שיקים מפלגה שתשתתף בבחירות הארציות

הרב חיים יוסף דוד אברג'ל. "העם שבשדות, ובתוך זה התורה הקדושה - זו הייתה ש"ס". צילום: אדיב צפרירי

לצרות הפוליטיות הבלתי נגמרות של ש"ס ויהדות התורה, הצטרפה בחודשים האחרונים אחת רצינית ומטלטלת במיוחד שמאיימת באופן ממשי על מוסדות החינוך המזוהות איתם. 'החינוך העצמאי' המזוהה עם יהדות התורה ורשת 'בני יוסף' של ש"ס נמצאות בקשיים כלכליים רציניים.

תביעות ייצוגיות של עובדות שטוענות להרעת תנאים, רפורמת 'אופק חדש' שמוקפאת והחשב הכללי שהחליט לנתק את הרשת ממערכות התקציב של המדינה עקב התנהלות בעייתית בכספי המדינה.

החלוץ לפני המחנה, שהחליט להעניק גורל טוב יותר לתלמידיו, הוא הרב חיים יוסף דוד אברג'ל, בנו של הרב יורם אברג'ל ז"ל, המנהיג קהילה חרדית גדולה בעיר נתיבות. שני מוסדות חינוך בראשות הרב אברג'ל, שבהם לומדים יחד למעלה מ-1,000 תלמידים ותלמידות בגילי בית ספר, פרשו מרשת 'בני יוסף' של ש"ס והצטרפו לזרם הממלכתי חרדי.  מודבר בזרם חינוך חרדי בפיקוח המדינה המלמד לימודי ליבה, חשבון ואנגלית.

 
הרב חיים יוסף דוד אברג'ל, צילום: אדיב צפרירי

המעבר של המוסדות של הרב אברגיל מש"ס לחינוך הממלכתי חרדי לא עובר בשקט. לחצים אדירים, איומים קשים, מכתבים חריפים של רבנים נשלחו נגד הרב אברגיל ומהלכיו, כל זאת כדי למנוע ממנו לבצע את המעבר. בש"ס יודעים למה הם מפחדים ממנו. בבחירות לרשות המקומית קהילת הרב אברג'ל לא תמכה בש"ס, אלא הריצה למועצת העיר רשימה נפרדת. הסיעה שזכתה לכינוי "אחי" הפכה לגדולה ביותר במועצת העיר עם שבעה מושבים מתוך 17, כאשר אחריה האיחוד של ש"ס ויהדות התורה עם חמישה מושבים בלבד.

כעת, הרב אברג'יל מדבר לראשונה עם 'ישראל היום'. בראיון נטול כפפות הוא חושף את הקלפים.

אתה לא מפחד מההשלכות של הצעד הדרמטי שעשית? לא חששת לצאת נגד ש"ס הגדולה והחזקה? 

"אבא הרב יורם, אהב את כל עם ישראל. אבל הוא לימד אותנו ללכת רק עם ה' יתברך. הפחד צריך להיות רק מאלוקים. יש לחצים יש איומים, אבל ה' נותן לי כוח לעמוד בהם. בהתחלה הלכו איתנו בטוב, אמרו לנו שאם נרד מהעניין ונוותר על המעבר, נקבל צ'ופר. אני יכול להעריך מהרמזים שפיזרו שהפרס היה שאכנס למועצת חכמי התורה של ש"ס, או שאקבל משרה תורנית בכירה". 

הרב יורם אברג'יל ז"ל (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

עוד הוסיף הרב אברג'יל על תחושותיו לאחר שהוצע לו קידום אישי לטובת ויתור על מהלכו: "כשראו שזה לא עוזר ואני איתן בדעתי, אמרו לי 'נחזיר לכם הכל כל מה שהייתם צריכים לקבל'. אני, לא אכפת לי רק מעצמי ומהמוסדות שלי, אכפת לי מילדי ישראל. סבלנו בשקט הרבה זמן. נשברתי כאשר אימא שלי, שמנהלת את בית הספר של הבנות אומרת לי שגם ניירות טואלט לשירותים לא  מקבלים, כי צריך אישור של החשבת של הרשת". אולם הרב מבקש להבהיר: "זה לא שאין כסף, יש כסף. אבל יש אנשים בצמרת שהתרגלו להפריש מעשרות לעצמם".

מה קרה ברגע שהחלטת להעביר את המוסדות לחינוך הממלכתי חרדי?

"בהתחלה הלחצים היו שאם נלך עם הממ"ח כל גדולי ישראל ייצאו נגדנו ויחרימו אותנו. הגיעו אליי כמה ממנהיגי הציבור החרדי לשכנע אותי. הרבנים הם עטרת לראשי, אני מכבדם ומוקיר אותם. אבל התחושה הייתה שהם לא באו לשמוע. ראיתי שסוג השיח היה פוליטי, שהחדירו להם העסקנים שסובבים אותם".

הרב אברג'יל מתאר מאמצי שכנוע דרקוניים כלפיו: "יהודי בן 85, גדול דור, הטריחו אותו כל כך לבוא לאיזה סעודת שבע ברכות שהצצתי בה כדי לשכנע אותי לסגת מהמעבר לממלכתי חרדי.  ניסו להפיל את זה על המזכיר שלי, אמרו לי שכל הבלגן בגללו. בא ראש ישיבה אחר ואמר לי: 'אני שומע שרוצים להוציא מכתבים נגדך'. אמרתי לו הרמב"ם אומר 'אני הגבר'- גם אם כל רבני העולם ייצאו נגדי - אני לא נבהל הולך עם הקדוש ברוך הוא, אבל אם יבוא ילד בן עשר ויגיד לי שאני טועה אני אשמע לו. אני נרדף אבל אני בטוח שאותם רבנים לא מעודכנים במה שקורה. לא יודעים מה זה ממ"ח".  

אומרים הרבנים שהחינוך הממלכתי חרדי זה מוקצה ושמד, שרוצים להפוך את התלמידים לחילונים. 

"אנשים לא מכירים. כשאתה לא מכיר, גם דבר טוב נראה לך מסוכן. שלא נדבר על גדולי הנלחמים נגדי שפועלים מאינטרסים. כל הרעש קם מאינטרסים של אנשים שמפחדים לאבד שליטה. כל העסקנים גרים בבתי פאר. הייתי אצל אחד המנהלים החשובים שקשורים לש"ס יש לו בריכה בתוך הבית, לא בחצר. בתוך הבית. מדובר בבית פאר ענק".

הרב אברג'יל את המדגיש את הפער בין העושר של העסקים, למחסור במוצרים בסיסיים ברשות החינוך של החרדים: "בבית הספר של הבנות, לא היה אפילו נייר טואלט. כשהמנהלת ביקשה לסדר את העניין אמרו לה שצריך אישור מהחשבת הכללית. ואז אתה רואה התנהלות של פאר והדר אצל עסקנים.

מערכת החינוך החרדית הפכה לבסיס כוחן של המפלגות החרדיות (אילוסטרציה), צילום: גדעון מרקוביץ

"קיבלתי מכתב מאישה שעובדת בבית ספר של ש"ס. היא מספרת שהמנהל אמר להם שיש ביקורת ולכן הוא משלם להם מה שצריך. אולם, אחרי הביקורת המורות חייבות להחזיר 12 צ'קים שיכסו את העלות הכספית - ומי שלא תחזיר, תפוטר. הרבה פעמים מורות אצלנו לא קיבלו משכורות. אנחנו נתנו להן הלוואות מהכסף של הישיבה. למה צריך להגיע למצב הזה?".

לדעת הרב אברג'יל "זה לא שבעקבות המעבר שלנו לממ"ח, הם לא יוכלו לגנוב. הם ימשיכו לגנוב מעט פחות".

בשיחה עם "ישראל היום" מתאר הרב מאמצי שכנוע קדחתניים ונסיונות רדיפה בלתי פוסקים. "הרבנים שבאו לשכנע אותי לסגת 'אמרו: 'אבותינו מסרו נפש על החינוך הטהור גם בעניות'. אני אומר להם: אתם צודקים שצריך למסור נפש על החינוך הטהור, אבל יש כסף וגנובים אותו".

אריה דרעי. ממשלה בלי סייעתא דשמיא, צילום: אורן בן חקון

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, ניסה גם הוא לשכנע אותך לסגת מהמהלך?

 "אריה דרעי שלח אנשים לדבר איתי, אני מבין את הכאב שלו. אמרו לי אם אתה תעבור - הרבה אחריך יעברו.  אמרתי להם, אם תתקנו את דרכיהם, לאנשים יהיה טוב והם לא ירצו לעבור. כשהייתי בישיבה אלה שבאו ממקום שלמדו בו מתמטיקה - היו הכי טובים והכי חריפים בכיתה. אני מחובר לכל עם ישראל, גם לבני התורה וגם לאנשים שעובדים, זו הייתה ש"ס המקורית של הרב עובדיה. גם העם שבשדות. ובתוך זה התורה הקדושה.  הייתי קרוב לרב עובדיה. מאד אהב אותי. אם היה את הממלכתי חרדי לפני 30 שנה, הרב עובדיה היה שמח מזה. הוא היה תומך בזה".

מכתבם של הרב לנדו והרב הירש ב"יתד נאמן" נגד החינוך הממלכתי חרדי, צילום: צילום מסך, "יתד נאמן"

לא רק הרבנים הספרדים נגדך, אלא גדולי הדור הליטאים. הוציאו נגדך נגדך בעיתון 'יתד נאמן'

"המכתבים שהליטאים הוציאו נגדי הוא טעות שלהם, מאחר שהם יצרו רעש גדול וכעת אנשים בוחנים מה זה ממלכתי חרדי. בזכות הרעש שהם עושים, לאט לאט כולם יעברו. חשוב לי להדגיש שאני לא נגד הרבנים חלילה, הרבנים לא מעודכנים בפרטי הפרטים. מי שמפעיל את הטרור נגדנו, עושה זאת מתוך אינטרס אישי כדי לא לאבד את הכסף והשליטה שלו. אבא שלי לא הרשה לנו אף פעם לקחת כסף של ציבור. גם כשנתנו לנו, אבא אמר:  זה יילך  לישיבה".

חינוך חרדי (אילוסטרציה), צילום: ללא קרדיט

האם המעבר לממ"ח הוא רק צעד אחד? האם תתרגמו את זה לצעד פוליטי? להרצת מפלגה ארצית?

"אין לי פנאי להקים מפלגה, אבל אם לא תהיה ברירה אעשה זאת. רוב המצביעים של ש"ס בנתיבות מהקהילה שלנו. למרות הכל, היה לנו בקושי נציג אחד. בא אליי לפני הבחירות המוניציפליות מישהו, בשליחות של אריה דרעי, ואמר לי שרוצים להחליף את המועמד שלנו. גם את המועמד היחיד שהיה לנו, רצו לקחת. יום למחרת הודעתי על הקמת רשימה, קיבלנו שבעה מנדטים לבד. ש"ס ויהדות התורה יחד קיבלו רק חמישה. הם אמרו שמי שמצביע לנו כאילו הוא זורק אבן על הקבר של הרב עובדיה".

מה המסר שלך לאנשי ש"ס?

"המסר שלי לאנשי ש"ס הוא להפסיק את הבריונות את האיומים. תנו לאנשים לעבוד את ה' בכיף. למה איומים? בשבוע שבו הודענו על הקמת הרשימה העצמאית, קיבלנו טלפון ממס הכנסה: 'נבוא לביקורת עומק בישיבה שלכם'.

"בארבעים שנה עשו לנו ביקורת אחת - וקיבלנו ציון מעולה. מה קרה עכשיו? ביררתי באופן אישי מה קרה. ואמר לנו אחד הבכירים 'זו הוראה מלמעלה שקיבלנו'. למההכל באיומים? בהפחדות? כשרצינו לעבור לממ"ח  כולם שאלו אותי 'אתה לא מפחד?'. למה אני צריך לחשוש. אני מצפה שאדם שעושה צעד נכון שלא יחשוש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר