צעד חסר תקדים: צה"ל יאכוף את החוק בשטחי B במדבר יהודה

אלוף פיקוד מרכז חתם על צווים המאפשרים פעילות ישראלית בשטח הנמצא תחת שליטה אזרחית פלשתינית • המטרה: להתמודד עם בנייה מאסיבית בלתי חוקית בשמורות טבע • תנועת רגבים: "צעד דרמטי ומשמעותי מאוד"

הבנייה הפלשתינית. צילום: באדיבות ועדת קרקעות גוש הרודיון

אלוף פיקוד מרכז אבי בלוט חתם היום (חמישי) על צווים שיאפשרו אכיפה חסרת תקדים בשטחי השמורה ההסכמית במדבר יהודה, שנמצאים בשטחי B. מדובר בפעם הראשונה שבה יפעלו כוחות של צה"ל והמנהל האזרחי בשטחים אלו, שהינם בשליטה אזרחית פלשתינית, זאת  לאור הבנייה המאסיבית של הפלשתינים באזור.

בלב מדבר: העיר הנסתרת שבונים הפלשתינים \\ רגבים

החתימה על הצווים יאפשרו תכנון ואכיפה באזור שבו נמנעה ישראל לפעול בעשרות השנים האחרונות, לאחר הנחיה של הדרג המדיני לפעול במקום, זאת מכיוון שהרשות הפלשתינית הפרה באופן חד צדדי את ההתייחסות שלה לא לבנות במרחב זה.

עם כניסתו לתפקיד, הבטיח האלוף בלוט כי יפעל בדרכים חדשות ויצירתיות על מנת להיאבק בטרור. בין היתר הוא הוביל מבצע פיקודי להחרמת יותר מ-150 שקים של חומרים שמשמשים להכנת מטעני חבלה. החתימה על הצו החדש הינה אקט ברור של משילות שמבהירה כי מדיניות הבנייה הבלתי חוקית ביו"ש צריכה להשתנות. עם זאת, יש לציין כי הן במנהל האזרחי והן במנהלת ההתיישבות אמרו השבוע ל"ישראל היום" שהאכיפה בפועל של הבנייה בשמורה ההסכמית תיקח עוד מעט זמן.

מתנועת רגבים נמסר: "צעד דרמטי ומשמעותי מאוד. לראשונה מדינת ישראל בוחנת מחדש את הסכמי אוסלו, שמרגע חתימתם כובדו רק על ידי הצד הישראלי והופרו סעיף אחר סעיף על ידי הרשות הפלשתינית הטרוריסטית שניצלה את המציאות ויצרה שינויים קריטיים בשטח".

שיתוף פעולה הגנה על שומורות הטבע

השמורות ההסכמיות הן הפירות של הסכמי אוסלו. בהסכם אוסלו ב', שנחתם בטאבה ב-1995, נכתב שהאחריות בתחום שמורות הטבע ביו"ש תועבר מהמינהל האזרחי לצד הפלשתיני. "הצד הפלשתיני ישמור ויגן על שמורות הטבע בהתאם לאמות מידע מדעיות מבוססות", צוין בפירוש.

בנייה פלשתינית על שטחי אש, צילום: נעמה שטרן

לאחר שהודגש כי שני הצדדים יסכימו על שיטות לשיתוף פעולה בנוגע להגנה על שמורות הטבע ולשימורן באמצעות ועדה משותפת של מומחים, הובהר גם ש"כל אחד מהצדדים ינקוט אמצעים מתאימים כדי להגן על שמורות טבע, על נכסי טבע מוגנים וכן על מיני בעלי חיים, צמחים ופרחים מזנים מיוחדים, וכן כדי ליישם כללי התנהגות בשמורות טבע".

שלוש שנים עברו והסכם וואי נחתם בין רה"מ בנימין נתניהו ליו"ר הרשות הפלשתינית יאסר ערפאת. שמורות הטבע, שלושה אחוזים מהשטח שהועבר לפלשתינים, הוגדרו רשמית כשטח B - בשליטה אזרחית פלשתינית וביטחונית ישראלית. "הצד הפלשתיני הודיע כי יפעל על פי הסטנדרטים המדעיים שנקבעו, וכי לא יחולו שינויים במעמדם של אזורים אלו. בעוד תקנים אלו אינם מאפשרים בנייה חדשה, כבישים ומבנים קיימים עשויים להישמר", נכתב שחור על גבי לבן.

אלא שב"ישראל היום" נחשף בשנה שעברה כי הפלשתינים מקימים עיר של ממש במדבר. בעקבות חשיפה זו התעוררה מהומה וגורמים רבים בממשלה ומחוצה לה החלו לפעול בנושא. לפני כשלושה שבועות הוחלט בקבינט לאכוף באופן תקדימי בשטחי השמורה ההסכמית.

ירון רוזנטל ראש מועצת גוש עציון: "המאבק שלנו על מדבר יהודה ובטחון התושבים בגוש עציון מתקדם צעד אחר צעד. הבשורה על חתימת צווי האכיפה משמחת אותי מאוד ואני מקווה שמעתה נשנה כיוון ובמקום תמונות של מבנים חדשים של פלסטינים נראה אכיפה והריסת המבנים הבלתי חוקיים במקום".

שלום עכשיו בתגובה לצווים שנחתמו היום בנוגע לאכיפה בשטח B: "אין סוף לתאוות השליטה והסיפוח של ממשלת המתנחלים. ממשלת ישראל לוקחת לעצמה סמכויות שנתניהו עצמו העביר לפלסטינים בהסכם וואי ב-1998. אין שום אינטרס ישראלי בהריסת בתים של פלסטינים בשטחי B שתביא רק לפגיעה בביטחון ובמעמד הבינלאומי של ישראל, אלא רק אינטרס מתנחלי משיחי".

תגובת דובר צה"ל: "לנוכח הבניה המתרחבת בשטח בו התחייבה הרשות הפלסטינית להימנע ממנו במזכר "וואי פלנטיישן״, המכונה גם ״השמורה ההסכמית״, ובהתאם להחלטת הדרג המדיני וחוות הדעת המשפטיות בנושא, חתם היום מפקד פיקוד המרכז על מנשר שנוטל את הסמכות בתחום התכנון והבניה בשטח זה. כמו כן, חתם המפקד על צו האוסר על המשך הבניה במקום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר