הכוח עובר לעסקנים: רפורמת הנדל נמחקה, וחוק הקומה הכשרה עבר

משמעות חוק הטלפונים הכשרים הוא בביסוס "הקומה הכשרה", כלומר הגבלת הניידות בשיחות היוצאות מהטלפון לפי החלטת הרבנים, כך שתושב שמחזיק בטלפון כשר לא יוכל לבטל את החסמים • החוק יבצר את השליטה והפיקוח של ועדות הרבנים החרדיות על תלמידיהם ומשפחותיהם • יו"ר יהדות התורה: "נרגשים לשים קץ לגזירת הנדל" • יו"ר ש"ס: "החוק מאפשר לאנשים להשתמש בטלפונים מבלי לכפות עליהם אורח חיים שנוגד את אמונתם"

הח"כים המאושרים לאחר אישור חוק הטלפונים הכשרים. צילום: ללא

הישג לסיעות החרדיות: מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) לאחר דיון סוער בקריאה השנייה והשלישית את חוק הטלפונים הכשרים שהוגשה על ידי קבוצת ח"כים בראשות ח"כ ינון אזולאי (ש"ס). משמעות "הקומה הכשרה" היא כי ישנם מספרים אשר נחשבים כשרים, והם חסומים לשורה ארוכה של טלפונים הנקבעים בלעדית על ידי הרבנים. למנוי הקצה אין אפשרות לבטל את החסימה באופן עצמאי וניידותו מוגבלת.

הצעת החוק שקודמה על ידי יהדות התורה וש"ס מאפשרת לקבוצת מנויים להסכים שחברת הסלולר תגביל אותם משירותים מסוימים, שכוללים גם חסימת האפשרות לחיוג למספרים מסוימים. בממשלה הקודמת היה זה שר התקשורת, יועז הנדל, שפתח לתחרות את שוק הטלפונים הכשרים ואפשר ניידות מלאה לכל המספרים, מה שגרם לוועדת הרבנים לענייני תקשורת להיות לא רלוונטית.

יועז הנדל (ארכיון), הסיעות החרדיות מחקו את החוק שקידם, צילום: פלאש90

החרדים הבטיחו למחוק את המהפך של הנדל וכעת הם רושמים הישג ראשון. להעברת החוק קדמו מאבקים רבים של ארגוני נשים ואקטיבסטיות חרדיות שנאבקו שלא ייחסמו קווי סיוע. חברי הכנסת החרדים התנגדו לקווי הסיוע לנוכח קיומם של קווי הסיוע ללהט"ב ולעמותות של יוצאים בשאלה כמו ארגון הילל. היו נשים חרדיות שדיווחו כי החיוג לקו הסיוע של ער"ן חסום במכשיריהן, אך לאחר מאבק ארוך, נראה שההצעה הנוכחית לא תאפשר חסימה של מספרי חירום ומוקדי סיוע.

החוק יבצר את השליטה והפיקוח של ועדות הרבנים החרדיות על תלמידיהם ומשפחותיהם, דרך הפיקוח האדוק על מכשירי הטלפון שברשותם. שר התקשורת, שלמה קרעי, השיב לביקורת של האופוזיציה ואמר: "ההסדר יאפשר למספר משמעותי של אנשים לממש את עצמאותם אישית ולצרוך שרותי תקשורת לפי רצונם ולפי אורחות חייהם ותפיסת עולמם".

שלמה קרעי (ארכיון), צילום: חיים גולדברג/פלאש90

יו״ר יהדות התורה השר, יצחק גולדקנופף, אמר לאחר שהחוק עבר: "אנו נרגשים מההישג לו זכתה הנציגות החרדית בכנסת, להביא את הקץ ל'גזירת הנדל', שר התקשורת בממשלה הקודמת שביקש להתערב באופן בוטה באורח חייו של הציבור החרדי הצועד לאורם של גדולי וצדיקי הדור". יו״ר ש״ס, אריה דרעי, אמר לאור אישור חוק הקומה הכשרה: "זהו יום בשורה לציבור גדול במדינת ישראל המקפיד על טלפון כשר ומחנך את ילדיו בדרך זו. החוק מכיר לראשונה בזכויות הציבור לתקשורת כשרה ומונע ניסיונות לכפות עליו אורח חיים שונה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר