"שפל מוסרי חסר תקדים": הרוחות סוערות בעקבות הפגנת הענק של החרדים הקיצוניים נגד הגיוס

במהלך ההפגנה, חלק השליכו אבנים, חפצים, ביצים ואפילו קרשים לעבר כוחות המשטרה שהיו במקום • מספר שוטרים נפגעו, בהם שוטרת שנפצעה קלות בראשה ופרש משטרתי שנחבל ברגלו • יוסי חביליו, סגן ראש העיר ירושלים: "לא ניתן להשלים עם תופעות כאלה, צריך לפעול באופן תקיף הרבה יותר כנגד האלימות וגרימת הנזקים״

מחאה נגד גיוס חרדים בירושלים . צילום: איי.פי

הרוחות סוערות בעקבות הפגנת הענק של החרדים במחאה נגד גיוס תלמידי ישיבות שהתקיימה אתמול (ראשון), במהלכה חלק מהמפגינים השליכו אבנים, חפצים, ביצים ואפילו קרשים לעבר כוחות המשטרה שהיו במקום.

רכבו של השר גולדקנופף מותקף באבנים // דוברות המשטרה

במהלך עצרת המחאה מפגינים, ובהם נערים וילדים, קראו: ״נאצים״ לעבר השוטרים, והחזיקו שלטים עם הכיתוב: ״לא מתגייסים לצבא אויב״, בעוד שאחרים התעמתו עם שוטרים והבעירו פחים עד שהופעלו כלפי המפגינים אמצעים לשמירה על הסדר, ובהם מכת״זית עם בואש ופרשים, כדי לפנות את צירי התנועה ולהשיב את הסדר על כנו.

כוחות המשטרה ומשמר הגבול עצרו 5 חשודים, שניים מהם על תקיפת שוטרים, ו-3 חשודים נוספים נעצרו על יידוי אבנים וחפצים. מספר שוטרים נפגעו כתוצאה מאבנים וחפצים שהושלכו לעברם ופגעו בהם, בהם שוטרת שנפגעה קלות בראשה ופרש משטרתי שנפגע ברגלו.

מכת"זית מופעלת על מפגינים חרדים נגד גיוס בני ישיבות, אתמול, צילום: אורן בן חקון

אדיר שורץ, סגן ראש העיר ירושלים, אמר ל״ישראל היום״ דברים נוקבים: ״המסרים של ההפגנה כמו סכין בלב. הגענו לשפל מוסרי חסר תקדים. לקרוא לצה"ל צבא אויב בעיצומה של מלחמה על הקיום שלנו בארץ ישראל, במציאות בה חיילינו מחרפים את נפשם לשמירה על כלל אזרחי המדינה, ורבים כל כך שילמו בחייהם? בושה וחרפה! אני קורא למנהיגי הציבור החרדי להוקיע מתוכו את הקיצוניים הללו".

יוסי חביליו, סגן ראש העיר ירושלים, התייחס להפגנה וציין כי: ״אני בעד גיוס תלמידי ישיבות לצה"ל. עם זאת, כחלק מחופש הביטוי צריך לאפשר לחרדים למחות, אולם רק כל עוד המחאה נעשית באופן חוקי ובלי אלימות וגרימת נזקים. לא ניתן להשלים עם תופעות כמו שהתרחשו אתמול, או בהפגנות החרדים נגד הרכבת הקלה, וצריך לפעול באופן תקיף הרבה יותר כנגד האלימות וגרימת הנזקים״.

מחאה נגד חוק הגיוס בירושלים, אתמול, צילום: אורן בן חקון

מנגד, הרב יוסף רוזנפלד מהוועדה למען השבת, הבהיר במהלך שיחה עם ״ישראל היום״, כי: ״המחאה הייתה משמעותית, אבל אני לא בעד אלימות. זה מבוי סתום. אם ישלחו צווי גיוס לא יבואו ויהיו עריקים. אם לא יהיה פתרון יכול להיות שהרבנים יוציאו הודעה שלא לשמוע לצווי הגיוס. המצב לא פשוט. זה יכול להגיע על סף מלחמת אזרחים״.

נצ״מ שלומי טובול, מפקד תחנת לב הבירה, התייחס להפגנה: ״בשלב מסוים המחאה הפכה להפרת סדר אלימה בהשתתפות של מאות מפרי סדר. היו יידויי אבנים, חפצים, קרשים, ומכל הבא ליד לעבר שוטרים ולוחמי מג״ב שפעלו באזור. בשלב שבו המחאה הפכה להפרת סדר אלימה, הורנו על פיזורה".

נצ"מ שלומי טובול (ארכיון), צילום: דוברות המשטרה

לדבריו, "משפורעי החוק לא התפזרו והמשיכו להפר את הסדר, להשליך חפצים לעבר כוחות המשטרה ולהצית שריפות על הכביש, נאלצנו לפעול בכוח ובאמצעים לפיזור הפרות סדר במטרה להדוף אותם ולהפסיק את ההתפרעות״.

נצ״מ טובול הדגיש כי: ״לא ניתן להתעלם מכך שחלק ניכר מאותם פורעי חוק היו ילדים. זו אינה הפעם הראשונה שאנחנו נתקלים בילדים שעומדים בחזית הפרות סדר באזור. זוהי תופעה מדאיגה, מסוכנת ופסולה שראויה לכל גנאי וחייבת להיות מוקעת מהשורש ולהיפסק. אותם אנשים שניסו לפגוע בשוטרים ובשר בממשלה, שהפרו את הסדר ושנהגו באלימות, מטילים כתם גדול על הציבור החרדי כולו בהתנהגותם האלימה והמסוכנת".

רכבו של גולדקנופף מחולץ מההפגנה בירושלים, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

"אנחנו רואים בחומרה את האלימות שהופנתה נגד השוטרים ולוחמי מג״ב. נמשיך לאפשר מחאות כחוק לכל אדם, ובתנאי שהן לא תנוצלנה למפגן של אלימות והפרת הסדר משולחת רסן, כפי שראינו בירושלים״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר