משפחות החטופים דורשים מיו"ר ההסתדרות: "השבת את המשק"; עינב צנגאוקר קראה בגשר בגין: "נתניהו - הבן שלך אזרח סוג א׳ אבל הבן שלי אזרח סוג ב׳"

העצרת נפתחה בסרטון בו דיברה לראשונה החטופה נועה ארגמני: "הופרדתי מבן זוגי ברגע החטיפה; ליבי עם משפחתו של ארנון זמורה ז"ל - הוא גיבור ישראל ובזכותו אני כאן" • אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שנרצח בשבי חמאס: "מה שעומד בינינו לבין יקירינו, היא אותה התעקשות של נתניהו לא לסיים את המלחמה כחלק מעסקה" • יפעת קלדרון הוסיפה: "כשהכסא של רה"מ ירעד, הוא ירוץ לעסקה, אין ניצחון עד החטוף האחרון!" • יעל, אמו של תמיר אדר, הדגישה: "קבורה זו זכות בסיסית וכולנו חייבים לעשות הכל כדי להשיב את כולם- את החיים לשיקום ואת החללים לקבורה, כי תמיר ועוד עשרות חללים ראויים לזה"

מחאת משפחות החטופים בכיכר הדמוקרטייה. צילום: גדעון מרקוביץ'

בעצרת שהתקיימה הערב (שבת) ונערכה עצרת בסימן ״זוגות אחים בשבי״ מתוך 120 חטופים וחטופות, ישנם חמישה  זוגות של אחים ואחיות שכבר 267 ימים עדיין נמצאים בשבי. בתחילתה, הוקרן סרטון של החטופה ששוחררה, נועה ארגמני, עוד נאמו לירן ברמן, אח של גלי וזיו ברמן, רוני אלבג, אחותה של לירי אלבג, אפרת יהלומי, אחותו של אוהד יהלומי, נעם עידן, אחותו של צחי עידן, רוני אדר, אחותו של תמיר אדר ז"ל ודני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט. 

המונים התאספו בעצרת להשבת החטופים, צילום: גדעון מרקוביץ'

המונים התאספו בכיכר החטופים לתמוך במשפחות. לאחר מכן, המשיכו בני משפחות לעבר דרך בגין ולצומת קפלן ואף שיגרו בסופה דרישה מיו"ר ההסתדרות להשבתת המשק עד להשבת יקיריהם.

צעדת משפחות חטופים לכיוון ההסתדרות בדרישה מיו״ר ההסתדרות להשבית את המשק // ללא

המוחים ובהם בני משפחות חטופים הבעירו מדורות מחוץ לבניין ההסתדרות ובאחת מחאתם הפכה לאלימה יותר. הם שבו על הדרישה להשבתת המשק ולהצטרפות ההסתדרות לצעדי המחאה להשבת יקיריהם.

מדורה מחוץ לבית ההסתדרות בקריאה לארנון בר דוד להשבית את המשק \\ ללא

עינב צנגאוקר אמרה לאחר העצרת בגשר בגין: "כל לילה שלי ושל משפחות החטופים הוא סיוט גרוע יותר מהלילה הקודם. כל בוקר שלי מחדש הוא מאבק עיקש על חייו של מתן. כבר 267 ימים ארורים! כבר 9 חודשים שלא שמעתי את מתן קורא לי אמא. נתניהו - הבן שלך אזרח סוג א׳ אבל הבן שלי אזרח סוג ב׳".

עינב צנגאוקר, שבנה מתן בשבי חמאס, "נתניהו - הבן שלך אזרח סוג א׳ אבל הבן שלי אזרח סוג ב׳" // ללא

העצרת נפתחה בסרטונה של נועה ארגמני: "אני נועה ארגמני, נחטפתי לעזה ב-7 באוקטובר. הוחזקתי על ידי חמאס במשך שמונה חודשים וחולצתי על ידי כוחות הביטחון ב-8 ביוני. בתור ילדה יחידה להורים שלי, בתור בת יחידה לאמא שחולה במחלה סופנית, הדבר שהכי העסיק אותי בשבי היה הדאגה להורים שלי. זאת זכות גדולה להיות פה אחרי 246 ימים בשבי חמאס, זכות גדולה להיות ליד אמא שלי אחרי שמונה חודשים של חוסר וודאות, זאת זכות גדולה לראות את ההורים שלי מוקפים בכל כך הרבה אנשים טובים".

ארגמני ביקשה להודות לכוחות הביטחון על שחילצו אותה ובתוך כך למשפחתו של לוחם הימ"מ ארנון זמורה ז"ל שנהרג במבצע החילוץ שלה. "אני רוצה להודות לכוחות הביטחון ולצבא שלנו, לחיילים, לאנשי המילואים ולכל מי שלקח חלק במבצע החילוץ וסיכן את חייו על מנת שאוכל לחזור הבייתה. אני משתתפת בצער משפחתו של ארנון זמורה ז"ל שנפל במהלך מבצע החילוץ שלי ושל עוד שלושה חטופים נוספים. ליבי עם משפחתו. ארנון הוא גיבור ישראל ובזכותו אנחנו כאן".

נועה ארגמני מדברת לראשונה ופונה לציבור: "אמנם אני בבית עכשיו, אבל לא יכולה לשכוח את מי שנשאר שם"

היא אמרה: "תודה ענקית למשפחה, לחברים ולכל מי שהשמיע את הקול שלנו בזמן שלא יכולנו לדבר, לכל האנשים הנפלאים שתמכו במשפחה שלי, לכל מי שנתן מעצמו בתקופה הארוכה הזו. מאוד מרגש לחזור הבייתה ולשמוע על כל האנשים הטובים שעזרו ותמכו. אני אנצל את המעמד הזה בשביל להזכיר שיש עוד 120 חטופים וחטופות בשבי חמאס, ובניהם אבי-נתן אור, בן זוגי, ממנו הופרדתי ברגע החטיפה".

אבינתן אור. נחטף יחד עם נועה ארגמני, צילום: באדיבות המשפחה

היא סיימה את דבריה במחויבות לזכור את האנשים שהיו עמה בשבי במשך תקופה כה ארוכה. "אמנם אני נמצאת בבית עכשיו, אך אי אפשר לשכוח את החטופות והחטופים שעדיין נמצאים בשבי חמאס. צריך לעשות הכל על מנת שנוכל להחזיר אותם הביתה. אני מאחלת לכולנו ימים שקטים יותר, שנהיה מוקפים במשפחה, בחברים, באנשים טובים ובעיקר - שנדע לאהוב ולא לשנוא".

נועה ארגמני בסרטון למען החטופים, צילום: צילום מסך

דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט, נאם: "באנו להיאבק למען שחרור החטופים תתעוררו, כבר שמונה חודשים, עוד מעט תשעה ויש מי שמתייחס לביקורים שלכם פה ולהגעה שלכם פה במשך שמונה חודשים במשך שלושים ושניים שבועות מתייחסים לזה בזלזול - סופרים אתכם. אומרים כמה הגיעו, כמה תמכו - מזלזלים. ואני אומר לכם לא הכמות קובעת, קובעת האיכות ויש פה את האנשים שהביאו את ישראל לתקומה חדשה".

על שיחתו האחרונה עם אחיו שבשבי אמר: "׳זה הסוף׳ אלה היו צמד המילים האחרונות שאיציק אמר לי בשבת בטלפון זה הסוף, שואת קיבוץ ניר עוז. מי שיגיע לקיבוץ יבין שהם עברו שם שואה וזה מה שהוא אמר לי לפני שהוא נחטף, כאשר הוא היה פצוע מירי בידו. איציק ראה את הסוף, הוא נפרד ממני ואני שמעתי בקול שלו את האכזבה, את זה שהפקרו אותו שהוא הבין שלוקחים אותו מהבית והוא בעצם רואה את הסוף. לא יודע לאיזה סוף הוא התכוון אבל הוא אמר את זה בקור רוח ואני אגיד עוד משהו הוא אמר את זה באומץ הוא הלך באומץ. איציק טעה התברר שזה לא הסוף הוא שרד בוודאות עוד 52 ימים במנהרות יש לנו עדויות שראו אותו, נפגשו איתו, דיברו איתו .חברים יום החטיפה הוא לא היה סוף, 7 באוקטובר הוא יום ההתחלה של ההפקרה השנייה. הפקרה השנייה, הפקרה גדולה, ההפקרה שהיא גרועה יותר מקודמתה זאת הפקרה שנעשית במודע, זאת הפקרה מתוכננת. בושה, בושה, הפקרה רק למען הגשמת מטרה אחת בלבד להישאר בשלטון".

דני אלגרט, שאחיו בשבי חמאס, בעצרת החטופים, צילום: גדעון מרקוביץ'

רוני אדר, אחותו של תמיר אדר, ציינה את יום הולדתו של אחיה ואת חסרונו בתקופת השבי הארוכה: ״תמיר, היום זה היום הולדת שלך. היית צריך לחגוג 39 ואין לי מילים בכלל לתאר כמה שאתה חסר פה. אמנם סבתא שלי יפה אדר חזרה אבל היא לא תוכל להתחיל באמת את השיקום שלה בלי הנכד שלה הבכור ובלי כל החטופים. אני פונה מכאן לחברי הממשלה, להנהגה שלנו! בכל שנייה שלכם, בכל מחשבה שלכם אני רוצה שתראו את אחי כאילו היה אח שלכם! ילד שלכם! ואני רוצה שתעשו הכל הכל הכל כדי לשחרר אותו!".

לירן ברמן, אחיהם של גלי וזיו ברמן, תיאר את תחושת השבר והחסר לנוכח חטיפת אחיו: ״אחים שלי, אני צריך שתחזרו כבר, כדי לעשות בייביסיטר לאחיינים שלכם בארי ועלמא שכל הזמן שואלים מתי אתם חוזרים ובעיקר אני צריך שתחזרו כדי שאני אהיה שלם שוב, אי אפשר להמשיך לחיות כשהאחים שלך בעזה. ואני לא לבד. כולנו, כל האחים והאחיות הבוגרים, החטופים לקחנו על עצמנו להוביל את המאבק להחזרתכם, כולנו לא האנשים שהיינו לפני השביעי באוקטובר. אנחנו לא אבות, לא אמהות, לא בעלים של ולא נשים של, לא בנים ובנות של...כל מי שאנחנו זה אחים של חטופים. אני אח של זיו וגלי חטופים בעזה".

לירן ברמן, אחיהם של גלי וזיו ברמן שבשבי חמאס, בעצרת החטופים, צילום: גדעון מרקוביץ'

אפרת יהלומי, אחותו של אוהד יהלומי, נאמה: "כמעט תשעה חודשים עברו ועדיין אני עומדת פה, בלב כואבואתה, אוהד, עדיין לא פה. אתה בן 50 עכשיו ומגיע לך לנוח, להנות מהמשפחה ולהנות מהפירות של כל מה שהשגת ולהסתכל קדימה על מה שעוד תשיג. אבל אתה, ו-120 החטופים והחטופות שלנו, אבות, אחים, אחיות, בנים ובנות, עדיין נמקים בשבי וזה מאוד כואב. אתה אזרח ישראלי ואנחנו פועלים ומבקשים ממדינת ישראל לעשות הכל כדי להביא לשחרורך. אתה אזרח צרפת ואנחנו מבקשים ממשלת צרפת והעם הצרפתי לעשות את כל מה שביכולתם כדי שתחזור.  אתה, וכל החטופים, הם אזרחי העולם ואנחנו שבים ודורשים שכל מי שהדבר בידיו, באחריותו וביכולתו יחזירו אותך ואת כולם הביתה, עכשיו".

אפרת יהלומי, אחותו של אוהד יהלומי, בעצרת לשחרור החטופים, צילום: גדעון מרקוביץ'

נעם עידן, אחותו של צחי עידן, ציינה את תקוותה לחיות במציאות שונה של אחדות ושל תקומה לחיים בביטחון: "אנו עומדים כאן תקופה בלתי נתפשת, משפחות שכולות, משפחות החטופים , משפחות שנעקרו מביתם, משפחות לוחמים, חיילים וכוחות הביטחון, שנלחמים עבור הבית של כולנו בכל החזיתות, אנו מבקשים ומייחלים לחיות במציאות אחרת של אחדות, חירות ותקומה לעתיד בטוח, מלא תקווה ואור גדול עבור ילדינו ועם ישראל. בזכות נוכחותכם האיתנה והעם הנפלא שלנו, אנו מרגישים עטופים בתקופה חשוכה וכואבת. אתם השמש בימים קודרים, אתם מגדלור כשאנחנו מרגישים כסירה טרופה בלב ים סוער. אתם העתיד התקווה והחלום".

תמיר אדר, צילום: באדיבות המשפחה

יעל, אמא של תמיר אדר, הדגישה את ההכרח בהשבת גופות חטופים כחלק מחשיבות הקבורה בכבוד: "לפני כשבוע ראש המל"ל לשעבר יעקב עמידרור אמר שאנחנו מנפחים את המספרים ואין 120 חטופים, כי אם נספור כמה נשארים בחיים הסיפור לא כזה גדול. אני רוצה לומר כאן: קבורה זו לא מותרות! קבורה זו זכות בסיסית וכולנו חייבים לעשות הכל כדי להשיב את כולם- את החיים לשיקום ואת החללים לקבורה, כי תמיר ועוד עשרות חללים ראויים לזה".

יעל, אמא של תמיר אדר, "החזרת הגופות היא לא מותרות", צילום: גדעון מרקוביץ'

לפני העצרת נאמו מול בסיס הקריה בתל-אביב עינב צנגאוקר, שבנה מתן בשבי חמאס, אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שנרצח בשבי, מירב סבירסקי, שאחיה איתי נרצח גם הוא בשבי, ויפעת קלדרון, שדודה עופר בשבי גם כן.

אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שנרצח בשבי חמאס, מול בסיס הקריה: "מה שעומד ביננו לבין יקירנו הוא נתניהו" // ללא

אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שנרצח בשבי חמאס, אמרה: "267 ימים שבהם בני משפחותינו האהובים נמצאים בשבי בגיהינום בעזה. זאת מציאות בלתי נתפסת ובלתי נסבלת, הלב שלנו לא מפסיק לצרוח. חייבים להחזיר את כולם ולהציל חיים!". היא הוסיפה: "הבוקר התבשרנו שממשל ביידן פועל כדי לחדש את המשא ומתן לעסקה. לפי הדיווחים, הנושא שנותר במחלוקת היה ונותר התחייבות ישראלית לסיום המלחמה. מה שעומד בינינו לבין יקירינו, היא אותה התעקשות של נתניהו לא לסיים את המלחמה כחלק מעסקה. המשמעות של המשך המלחמה היא רצח החטופים על ידי ממשלת ישראל, הדם על ידיכם".

אילה מצגר בהפגנה, צילום: צילום מסך

מצגר התייחסה לציפייה שנגוזה לחתימה על עסקאות לשחרור החטופים, "פעם אחר פעם נתניהו טרפד עסקאות ברגע האמת, כשהתרברב בקולו או באמצעות 'גורם מדיני', שלא יסכים לסיים את המלחמה. אסור לתת לנתניהו לטרפד את העסקה גם הפעם".

אילה מצגר ויוכבד ליפשיץ (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

אחריה, נאמה עינב צנגאוקר, שבנה מתן עודנו בשבי חמאס: "אנחנו פונים מכאן לשר הביטחון לרמטכ״, לח"כ לדרעי, ובעיקר לחברי צוות המו"מ, ניצן אלון, רונן בר ודדי ברנע: אמירת האמת, קשה ככל שתהיה, מציבה אתכם כמשרתי הציבור הנכונים. זו אחריות אישית שלכם לא לאפשר לנתניהו לטרפד שוב את העסקה, לצאת בהצהרות שיגרמו לחמאס להקשיח עמדות. אנחנו כפסע ממלחמה בצפון, וזו אולי ההזדמנות האחרונה. אם נתניהו מטרפד שוב את העסקה - צאו מיד לציבור ואמרו אמת".

צנגאוקר, שמביעה את ביקורתה על התנהלות הממשלה ואת הכאב על שבי בנה אמרה: "תשעה חודשים אחרי המחדל, הציבור מצפה מכם לצאת בפנים גלויות, ולומר: 'מי מונע את העסקה!' בסקר שפורסם אמש רוב הציבור קבע שהממשלה מפקירה את החטופים. רוב הציבור מבין מצוין מה קורה כאן: העם מבין שנתניהו מאריך את המלחמה משיקולים אישיים, כי עסקה תביא לסיום המלחמה, וזה יביא לבחירות ולסיום שלטון נתניהו. נתניהו נאחז בשלטון על גב משפחותינו שבעזה!".

עינב צנגאוקר (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

מרב סבירסקי, שאחיה איתי בשבי חמאס, אמרה: "איש לא היה מדמיין שזה יהיה המצב כמעט תשעה חודשים אחרי האסון והמחדל: הצפון בוער, רשימת הנופלים מתארכת, 120 חטופים עדיין בשבי ואנחנו כפסע ממלחמה רב זירתית. צריך לומר שוב בקול ברור: נתניהו יאריך את המלחמה ויחריב לחלוטין את המדינה כדי להישאר בשלטון. אל תיתנו לנתניהו לטרפד את העסקה!
אם זה לא יקרה עכשיו, נקבל בחזרה ארונות, אם בכלל!".

מירב סבירסקי, שאחיה נחטף מבארי (ארכיון), צילום: צילום מסך ערוץ הכנסת

יפעת קלדרון, בת דודו של עופר: "נתניהו הפקיר, העם יחזיר! מפילים את השלטון כדי להציל את החטופים והמדינה. צאו לרחובות בדרישה להחזרת כל החטופים הביתה מיד, צאו לרחובות בהמוניכם כי אתם התקווה היחידה של החטופים והחטופות, רק מאבק ציבורי רחב ונחוש יביא לעסקה שתחזיר את יקירינו הביתה.
כשהכסא של נתניהו ירעד, הוא ירוץ לעסקה, אין ניצחון עד החטוף האחרון!".

יפעת קלדרון בהצהרת משפחות חטופים, צילום: גדעון מרקוביץ'

מעבר לכך, כבכל שבוע מאז 7 באוקטובר מתקיימת הבדלה בכיכר החטופים. השבוע הצטרף לתפילה, לי סיגל, אחיו של קית' סיגל החטוף בעזה, וח"כ בני גנץ, ראש מפלגת המחנה הממלכתי.

לי סיגל, אח של קית' סיגל החטוף בעזה, ובני גנץ בהבדלה בכיכר החטופים לפני ההפגנה הערב // יולי גורן, דוברת התנועה הרפורמית

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר