סוף עידן שבתאי: המפכ"ל עוזב, אך הבעיות נשארות

קובי שבתאי מסיים את תפקידו כמפכ"ל המשטרה ללא מחליף קבוע, ממשיך מסורת בעייתית של ממלאי מקום בתפקיד • כהונתו התאפיינה באתגרים רבים, כולל התמודדות עם הקורונה, מחאות מתמשכות וכישלונות בטיפול בפשיעה במגזר הערבי • למרות זאת, שבתאי הוביל שיפורים טכנולוגיים ויצירת קשרים עם קהילות שונות • הביקורת העיקרית: חוסר יכולתו לעמוד איתן מול התערבות פוליטית בעבודת המשטרה

קובי שבתאי. צילום: אורן בן חקון

המפכ״ל קובי שבתאי מסיים היום (שלישי) באופן רשמי את תפקידו וכמו קודמיו, גם הוא יעזוב את שערי המטה הארצי בירושלים בלי ללחוץ את ידו של מחליפו. וזה אומר הכל. משהו רקוב בשיטה. והרקב הזה הוא הסיבה העיקרית לחולי המתמשך של המשטרה.

בשנים האחרונות, את מקומם של מפכ״לים לא תופסים מפכ״לים אלא ממלאי מקום. ממלא מקום מכורח הנסיבות לא עוסק בבניין הכוח אלא בכיבוי שריפות. ואם הוא גם מועמד לתפקיד המפכ״ל, הוא הופך באופן אוטומטי ליס-מן של השר וכשזה המצב, לא צריך לשנות את פקודת המשטרה כדי לאפשר לפוליטיקאים, שרוצים - להשתלט המשטרה.

פוליטיקאים שרוצים יכולים להשתלט על המשטרה, איתמר בן גביר, צילום: אורן בן חקון

כך היה ב-2015 עם ניצב בדימוס בנצי סאו שמונה לממלא מקום המפכ״ל בעקבות פרישתו של המפכ״ל לשעבר דנינו ולאור הימשכות הבדיקה בעניינו של תא"ל במיל׳ גל הירש שהיה מועמד למפכ״לות אך נפסל ובמקומו מונה רוני אלשיך. זה נמשך בתחילת 2018 עם ניצב בדימוס. מוטי כהן שמונה לממלא מקום המפכ״ל אחרי שאלשיך סיים את תפקידו ומועמדותו של ניצב בדימ׳ משה צ׳יקו אדרי לתפקיד נפסלה.

ב-2021 גם שבתאי החל את דרכו אל המפכ״לות כממלא מקום בעקבות מחלוקת בין הליכוד רקע המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן על הליך מינוי מפכ"ל, והפארסה הזו מתרחשת גם כעת וביתר שאת אל תוך 2024. סגנו של שבתאי ניצב אבשלום פלד הוא המועמד להחליפו. בינתיים, ובעקבות ההתמהמהות של הוועדה המייעצת למינוי בכירים בעניין מינויו למפכ״ל, הוא ימלא את מקומו של שבתאי. במצב הזה, בראש המשטרה יעמוד קצין הנמצא בעיצומו של הליך בדיקה האם הוא ראוי לשמש כמפכ״ל. אם מועמדותו תאושר יחליף את עצמו. אם תיפסל ימלא את מקומו של עצמו. 

הפארסה ממשיכה, ניצב אבשלום פלד, צילום: אורן בן חקון

שבתאי שילם את המחיר. אחרי שנתיים בלי מפכ״ל ובלי תקציב הוא נאלץ לפקד על משטרה קטנה למשימותיה באחת התקופות הסוערות במדינה. הטיפול בנגיף הקורונה, מערכות בחירות חוזרות ומחאות שהלכו וגברו, שאבו כוחות רבים לעסוק במשימות שאינם קשורים לעבודת המשטרה הקלאסית. ויחד זאת, דווקא במשימות שיטור קלאסיות מרכזיות הקשורות לביטחון הפנים המשטרה בתקופתו נחלה כישלון. היא התגלתה כלא מוכנה לקראת המהומות בשומר חומות, נחלה כישלון צורב במשימת האבטחה במירון שהוביל להמלצה לסיים את תפקידו ולהטיל עליו אחריות אישית, ונכשלה כשלון חרוץ בטיפול בפשיעה במגזר הערבי.

ובכל זאת צריך לומר ביושר. שבתאי נחשב למפקד אמיץ שהקדיש את חייו לביטחון ישראל ועל כך הוענקו לו עיטורים ושבחים. כמפכ״ל נאלץ שבתאי להתמודד עם גל עזיבות של שוטרים והשקיע בגיוס שוטרים חדשים. הוא אחראי לפיתוחים טכנולוגיים שונים שמיטיבים עם השוטרים והשוטרות, הוא זה שהחל את המהפכה הירוקה במשטרה, הקים יחידות חדשות והעצימן, וניהל מאבק עיקש להשבת הכלים הטכנולוגיים שוברי השוויון שנלקחו מהמשטרה בעקבות תחקיר NSO וטרם הוחזרו אליה, הקים את חטיבת הקהילות העוסקת ביצירת קשרים הדוקים עם קהילות שונות בציבור ועוד.

המפכ"ל קובי שבתאי עם השוטרים בזירת פיגוע, צילום: אורן בן חקון

תקופתו תיזכר גם כתקופה שבה שוטרי משטרת ישראל הפגינו עוז רוח כאשר ב-7 באוקטובר היו הראשונים להילחם מול מחבלי החמאס זמן קצר לאחר חדירתם לישראל. אבל כל זה לא יכול לחפות על הכישלון המרכזי שלו. לעמוד איתן למן הרגע הראשון איתן מול שר שאולי לא מבין בעבודת משטרה אבל יודע היטב כיצד לסובב אותה על האצבע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר