"עכשיו אתה כאן - המגעל נסגר": הובא למנוחות סמ"ר תומר אחימס ז"ל, שגופתו חולצה מהרצועה

תומר אחימס, "מגן נירים" נפל ב-7 באוקטובר במהלך קרב הירואי בקיבוץ נירים • בסוף חודש נובמבר נערכה לו הלוויה צבאית לאחר שהרב הצבאי הראשי קבע את מותו • אחותו גיל ספדה לו: "עזה לא תיבנה מעליך, וזו הקלה" • בת הזוג שי לי: "המסע הארוך נגמר אחרי 290 ימים של חששות" • אביו: "קברנו חלק מאדמת נירים - החור בלב בצורה שלך יישאר לנצח ולא יגליד"

הלוויתו של תומר אחימס ז"ל. צילום: דובר צה"ל

מאות בני משפחה, חברים ותושבי היישוב להבים הגיעו הערב (חמישי) לטקס הקבורה הצבאי של סמ"ר תומר אחימס, שגופתו חולצה מרצועת עזה לאחר שנפל ב-7 באוקטובר. בשבת השחורה נלחם על קיבות נירים לצד סמל קיריל ברודסקי ז"ל ואל"מ אסף חממי ז"ל, כאשר גופות השלושה נחטפו לרצועה. 

טקס הקבורה הצבאי של סמ"ר תומר אחימס, שגופתו חולצה מרצועת עזה, צילום: ללא

ההלוויה הצבאית התקיימה בסוף חודש נובמבר בשנה שעברה אחרי שהרב הצבאי הראשי קבע שמותו של אכן התרחש ב-7 באוקטובר לפי כלל הממצאים שעמדו לרשותו. משפחת אחימס, משפחה שורשית ומוכרת ביישוב הקהילתי קיבלה את בשורת החילוץ ברגשות מעורבים, מצד אחד הם זכו לנחת כי הם מביאים את בנם האוהב לקבורה ראויה, ומצד שני הפצעים הכואבים על לכתו נפתחים בשנית.

אחותו גיל ספדה לו: "עזה לא תיבנה מעליך. וזו הקלה. אתה כאן. אתה מגן ישראל. שלי. שלנו. הצבתי לי למטרה שכולם ישמעו עליך. ישראל בשביל תומר כמו שתומר בשביל ישראל. עכשיו אוכל לבוא לפה להרגיש שהנשמה שלך פה. זה לא יסתיים עד שכולם לא יחזרו".

אחותו גיל: "עזה לא תיבנה מעליך. וזו הקלה" // צילום: יוני ריקנר

מאיה רבלין, אחותו: "אני יודעת שאני צריכה לשמוח שהגעת למנוחה נכונה אבל אני לא שמחה. כואב לי כל כך כי הולכת ומתחזקת בי ההבנה שאני קוברת את אחי הקטן. בהלוויה הראשונה בה קברנו את אדמת נירים הספוגה בדם שלך הייתי בחודד החמישי להיריון. היום אני אימא ליהלי".

"אייל כתב ספר ילדים: תומר דוד גיבור. יש גיבורים על גלימות ארוכות כאלה שיכולים להחליף המון מסיכות. אספר על גיבור אמיץ מהיר וחזק. הוא לא הופך בלתי נראה אבל כשהיה צריך אותו היה מופיע כמו ברק. יש לו מדים ירוקים ונוצצים... איך את מכירה אותו שואל יהלי. אני אחותו הגדולה עונה אימא. אז איך הוא לא פה? כי תומר נהרג. הוא לחם עם עוד שני גיבורים. מעטים מול רבים. בגבורתו הציל חיי רבים אבל איבד את חייו ומהקרב לא שב. אני מבטיחה שאמשיך להקריא את הסיפור ליהלי".

טקס הקבורה הצבאי של סמ"ר תומר אחימס, שגופתו חולצה מרצועת עזה, צילום: ללא

בת הזוג שי לי: "המסע הארוך נגמר אחרי 290 ימים של שאלות וחששות: תחזור לא תחזור? אם הסיפור הזה נגמר למה אני מרגישה שאני עדיין כותבת עמודים. להבין את הלבד. מה זו אהבה. להבין שהמסע נגמר אבל הדרך ממשיכה".

"אני לא אותו אדם שהייתי לפני שהכרת אותי. אני חושבת שהיית גאה בי. אני רוצה להאמין שאתה מביט בי בחיוך מלא גאווה. בי ובמשפחה שלך, שהפכו גם לשלי. תודה שנתת סימן קטן שאתה כאן, ממלא כל חלל שאני נמצאת בו, לידי, מלטף ומלווה. תודה שאתה סוף סוף כאן. אם המשאלות שלי היו מתגשמות אולי היית פה בדרך אחרת. שלך לתמיד. עכשיו מגיעה לך שלוות עולמים".

בת הזוג שי לי: "המסע הארוך נגמר אחרי 290 ימים של חששות" // צילום: יוני ריקנר

אביו משה הספיד אותו: "זו הפעם השניה שאנו מנהלים טקס קבורה עבורך. קברנו חלק מאדמת נירים הקבורה בדמך הקדוש בעוד גופך היפה מוחזק אצל החמאס. תומר שלנו היה גיבור אמיתי. תומר שירת כלוחם בחטיבה הדרומית של אוגדת עזה בחלק מחפ"ק של אסף חממי. בשבת השחורה ג'יפ החפ"ק דהר ממחנה רעים לעבר קיבוץ רעים. דרך לוותה בחילופי ירי. בין קיבוץ נירים לגדר הגבול. נפתחה לעברם אש. תוך כדי חילופי האש הבינו שמחבלים חדרו לקיבוץ ושעון החול של תושבי הקיבוץ משחק לרעתם. חממי מקבל החלטה להיכנס לקיבוץ, טסים לאזור בו היו המחבלים. שלושה נגד עשרות מחבלים. חממי נפגע בתחילה ותומר וקיריל מנהלים קרב תוך כדי שמנסים לטפל בחממי הפצוע. במותם ציוו חיים לרבים".

"תומר וכל החפ"ק בנפילתם מגלמים את הערכים הנעלים של צה"ל. חתירה למגע, מסירות נפש למען אזרחי ישראל. כשנודע על חטיפת הגופות סבא צביקה אמר לי משה אתה מבין שהסיכוי שיחזור קטן מאוד. נחמתי הקטנה שהפעם טעה".

טקס הקבורה הצבאי של סמ"ר תומר אחימס, שגופתו חולצה מרצועת עזה, צילום: ללא

"אין מספיק מילים להודות לכוחות הביטחון. יחד איתו הוחזר גם קיריל. במותם לא נפרדו. כולנו מקווים לשובו של אסף חממי. מפקדם הנערץ. תומר, אנחנו עומדים כאן בשנית. הפעם המעגל נסגר. החור בלב בצורה שלך יישאר לנצח ולא יגליד. חבקו את משפחות החטופים. גם אם הדרך בה הם פועלים אינה לרוחכם. לא הייתם רוצים להיות במקומם. הם אינם האויב אלא עם ישראל הטוב. אני קורא למנהיגי ישראל פעלו רק מתוך מחשבה מה טוב למדינת ישראל ועם ישראל. כשזה יקרה יהיה פה שוב טוב".

אחיו התאום, אמיר: "הלוויה 2.0. כמה מוזר זה להגיע לקבר ריק ולדבר עם עצמך. עכשיו אתה באמת כאן. המעגל נסגר. ועכשיו קבורה אמיתית כמו בסרטים. כמו הקבורה של איירון מן. קפטן אמריקה. דמבלדור בהארי פוטר. אם היית בוולהאלה. זה מהסדרה ויקינגים. אין לי ספק שאתה בוולהאלה של העם היהודי".

אחיו התאום, אמיר: "כמה מוזר להגיע לקבר ריק ולדבר עם עצמך - עכשיו אתה באמת כאן, המעגל נסגר" // צילום: יוני ריקנר

"זהו זה נגמר הסיפור. ולמרות הכל הקלה. מה השאר להגיד? אי שלי תאום שלי, הפעם אני מדבר איתך באמת. אתה גיבור ישראל. מתגעגע אליך כל רגע ביום. מקווה שהגעת למנוחת עולמים בגן עדן. או בוולהאלה. וללוחמים בשטח, גם אם אתם שחוקים- אל תפסיקו ואת תוותרו. כל מבצע כזה ופעילות משנה חיים שלמים".

אחיו אייל: "זה רגע שחיכינו לו משך 292 ימים. ישנה תחושת הקלה. הגעת סוף סוף למנוחת עולמים. הכאב והעצב בעוצמות שלא הכרתי מאז הפעם הקודמת שהיינו כאן. כל כך הרבה קרה מאז. גם אז כמו היום הגיעו המוני אנשים לחלוק לך כבוד. מאחורי סיפור הגבורה הזה עומד גבר צעיר בן 20. הכי יפה ומצחיק ושמח, שרק רצה לחיות את החיים בדרך הייחודית שלו. הלוואי ולא היית כזה גיבור. נשארתי עם לב שבור. משהו ממני מת באותו יום".

טקס הקבורה הצבאי של סמ"ר תומר אחימס, שגופתו חולצה מרצועת עזה, צילום: ללא

נציג קיבוץ נירים אבי דבוש נשא דברים: "זכינו למגן מודרני. תומר אחימס. בחור מוכשר ואמיץ שהתייצב להגנת נירים בשניה שנקרא לקרב. הוא נכנס יחד עם חממי וקיריל להגן על חיי הקהילה. גם במחיר חייהם. תומר וחבריו הם הסיבה שספגנו אחידות כבדות אבל שרדנו. האדם שהתייצב להגן על הרקמה האנושית המיוחדת, טף וקשישים. נרקמה בינינו ברית".

"בקברו של תומר גם רגבי אדמת נירים. מה יותר ברית דמים מזה? פגשנו אנשים שורשיים הגאים בתומר וניצחונו. הצלת קהילה שלמה. אנחנו גאים בתומר יחד אתכם. לפני מספר חודשים קיימנו טקס מיוחד בבאר שבע ומשפחת אחימס וברוצקי וחממי קיבלו את אות מגן נירים. את האות אנו מבקשים להניח על קברו של תומר. נוח על משכבך מגן נירים".

טקס הקבורה הצבאי של סמ"ר תומר אחימס, שגופתו חולצה מרצועת עזה, צילום: ללא

נציג הצבא סגן אלוף אלון פלד ספד לתומר: "אני מצטערת בשבילכם שאתם צריכים לעבור את זה שוב. תומר, שוב אנחנו כאן אבל הפעם יחד. החיוך הכובש, החצי מבויש. כבר כמה שבועות אנחנו אמורים להתאחד".

"פגשתי אותך כחייל צעיר מהנח"ל שהתעקש לעשות יותר. כשניסיתי לשכנע את תומר שהוא לא צריך ללכת, אמרתי לו שלהיות חפ"ק בחטיבה דרומית בעזה- אין יותר לוחם מזה. בימים שלפני היום הנורא היית אמור לחזור לחפ"ק. רצת יחד עם קיריל כדי לחלץ את חממי שקפץ רגע לפניכם הסתדרתם על המחבלים ועשיתם כל שיכולתם להגן על אנשי קיבוץ נירים. לא יכולת לעשות את זה טוב יותר. עמדת במבחן הקשה ביותר ללוחם: תפקוד תחת אש. אני מבקש סליחה ממך ומהמשפחה שזה נגמר כל כך מהר. ברור לנו שהמשימה עוד לא הושלמה. יש לנו 115 חטופים וחטופות להחזיר ליקיריהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר