"יש כאן מישהו, אני אוהב אותך": השיחה האחרונה של מתן צנגאוקר עם אימו

עינב צנגאוקר קיבלה את הטלפון של בנה החטוף וחשפה לראשונה את ההתכתבויות האחרונות שקיים מתן עם בני המשפחה לפני שנחטף • לדודו כתב: "אלירן, אני אוהב אותך, תעזור לאמא עם שני וטאטו זה הדבר היחיד שאני מבקש"

השיחה האחרונה בין החטוף מתן צנגאוקר לאימו עינב ב-7 באוקטובר

על רקע נאום של נתניהו בוושינגטון, ולאחר ההודעה על מותם בשבי של שני החטופים: עינב צנגאוקר חושפת הערב (שלישי) את ההתכתבויות האחרונות של בנה מתן לפני שנחטף לעזה. עינב קיבלה לאחרונה את הטלפון של מתן שנמצא בעזה על ידי הצבא, וכעת היא חושפת לראשונה את ההתכתבויות האחרונות שקיים מתן עם בני המשפחה לפני שנחטף. 

"יש כאן מישהו, הם מדברים ערבית": השיחה האחרונה של מתן צנגאוקר עם משפחתו

"יש כאן מישהו, איפה הכוחות?!"

בשעה 8:13 בבוקר 7 באוקטובר שלח מתן הודעה לאימו: "ערות? אמא אני בסדר הכל טוב". עינב השיבה: "טוב כפרה טוב". מתן שאל: "צה"ל תוקף? יש צה"ל בקיבוצים?" ועינב ניסתה להסביר לו את תמונת המצב: "אין מספיק כוחות. אין בקיבוצים חיילים. כולם מרוכזים ביישובים שחדרו אליהם. אל תצאו מהבית טוב? יש מלא הרוגים. חיילים ואזרחים וגם שבויים שלנו ובני ערובה. הכי חשוב לא לצאת נשמה שלי". 

מתן צנגאוקר, צילום: ללא קרדיט

בשעה 9:39 ניסה מתן להבין האם צה"ל תוקף את מחבלי חמאס: "יש משהו חדש? תוקפים? אמא יש כאן עדיין יריות". עינב השיבה: "צה"ל תוקף ממש בקטנה". מתן ענה: "יש משהו חדש? ומה עם המחבלים כאן ביישובים?". עינב הפצירה בבנה לסגור את החלון, לכבות את האור ולהיות בשקט. כעבור ארבע דקות הודיע מתן לאימו: "אמא, אני אוהב אתכם, יש כאן מישהו. אני עם הדלת, יש כאן אנשים, לא יכול לרשום. אני אוהב אתכם". 

בהמשך כתב מתן לאימו שניסתה להרגיע "אנחנו אוהבים אותך ואת אילנה. תהיו חזקים נשמה שלי. הכל יהיה בסדר נסיך שלי": "אני אוהב אתכם, יש כאן ערבים. הם ממש דלת לידי, מדברים ערבית. יש אופנועים מסביב, יורים" ושאל את אימו: "מתי שולחים כוחות?!". 

עינב צנגאוקר בעצרת משפחות חטופים: "נתניהו אל תשבור לנו שוב את הלב", צילום: יהושע יוסף

עינב ענתה כי יש חילופי אש בקיבוץ, אך מתן לא התרצה מהתשובה: "בולשיט, אין. הם השתלטו על חצי קיבוץ, הכל כאן צעקות. תתקשרי למישהו, שיביאו כוחות. תבררי מה קורה". 

בשעה 10:08 כתב מתן את ההודעה האחרונה: "הם מנסים להיכנס". עינב השיבה: "שקט, שקט. שלחנו משטרה תהיו בשקט. יש מלא חיילים בקיבוץ. מתן? מתן? אתם בסדר?". 

"הם פורצים לבתים ויורים"

במקביל, בשעה 9:49 ב-7 באוקטובר, כתב מתן לדודו אלירן: "אלירן, אני אוהב אותך. תעזור לאמא עם שני וטאטו זה הדבר היחיד שאני מבקש". אלירן ניסה להתקשר למתן, אך מתן דחה את השיחה וכתב: "לא יכול לדבר". אלירן ניסה לקבל מידע ממתן על המתרחש: "תדבר איתי מה קורה איתך, מתן אני אוהב אותך" ושלח הקלטה: "מתנוש כפרה עלייך, הכל בסדר אני אוהב אותך תהיה חזק. תהיה עם סכין בידיים, משהו שאתה יכול לקחת עלייך. אני עם אמא, אני לא עוזב אותם. אתה תצא מזה בשלום, אתם תצאו משם". מתן השיב: "יש כאן מחבלים, יריות, אני לא יכול לשמוע" וחזר על בקשתו לסייע עם אימו. 

עינב צנגאוקר (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

"תגיד שמע ישראל ותרים את הראש, אני פה תמיד גם בשבילך, אנחנו חזקים יותר מהם. תהיה עירני. אני פה מוכן ומחכה לך. מה קורה שם אתה יכול להגיד?" שאל אלירן. מתן השיב: "הם פורצים לבתים ויורים, צועקים, אני עם אילנה. לא יכול לענות. אני עם היד על הדלת, יריות בחוץ". 

לאחר כ-20 דקות של התכתבות, אלירן כתב: "מתנוש, מה קורה? מתן תהיה חזק. מתנוש חיים שלי, אני אוהב אותך יום מהכל. תהיה חזק ותלחם". אך על ההודעות הללו מתן כבר לא היה יכול להשיב. 

תיעוד כואב מעזה מה-7 באוקטובר: מתן צנגאוקר נחטף על אופנוע

בנוסף, בתיעוד מצמרר שהשיגה עינב, נראה מתן מובל על אופנוע באיזור הומה אדם בפאתיי חאן יונס, כשהוא יושב באמצע בין שני מחבלים, כשברקע קולות ההמון הצוהל למראה ה-"שלל". על פי הערכות מדובר בתיעוד מהימים הראשונים שלאחר החטיפה במה שנראה כמו העברה של מתן למקום בו הוחזק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר