ניצולת הטבח בבארי מאשימה: "המחדל הגדול הוא של מי שאפשר שיחדרו כל כך הרבה מחבלים"

יסמין פורת, אחת משתי השורדות מהבית שהופגז בקיבוץ בארי, מספרת על שעות האימה כבת ערובה ומותחת ביקורת על התנהלות כוחות הביטחון: "לקח הרבה מאוד זמן להבין שיש בני ערובה"

יסמין פורת שניצלה מהבית בבארי. צילום: ללא קרדיט

על רקע פרסום תחקיר הטבח בקיבוץ בארי, יסמין פורת (45), אחת משתי הניצולות היחידות מהבית שהופגז בקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר, חושפת פרטים מטרידים על התנהלות כוחות הביטחון ביום הטבח. פורת, שאיבדה את בן זוגה טל כץ באירוע, הייתה בין 15 בני ערובה שהוחזקו בבית של פסי כהן ז"ל.

לאחר הצגת התחקיר: תושבי בארי מתייחסים לממצאים במלון בים המלח | שמואל בוכריס

בעדות מצמררת, פורת מתארת כיצד נאלצה לנהל משא ומתן עם המחבלים ולתקשר עם המשטרה במשך שעה וחצי עד להגעת כוחות צה"ל. "המחדל מתחיל עוד בכך שהכוחות נשלחו אל חדר האוכל של הקיבוץ ולא אל הבית של פסי כהן, למרות שהסברתי איפה אני נמצאת," היא מספרת.

סריקות בבארי לאחר הטבח, צילום: אורן בן חקון

פורת מותחת ביקורת חריפה על התנהלות הכוחות: "כשהצבא הגיע הוא בכלל לא חשב שיש בבית בני ערובה, אלא רק שיש מחבלים בבית. רק לאחר 40 דקות הבינו שיש בני ערובה בבית והפחיתו את האש."

בנוגע להפגזת הבית, פורת אומרת: "אני סומכת על הצבא אבל אז נשמעים הפגזים והרגשתי את ההדף והייתי בשוק מהעוצמה וזה מעורר בי תהיות איך מרגיש מי שבפנים."

למרות הביקורת על ההתנהלות בשטח, פורת מדגישה: "המחדל הגדול הוא של מי שאפשר שיחדרו כל כך הרבה מחבלים. האצבע המאשימה היא על כל המפקדים הבכירים בצה"ל, בשב"כ ומקבלי ההחלטות בממשלה".

זוועות הטבח בבארי. השבת השחורה בשביעי באוקטובר, צילום: משה שי

כיום, פורת מתגוררת בארצות הברית עם ילדיה, לאחר שחשה חוסר ביטחון בישראל: "אני לא מרגישה בטוחה, מרגישה שלא מבינים את חומרת המצב בצפון. לצערי נסראללה מנהל את העניינים ולא אנחנו".

עדותה של פורת מעלה שאלות קשות לגבי התנהלות כוחות הביטחון ביום הטבח ומדגישה את הצורך בחקירה מעמיקה של האירועים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר