אל תתחילו עם הטריקים והשטיקים: על אליטיסטים מול "פרענקים" בגיוס חרדים

מי שמבין מעט את יחסי הכוחות ודרכי הפעולה במגזר, יכול להבין לבד ששוב המיוחסים והחזקים יזכו לשהות במסלול יוקרתי • חלקם יוכל לא ללבוש מדי צה"ל - וליהנות מכל העולמות • מנגד, חסרי העורף הקהילתי והמשפחתי יעלו על מדים ויתבססו בבוץ

גיוס חרדים במהלך חרבות ברזל. צילום: יוסי זליגר

מתי נדע שהמגזר החרדי אכן השתלב באופן מופתי בצבא, מתי יוכל הציבור הישראלי לסמוך שלא עובדים עליו עם מכסות למיניהן שבינן לבין בני ישיבות אין ולא כלום? ברגע שתתחילו לשמוע על כך שבחור חרדי ספרדי לא התקבל לחטיבה החרדית.

זו נשמעת כמו הלצה, אך המציאות בשטח מפלרטטת עם הרעיון העצוב הזה. במקום להתנהג כמו גוף ממלכתי, מנותק מהשפעות זרות ולעשות את המעשה הפשוט, הבסיסי והמתבקש של שליחת צווי גיוס לחייבים בגיוס - משתף הצבא פעולה עם השיטה החרדית על כל תחלואיה.

המטרה לכאורה טובה: לא ליצור קרע, לא להתעמת עם רבני ועסקנים המגזר ולא להביא לפיצוץ. ראשית, ההכרזה על כך שהגיוס מיועד אך ורק לבחורים "נושרים", גורם לנרמול תופעה עצובה וכואבת שהינה מוגלה תוססת במגזר החרדי. על מנת להיחשב "נושר" אינך צריך לעשות הרבה. מספיק שתפסו אותך עם רישיון נהיגה, נגן שירים, או היפראקטיביות שאינה מאובחנת.

תלמידי ישיבה בירושלים (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

הצבא מעניש פעמיים

באימוץ הפרקטיקה המחנכת והמבקרת שאינה נותנת מקום למי שאינו מסוגל לשבת וללמוד תורה כל היום, הצבא מעניש פעמיים את הבחור שאזר אומץ ויצא לעבוד ולהתפרנס בכבוד. פעם אחת כאשר מוריו ורבותיו פלטו אותו מהמסגרת, ופעם שנייה כאשר הצבא נותן תוקף לסילוק ומחייל אותו.

במסגרות לנערים נושרים גם לומדים תורה, אך משלבים עבודה. יש שם הקשבה לצרכיהם והכלה. במקום שהמקומות הללו יהוו דוגמא למסגרות חינוכיות שכדאי לטפח, הצבא "שולח" את תלמידיהם "לאוהלה של תורה" – בכך שהוא מגייס אותם. אבל אם האלטרנטיבה של לא להיות בישיבה וללמוד יום שלם היא גיוס לצה"ל, אז המאסות של זיוף "תורתו אומנותו" רק יגדלו.

חייל חרדי במגלן, צילום: אורן כהן

גם בשיבוצים המסתמנים של המגויסים החרדים החדשים נראה שהולכת ומתגבשת היררכיה של אליטיסטים ואלו שאינם. בשבוע שעבר פרסמנו כי לצד החטיבה החרדית החדשה אותה מקים הרב לייבל, תוקם גם ישיבת הסדר קרבית חדשה המיועדת ל"הארד קור" חרדי בלבד. תנאי הקבלה לישיבה יהיו מחמירים, ותלמידיה ישובצו בין השאר במקומות נחשקים כמו מודיעין, מוסד ושב"כ.

גורמים המקורבים לראש הישיבה סיפרו ל'ישראל היום' כי לישיבה החדשה נרשמו תלמידים מישיבות נחשבות ויוקרתיות וכי מי שלא יעמוד בתנאי הלימוד והכללים הרוחניים הקפדנים והמחמירים, יסולק לישיבות אחרות. "זו ישיבה שלא נועדה לנוער נושר מהפריפריה", אומרים המקורבים. "ילמדו שם כמו בישיבת חברון - חבר'ה מהישיבות הטובות ביותר. רק מצוינים יתקבלו אליה. מי שלא יעמוד בקריטריונים נשלח אותו לישיבות אחרות".

מי שמבין מעט את יחסי הכוחות ודרכי הפעולה, יכול להבין לבד ששוב המיוחסים והחזקים יזכו לשהות במסלול יוקרתי. חלקם יוכל לא ללבוש מדי צה"ל - וליהנות מכל העולמות. מנגד, חסרי העורף הקהילתי והמשפחתי יעלו על מדים ויתבססו בבוץ.

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

לא לחינם הרבנים הספרדים נקטו בקו קיצוני – החשש הוא ש"הפרענקים" יהיו ליטרת הבשר של המכסות, שהנערים הספרדים ישלמו את מחיר השיטה החרדית. לכן על הצבא להגדיל ראש ולהתייחס באופן קר, ממלכתי ושווה לכולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר