"סכנה גדולה ומיידית": התוכנית הפלשתינית לביתור יהודה ושומרון

מגורים ותשתיות ברכסים השולטים בצומת המשטרה הבריטית: כך מתכננת הרש"פ להשתלט על אחד מהצירים האסטרטגיים ביו"ש • ראש מועצת יש"ע, ישראל גנץ: "יהיה לפלשתינים רצף טריטוריאלי מירושלים ועד אריאל"

בנייה פלשתינית בלתי חוקית ביהודה ושומרון. צילום: רגבים

תוכנית השתלטות פלשתינית מאסיבית מאיימת לחסום את אחד מהצירים האסטרטגיים ביותר ביו"ש, תוך ביתור יהודה ושומרון לשניים ויצירת סיכון ביטחוני דרמטי לישראלים. "הם פועלים באופן אסטרטגי ומחושב כדי להכניס את היישובים למובלעות, לשלוט בכבישים ובדרכים מרכזיות ולייצר רצף ערבי משמעותי", מתריע ראש מועצת מטה בנימין ומועצת יש"ע, ישראל גנץ.

שטחי האש שהפכו לשטחי הפקר ומתמלאים בבנייה פלשתינית// ארכיון | גוש מערבא

אזור ואדי חרמיה הוא נקודת תורפה אסטרטגית זה שנים רבות. משמעות השם בערבית הוא "נחל השודדים", מכיוון שבעבר היה מקום זה מועד להתקפות שודדים על עוברי אורח במקום. בניגוד לאזורים אחרים ביו"ש, בשל תוואי הדרך זהו מעבר הכרחי שלא ניתן ליצור לו תחליף. מסיבה זו כבר בזמנים קדומים היתה במקום דרך קדומה. כיום עובר בוואדי קטע מכביש 60 שהוא צר, ללא קליטה סלולרית ונשלט מכל עבר על ידי הרים גבוהים.

מפת התוכנית לחניקת ציר 465,

באינתיפאדה השנייה בוצעו במקום כמה פיגועי ירי, ובהם הפיגוע בצומת המשטרה הבריטית שבו רצח צלף פלשתיני עשרה ישראלים, מתוכם שבעה חיילים. בתחילת השנה רצחו שני רופאים ואח פלשתינים שני ערבים ישראלים, שאותם חשבו בטעות ליהודים.

הריסת בית פלשתיני ביהודה ושומרון, צילום: אי.פי.אי

הפלשתינים מבינים היטב את נקודת התורפה הזו, ומעוניינים לבנות בהרים ששולטים על המעבר, מה שיסכן ביטחונית את הנוסעים בדרך ולא יאפשר להם לנסוע בה. בעוד במקומות כמו חווארה נמצא פתרון בדמות כביש עוקף, במקרה זה אין אפשרות לתחליף. בנייה פלשתינית גדולה במקום משמעותה בפועל ביתור של יו"ש לשניים.

"רצף מסוכן"

מועצת בנימין חושפת כאן לראשונה תוכנית שנמצאת בשלבים מתקדמים, שבמסגרתה נבנים פרויקטים גדולים של מגורים ותשתיות ברכסים השולטים על צומת המשטרה הבריטית – החיבור בין כביש 60 וכביש 465. פרויקטים אלו ממוקמים ברובם בשטח B, בשליטה אזרחית פלשתינית, מה שמונע אכיפה על ידי המנהל האזרחי.

ישראל גנץ, ראש מועצת בנימין ומועצת יש"ע, צילום: ברוך גרינברג

במכתב דחוף ששלח לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון יואב גלנט ולשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', מתריע ישראל גנץ: "פרויקט הבינוי הזה מהווה סכנה ביטחונית גדולה לנסיעה בכבישים הראשיים, ומטרתם האופרטיבית לנתק בין האזורים. בכך הרשות הפלשתינית תגשים את מטרתה לביתור יו"ש וניתוק בין מרכז הארץ לבין אזור מזרח ההתיישבות ובקעת הירדן. ברגע שתוכנית הביתור הזו תושלם, לערבים יהיה רצף טריטוריאלי מירושלים ועד אזור אריאל.

תוכנית המתאר לבנייה הפלשתינית, צילום: ללא קרדיט

"זהו רצף מסוכן שמדינת ישראל לא יכולה להרשות בכל היבט – ביטחוני ולאומי. אבקש שתנקטו כל דרך - מנהלית, צבאית ומדינית – כדי לגדוע את הפרויקטים הללו ולהעביר מסר כי מדינת ישראל לא תאפשר חנק ואובדן טריטוריה. מצפה ודורש את טיפולכם הבהול. בכל יום שעובר הפרויקט מתקדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר