נתניהו: "שחרור מנהל ביה"ח שיפא - תקלה חמורה, מקומו בכלא"

בלשכת שר הביטחון טענו כי נוהל כליאת אסירים ביטחוניים ושחרורם נמצא תחת השב״כ והשב״ס • גורם בכיר בשב"ס הכחיש בתוקף כי השחרור קרה על מנת לפנות מקום במתקני הכליאה: "ספין על גבו של הציבור" • מלשכת רה"מ נמסר: "ראש השב"כ צפוי להציג את מסקנות התחקיר לראש הממשלה ביממה הקרובה"

מנהל בית החולים שיפא שוחרר בחזרה לרצועה

צה"ל שחרר הלילה (שבין ראשון לשני) את מנהל בית החולים שיפא, מוחמד אבו סלמיה, שנעצר בחודש נובמבר. אבו סלמיה נעצר בעקבות העדויות הרבות שנחשפו לכך שבית החולים תחת ניהולו הישיר שימש כמפקדה של חמאס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לפני זמן קצר למחדל: שחרור מנהל ביה"ח שיפא הוא תקלה חמורה וכשל מוסרי. איש זה, שתחת אחריותו נרצחו והוחזקו חטופינו, מקומו בכלא. כבר בשעות הבוקר הנחה רה"מ לבצע בירור יסודי כיצד קרה הדבר. ר' השב"כ צפוי להציג את מסקנות התחקיר לראש הממשלה ביממה הקרובה. ההחלטה על שחרור מנהל שיפא התקבלה ללא ידיעת הדרג המדיני או ראשי הארגונים".

., צילום: .ללא

"כדי שתקלה כזו לא תקרה שוב, הנחה רה"מ על הקמת צוות שיבחן ויאשר את זהות העצירים שחקירתם הסתיימה טרם שחרורם. הצוות יכלול נציגים של משרד הביטחון, צה"ל, השב"כ והמל"ל", הוסיף רה"מ.

"תקלה חמורה וכשל מוסרי"

המהלך גרר זעם בקרב שרים בממשלה ומהציבור. במשרד רה"מ, משרד הביטחון והשב"ס גלגלו אחריות האחד על השני, וכעת מתברר - ההחלטה התקבלה על ידי שב״כ, שטוענים כי התריעו על מצוקת הכליאה אך לא קיבלו מענה. 

בלשכת שר הביטחון טענו כי נוהל כליאת אסירים ביטחוניים ושחרורם נמצא תחת השב״כ והשב״ס ואינו כפוף לאישור שר הביטחון. 

מנהל ביה"ח שיפא, מוחמד אבו סלמיה, צילום: רשתות ערביות

מנגד, גורם בכיר בשב"ס טען: "אם השב"כ וצה"ל היו רוצים - מנהל בית חולים שיפא היה יכול להיות עצור גם היום באחד ממתקני השב"ס. מדובר במחבל שהיה לו מקום כליאה מוסדר באחד בבתי הכלא הביטחוניים בדרום והבוקר המחבל הופתע כשהוציאו אותו ממנו. הטענה שלא ניתן היה להחזיקו מפאת מחסור במקומות כליאה היא ספין על גבו של הציבור. מדובר בספין שנועד לפגוע בשב"ס ובלוחמי הכליאה שעושים עבודה נאמנה ויומיומית בשמירה על המחבלים". 

ממשרד רה"מ נמסר בתגובה: "ההחלטה על שחרור האסירים באה בעקבות דיונים בבג"ץ בעתירה נגד החזקת אסירים במתקן המעצר שדה תימן. זהות האסירים המשוחררים נקבעת באופן עצמאי ע"י גורמי הביטחון על פי שיקוליהם המקצועיים. ראש הממשלה הנחה לערוך בירור מידי בנושא".

"התקבלה החלטה על שינוי ייעודו של המתקן", מחנה שדה תימן (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

בשב"כ טענו: "לאחרונה התקבלה החלטה על שינוי ייעודו של מתקן 'שדה תימן', כך שיוחזקו בו עצורים לתקופות קצרות בלבד. בהתאם לכך נדרשו שב״כ וצה״ל, לפעול לשחרור עשרות עצורים בכדי לפנות מקומות כליאה.

"מזה כשנה מתריע שירות הביטחון הכללי בכל פורום אפשרי, בכתב ובעל פה, על מצוקת הכליאה והחובה להגדיל את מספר מקומות הכליאה, נוכח הצורך במעצר מחבלים באיו״ש וברצועת עזה. מצוקת הכליאה מובילה לביטול יום יומי של מעצרי חשודים בפעילות טרור, ולפגיעה ישירה בביטחון המדינה. לצערנו, פניות אלה, בכתב ובעל פה, שהועברו לכלל הגורמים הרלוונטיים, ובראשם המשרד לביטחון לאומי, האמון על כך, לא הועילו, ובפועל לא גדל מספר מקומות הכליאה באופן ההולם את הצורך".

בהמשך לכך, בשב״כ טוענים גם כי התנגדו לשחרר עצורים פלשתינים משטחי יו״ש, מהם נשקפת מסוכנות מיידית ופעילי נוח׳בה של חמאס המעורבים בלחימה ובפגיעה באזרחים ישראלים: "לכן, לאור הצורך המדינתי כפי שנקבע על ידי המל״ל הוחלט על שחרור מספר תחום של עצורים מהרצועה, מהם נשקפת מסוכנות פחותה, וזאת לאחר בחינת המסוכנות הנשקפת מכלל העצורים. על אף שמנהל בית החולים שיפא עומד בכלל התבחינים אודות רמת המסוכנות הנשקפת ממנו אל מול אסירים אחרים - האירוע יתוחקר. בלית ברירה, ללא פתרון מיידי למצוקת מקומות הכליאה, מעצרים ימשיכו להתבטל ועצורים ימשיכו להשתחרר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר