נתניהו היום לפני שנה: "החזרנו את חמאס עשור אחורה"

מה היו כותרות העיתונים בדיוק לפני 365 ימים? במה התעסקנו וממה חששנו? • מדור חדש יחזור בזמן כדי לבדוק מה התרחש השבוע בעבר, מה עדיין רלוונטי ומה התיישן בצורה לא-מוצלחת • והשבוע: חמאס, המחאות נגד הרפורמה המשפטית ונבואות על מלחמה בצפון

נתניהו נואם בכנסת על המצב הביטחוני, היום לפני שנה // ערוץ הכנסת

בעוד מלחמת חרבות ברזל בעיצומה על שלל החזיתות, החלטנו לנבור קצת אחורה בארכיון ולראות אילו כותרות העסיקו את המדינה ממש לפני שנה.

נתניהו, צילום: אי.פי.אי

נתניהו: "ידענו על עשרות מנהרות ועל התוכניות לחטוף חיילים ואזרחים ולחמוק בחזרה לעזה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף לפני שנה באזכרה לחללי מבצע צוק איתן: "ידענו על עשרות מנהרות טרור, ועל התוכניות להעביר מאות מחבלים, להיכנס לקיבוצים ולערים, לחטוף חיילים ואזרחים ולחמוק בחזרה לעזה".

עוד אמר: אני שמח לראות את הפריחה של צפון הנגב. אנחנו רואים את גידול האוכלוסיה בעוטף עזה לאחר מבצע צוק איתן. המבצע חולל שינוי עצום. בזכות הבנים שנפלו יישובי עוטף עזה יודעים צמיחה, שגשוג ותנופת פיתוח".

נתניהו: "במבצע 'שומר החומות' החזרנו את חמאס עשור אחורה"

"אנחנו חייבים להקדים את אויבנו ולהוכיח להם שאנו משנים את משוואת הכוחות מול הטרור", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1 לפני שנה. "עשינו זאת במבצע 'שומר החומות', שבו החזרנו את חמאס עשור אחורה", אמר נתניהו, חודשים ספורים לפני מתקפת 7 באוקטובר הקטלנית. 

עוד התבטאות שנשמעה באותו היום בקשר לחמאס נאמרה על ידי ראש המל"ל צחי הנגבי שאמר: "חמאס בעזה מאוד מאוד מורתע מאז 'שומר החומות'. הוא לא ירה ולו רקטה אחת לעבר ישראל מזה יותר משנתיים. הם כן פועלים ביו"ש, ועל כך הם ישלמו את המחיר".

מספר ימים לפני כן נתניהו שלל את הטענה שלפיה המצב הביטחוני הוא הגרוע בתולדות המדינה ואמר: "במבצע שומר החומות החזרנו את חמאס אחורה כעשור. שנתיים וחצי עברו והם לא ירו לעבר ישראל, כי המכה הזו שינתה את המשוואה בעוצמה אדירה".

ח"כ לשעבר יאיר גולן (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

יאיר גולן: "אם נצטרך, נגיע למרי בלתי-אלים"

לא מפתיע שאחת הכותרות שחוללו רעש גדול לפני שנה היא דבריו של מי שהיום הוא יו"ר מפלגת העבודה, האלוף (במיל') יאיר גולן. אז, בשיאו של המאבק הציבורי נגד הרפורמה המשפטית, אמר גולן כי "אם נצטרך להגיע למרי אזרחי בלתי-אלים, זה מה שנעשה".

חסימות בקפלן בהפגנה נגד הרפורמה המשפטית, יוני 2023, צילום: איי.פי

בעקבות ההתבטאות הזו פורסם אז כי "במשטרה בוחנים את האפשרות לפתוח בחקירה נגדו".

ח"כ אלעזר שטרן (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

הנבואה של אלעזר שטרן: "אין מספיק חיילים בצה"ל"

כותרת נוספת מלפני שנה שיש בה מעין נבואה למה שקרה כמה חודשים אחרי זה, שייכת לח"כ האלוף (במיל') אלעזר שטרן, שנאם במסגרת "יום השוויון בכנסת" ואמר: "כשהצבא מתגבר את יהודה ושומרון בשני גדודים זה לא כי יש עודף כוח אדם. אין מספיק חיילים בצה"ל. צעקנו את זה לפני מלחמת לבנון השנייה ועכשיו אני אומר את זה לפני מלחמת לבנון השלישית".

אמנם, מלחמת לבנון השלישית עדיין לא פרצה, אם כי אנחנו מתקרבים אליה, אבל החיסרון של כוח אדם לוחם בולט מאד כיום במסגרת מלחמת חרבות ברזל.

חלון הממ"ד ממנו חדר הרסיס שהרג את עידו אביגל ז"ל, צילום: יהודה פרץ

"לשפר את חלונות הממ"דים"

נושא נוסף שתפס כותרות עסק במותו של הילד עידו אביגל, במהלך אירועי שומר החומות ב-2021. רסיס של טיל חדר אל הממ"ד שבו הסתתר הילד והרג אותו. ממש היום לפני שנה פורסם כי "שנתיים אחרי מותו של הילד עידו אביגל במבצע 'שומר החומות', מבצע פיקוד העורף ניסויים שמטרתם לשפר את חלונות הממ"דים באופן שיגן על השוהים בחדר: 'הממ"ד צריך להיות המרחב הבטוח של האזרח'".

שחרור החטופים במבצע אנטבה, צילום: שרה דוידזון

הארי פוטר ומבצע יונתן

ואם קצת נצא מההתעסקות רק בארץ וננוע קצת יותר אחורה בזמן הרי שכדאי לזכור שהיום ב2001 הלכה לעולמה הסופרת הפינית טובה ינסון, מחברת סדרת הספרים: המומינים. ואם מדברים על ספרים הרי שהיום בשנת 1997 יצא לאור הספר הראשון בסדרת הארי פוטר, הארי פוטר ואבן החכמים.

כמו כן, בשנת 1967 הותקן בלונדון הכספומט הראשון בעולם. אירוע היסטורי משמעותי נוסף שקרה היום בשנת 1976 הוא חטיפתו של מטוס אייר פרנס, חטיפה שהובילה למבצע יונתן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר