חופש גדול מסוכן: 18 ילדים ובני נוער נהרגים מדי שנה בקיץ

לפי הלמ"ס, בתאונות דרכים בעשור שבין 2014 ל-2023 נהרגו 176 ילדים ובני נוער בחודשים יוני-אוגוסט, רובם כהולכי רגל או כנוסעים ברכב √ השעה הקטלנית מכולן: 15:00-14:00 - בדרך הביתה מהקייטנה עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל אור ירוק: "תחושת החופש, המוּדעות הנמוכה לבטיחות והיעדר השגחה הורית מגבירים את הסיכון של הילדים להיפגע"

"שנת 2024 - הקטלנית ביותר לילדים זה 20 שנה". צילום: צילום אילוסטרציה: GettyImages

בכל שנה נהרגים בממוצע 18 ילדים ובני נוער בגילי 19-0 בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול (יוני-אוגוסט), ובעשור האחרון שליש מההרוגים היו הולכי רגל - כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בחינת נתוני תאונות הדרכים בחודשים אלו בעשור האחרון (2023-2014) חושפת כי מדי שנה נפגעים בממוצע 1,290 ילדים ונוער, 19 מתוכם נהרגים כאמור ו־126 נפצעים קשה. סיכום העשור האחרון מראה כי 176 ילדים ובני נוער נהרגו - 59 מהם נהרגו כהולכי רגל (32% מכלל ההרוגים), 68 כאשר נסעו ברכב (37%), 19 כשרכבו על אופנוע או קטנוע (10%) ו־17 נהרגו כנהגי רכב פרטי (9%).

מחיר הדמים: מספר הילדים ובני הנוער שנהרגו בתאונות דרכים בקיץ, צילום: צילום אילוסטרציה: GettyImages

החודשים אוגוסט, יולי ויוני (בסדר הזה) הם הקטלניים ביותר לילדים ולבני נוער המעורבים בתאונות דרכים, ואוגוסט הוא הקטלני מכולם: 4,549 ילדים ובני נוער נפגעו בחודש זה בעשור האחרון - יותר מבכל חודש אחר בשנה.

בפילוח לפי אוכלוסייה בכלל הילדים ובני הנוער שנהרגו בעשור האחרון בחודשים הנסקרים, 91 מהם בני החברה הערבית (49% משיעור הילדים והנוער ההרוגים) - מספר הגבוה פי שניים ביחס לחלקם בחברה הישראלית, העומד על כ־25% מכלל הילדים והנוער - לעומת 81 הרוגים יהודים (44% משיעור ההרוגים). לפי מגדר - 127 מההרוגים הם בנים (68% מכלל ההרוגים) ו־59 בנות.

המסגרות מגוננות

החשיכה המאוחרת, היעדר מסגרת מגוננת ומזג האוויר החם מובילים ככל הנראה להיפגעות גבוהה בשעות הערב המאוחרות. מספר הילדים ובני הנוער שנהרגים בתאונות עולה בשעות הצהריים וגובר עד שעות הערב. מספר ההרוגים בשעות הלילה יורד, אך עדיין הוא גבוה ביחס למספרם בשעות הבוקר.

ניתן להעריך כי הסיבה למספר הרוגים נמוך יחסית בשעות הבוקר היא הימצאות הילדים בקייטנות, שמהוות מסגרת מגוננת עבורם. זו אולי הסיבה לכך שבתאונות דרכים בעשור האחרון נהרגו 19 ילדים ובני נוער בשעה 15:00-14:00 (ראו טבלת "השעות הקטלניות"), ככל הנראה כשהיו בדרכם הביתה ממסגרות היום (הקייטנות או בתי הספר של החופש הגדול).

תאונות דרכים בקיץ, 2023-2014:השעות הקטלניות לילדים ולבני הנוער,

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסביר כי "תחושת החופש, המוּדעות הנמוכה לבטיחות בדרכים, היעדר השגחה הורית מספקת, היעדר תשתיות ממתנות תנועה במרחב העירוני והנסיעות המשפחתיות הארוכות לחופשה - מגבירים את הסיכון של ילדים ובני נוער להיפגע בתאונות דרכים".

לדבריו, "היעדר מסגרת מגוננת כמו בית ספר או גן מוסיף סכנה, ומוביל לפרקי זמן שבהם מספר הילדים ובני הנוער הנפגעים מתאונות דרכים הוא הגבוה בשנה, ולכן מסגרת הזמן המוגדרת והברורה הזו מחייבת היערכות מוקדמת מצידם של כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים.

"2024 היא הקטלנית והמדממת עד כה ב־20 השנים האחרונות, והחשש מהיפגעות גבוהה של ילדים ובני נוער השנה גדול אף יותר. יש לשלב זרועות בפעילות משותפת של משרדי הממשלה השונים והרשויות המקומיות. ריכוז מאמץ מצד כלל הגורמים יכול לצמצם באופן משמעותי את היפגעותם הגבוהה של הילדים ובני הנוער בתאונות דרכים במהלך חודשי הקיץ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר