המפכ"ל שבתאי: "הפוליטיזציה של המשטרה והסטתה מהדרך המקצועית נמצאת בעיצומה"

האירוע, שנערך במכללה לשוטרים בבית שמש, נועד לציין את סיום כהונתו של שבתאי בתפקיד המפכ"ל • היעדרותם של השר בן גביר ושל ראש הממשלה נתניהו מסמנת נקודת שפל ביחסים בין הדרג הפוליטי לצמרת המשטרה • שבתאי: "משאיר למחליפי משימה קשה מאוד לשמירה על מקצועיותה של המשטרה ומניעת חדירתם של עמדות ומניעים פוליטיים" • הנשיא הרצוג: "המשטרה לא שייכת לאיש"

המפכ"ל קובי שבתאי (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

נשיא המדינה, יושב ראש הכנסת, היועצת המשפטית לממשלה, ראש השב״כ, יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו״ר יש עתיד יאיר לפיד, ראש המוסד דדי ברנע ונציב שב״ס קובי יעקובי הגיעו הערב (ראשון) לכינוס פרידה ממפכ״ל המשטרה היוצא רב ניצב קובי שבתאי, שנערך במכללה לשוטרים בבית שמש.

שבתאי עם יאיר לפיד, היום, צילום: קוקו

אל הערב הגיע גם פרקליט המדינה עמית איסמן, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, יוסי כהן לשעבר ראש המוסד ויו״ר התנועה לאיכות השלטון. בלטו בהיעדרם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ששבתאי התעקש שלא להזמינו. היעדרותם של השניים מסמנת נקודת שפל ביחסים בין הדרג הפוליטי לצמרת המשטרה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם באירוע: "אנחנו בעיצומה של תקופה מאתגרת ומורכבת, שמטילה עליכם ועל כל השוטרים והשוטרות אחריות עצומה. חשוב לי להבהיר ולהדגיש: המשטרה לא שייכת ולא תהיה שייכת לאיש. המשטרה לא שייכת לצד פוליטי כזה או אחר", הוא הדגיש.

"המשטרה חייבת להיות שייכת לכולנו. אנחנו האזרחים חייבים להיות השותפים שלה והיא צריכה להיות שותפה של כולנו – במאמצים לשמירה על חברה דמוקרטית מתפקדת הפועלת על בסיס שלטון החוק. אני קורא ומבקש מכלל נבחרי הציבור – שימו את המשטרה מחוץ לפוליטיקה. דרישתו וציפיותיו של הציבור הישראלי חייבות לעמוד לנגד עינינו. משטרה ממלכתית - הפועלת תחת מוראו של הדין, ושלו בלבד – היא עיקרון קריטי שאסור לנו להתפשר עליו".

שבתאי ונשיא המדינה בטקס הפרידה, צילום: קוקו

המפכ"ל היוצא שבתאי עלה לבמה ונשא דברים: "אל מול הרוחות הסוערות של התקופה הנוכחית, אני קורא לכם לשמור על הארגון מכל משמר. האתגרים הביטחוניים במלחמה שנמשכת והאתגרים הארגוניים שעומדים לפנינו מדי יום רבים ומגוונים. למול התקַפות מבית ומבחוץ תידרשו לעמוד איתן, לשמור על ערכי המשטרה, להוביל אותה להשגת מטרותיה בחוכמה ובאמונה, ולוודא שהארגון ממשיך לפעול בצורה המיטבית והמקצועית ביותר".

"תקופת כהונתי התאפיינה במתח גדול בהקשרים אלו, בוודאי עבורי, כמי שמוביל את משטרת ישראל. גם מול פוליטיקאים שניסו להשפיע ולנווט על פי עמדותיהם. מרבית המאבקים הללו התנהלו מאחורי הקלעים, וחייבו אותי לעשות מאמצים כבירים, כדי למנוע את זליגת הכוחות הפוליטיים לתוך המשטרה, ורק חלקם הקטן הגיע לידיעת הציבור. אני מסיים את תפקידי בתחושה לא קלה".

המפכ"ל היוצא שבתאי יחד עם ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, צילום: קוקו

"ההתמודדות כנגד פוליטיזציה של המשטרה והסטתה מהדרך המקצועית נמצאת בעיצומה! אני משאיר למחליפי משימה קשה מאוד והתמודדות יומיומית לשמירה על מקצועיותה של המשטרה ומניעת חדירתם של עמדות ומניעים פוליטיים".

היועמ"שית גלי ברהב מיארה הרעיפה שבחים על שבתאי:״מפכ״ל המשטרה הוא המצפן לכל שוטר, כבוד עמוק לשלטון החוק הם אבני היסוד - ואתה ניחנת בזה. משרת ציבור הגון ישר דרך, זכיתי להכיר את קובי מקרוב, הוא שכני לשולחן הקבינט. התבוננתי על האופן שבו נשאת על כתפיך את משטרת ישראל. מילאת את תפקידך כשליח ציבור מתוך מודעות לכוח והקפדת שלא לעשות בו שימוש לרעה", היא אמרה במה שיכול להתפרש כעקיצה מרומזת לשר בן גביר.

"מרשים היה לראות איך התמודדת עם אתגרים מורכבים, כי בהתחלה ובסוף כולנו חיילים של שלטון החוק. משטרת ישראל משרתת את הציבור כולו. מלאו את תפקידכם. קובי, הוספת לבנה בצורה בשלטון החוק".

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה בטקס הפרידה ממפכ"ל המשטרה היוצא, הערב, צילום: קוקו

כאמור, בעוד שבן גביר טען תחילה כי הוא "שוקל ומתלבט" אם להגיע, התברר בהמשך כי הוא כלל לא הוזמן לאירוע. הדבר הוביל לקרב גרסאות בין לשכות השר והמפכ"ל, כאשר בן גביר הציג מיילים המעידים על הזמנה, בעוד לשכת שבתאי טענה כי מדובר ב"טעות אנוש", וההזמנה בוטלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר