"42 שנים גזלו מאיתנו את הזכות לשייכות": המשפחות של חללי ונפגעי אסון צור זכו לצדק

חברי ועדת החקירה המשלימה לבחינת נסיבות האסון הציגו את המסקנות בפני המשפחות השכולות • אודליה אלבו שוויצר, בתו של ישראל דב שווייצר שניצל מהפיגוע: "החלטתכם האמיצה מסיימת שנים של הסתרה, הזנחה פוסעת והתעללות" • עו"ד יעקב שטרן, בנו של סרן במיל' יהודה שנפצע קשה באסון: "הייתה עוגמת נפש למשפחות במשך השנים"

אסון צור הראשון. צילום: מתוך ויקיפדיה

42 שנים לאחר לאחר אסון צור, התכנסו אמש (רביעי) חברי ועדת החקירה משלימה לבחינת נסיבות אסון צור הראשון בראשות אלוף (במיל') אמיר אבולעפיה והציגו את המסקנות בפני המשפחות השכולות, נפגעי האסון ובני משפחותיהם. האסון, שבו נהרגו 76 אנשי צה"ל, שב"כ ומג"ב ו-15 עצירים לבנונים הוכר רשמית כפיגוע טרור.

אסון צור הראשון, צילום: מתוך ויקיפדיה

הוועדה אשר פעלה במהלך השנה האחרונה בשיתוף עם השב״כ והמשטרה, סיימה בימים האחרונים את בדיקתה והציגה את מסקנותיה לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי לראש השב״כ, רונן בר, למפכ״ל, רב-ניצב יעקב שבתאי ולשר הביטחון, יואב גלנט.

ב-11 בנובמבר 1982, בניין הממשל בצור קרס עקב פיצוץ אדיר. באותו הזמן, הרמטכ"ל דאז, רפאל איתן, מינה ועדת חקירה שקבעה כי מדובר בפיצוץ גז. אך כעת, בעקבות ממצאים חדשים, החליט ראש השב"כ, רונן בר, לפתוח מחדש את החקירה.

אסון צור הראשון, צילום: ללא

אודליה אלבו שוויצר, בתו של ישראל דב שווייצר שנכח באסון צור הראשון במלחמת לבנון הראשונה, שניצל מהפיגוע הראשון ונפטר ב-2021, היא מהמובילות במאבק להכרת האסון. אמש היא אמרה: "42 שנים שלא היה מקום בזיכרון הקולקטיבי של מדינת ישראל לנפגעי והרוגי האסון, אנשים שחירפו נפשם למען המדינה. 42 שנים גזלו מאיתנו את הזכות לשייכות, גזלו מאיתנו את הנרטיב שיכירנו נהרגו ונפצעו מתוך שליחותם ההרואית כאשר כולם ידעו ושתקו, הם נהרגו ונפצעו על קדושת הארץ מותם ופציעתם לא היו לשווא".

אודליה אלבו פנתה לחברי הועדה ואמרה להם: "החלטתכם האמיצה לפתוח מחדש את תיק האסון וחשיפת הטיוח הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל, מסיימת היום 42 שנות הסתרה, הזנחה פוסעת והתעללות בנו בהכרנו הנופלים והפצועים. לאחר שנים ארוכות חללי ונפגעי פיגוע צור הראשון המרכיבים את בסיס החברה הישראלית זוכים למקום הראוי להם – חשיפה לגבורותם ושליחותם, לזיכרון לא הם ראויים – לזיכרון הקולקטיבי של מדינת ישראל".

"להנצחה ובחשיפת האמת חשיבות עצומה לא רק עבורנו המשפחות אלא עבור הדורות הבאים אחרינו", המשיכה. "מדינתנו הקטנה המוקפת אויבים לא ניתנה לנו על מגש של כסף אלא בדם, יזע ודמעות וההכרה בפיגוע היא חובה לאומית ומוסרית. וחובה כלפי הגיבור הפרטי שלי - אבא, צוואתך להעלות את זכרם ומורשתם של חבריך מתהום הנשיה תמה והאמת יצא אל האור".

עו"ד יעקב שטרן, בנו של סרן במיל' יהודה שטרן סרן במילואים שהיה קצין ממשל במפקדת צור בלבנון ונפצע קשה באסון צור, היה אחד מנציגי המשפחות שפנה בשנת 2017 לרמטכ"ל, שר הביטחון וראש הממשלה והפעיל לחץ ציבורי להכיר באסון ובמקביל הפיק יחד נציגי המשפחות אירוע זיכרון ממלכתי לציון אסון צור הראשון והשני, לפני מספר שנים. "הערב התקיים בתחושות מעורבות, בצד אחד הקלה והרגשה טובה שלאחר 42 שנים ארוכות יש צדק, סוף סוף. מצד שני גם כאב שזה לקח כל כך הרבה זמן. היתה עוגמת נפש למשפחות במשך השנים".

"הציגו לנו הערב בצורה מאוד ברורה שזה לא היה אסון מכשל טכני של בלון גז, אלא היה פה מחבל מתאבד שביצע פיגוע תופת", המשיך. "היפוך של 180 מעלות מוועדת הזורע. אומנם זה נעשה באיחור רב אבל זה נותן צדק היסטורי, נותן כבוד והערכה על החללי ונפגעי אסון צור מחללי ומפקדי המפקדת צור בלבנון הכרה ראויה וערכית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר