מפגינים מציתים מדורות וחוסמים את מרכז תל אביב - שוטר תועד מזיז הצידה בכוח את כתבת חדשות 12

מפגינים הציתו מדורה בתל אביב ליד מצודת זאב • בהפגנה המרכזית בכיכר הדמוקרטיה נאם ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין שאמר: "חייבים ממשלה ללא המנהיג הכושל בימינו, ללא קיצוניים וללא משיחיים" • ענת נסים, שעקורה מביתה בקיבוץ שניר כבר שמונה חודשים, נאמה: "תכנון שיקום הצפון נעשה בידי אנשים שאין להם קשר לגליל, בלי מחשבה העיקר שיש ג'וב לחלק על הגב שלנו"

יולן כהן. צילום: ללא קרדיט

מחאת כוח קפלן נמשכת שבת נוספת: צעדת משפחות החטופים הגיעה למצודת זאב, יחד איתם צועדות גם נשות בונות אלטרנטיבה. המוחים חסמו את הכביש ברחוב המלך ג'ורג' בתל אביב והדליקו מדורה. פרשי משטרה מנסים לפנות את המפגינים מהכביש. שוטר תועד מזיז בכוח את הכתבת יולן כהן. 

"המשטרה איבדה את הגבול", אמרה יולן לאחר האירוע. "מאז ומתמיד אנחנו רואים את המפגינים חוסמים ומבעירים מדורות, אין הבדל מקפלן. השוטרים הרביצו למפגינים, זה עצוב לראות את זה".

מוקדם יותר, מוחים בצומת כרכור חסמו את התנועה בכביש בקריאות נגד הממשלה המכהנת. חסימות כבישים נוספות החלו גם בצומת רעננה. בתל אביב, הוקם מיצג בו נשכבו המוחים על הכביש, צבועים בצבע אדום ולצידם הכיתוב: "יזכור עם ישראל אם לא תודח הממשלה היום עם ישראל DIE".

פרשי משטרה מנסים לפנות את המפגינים מהכביש מול מצודת זאב

ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, אמר בצומת קפלן: "האיום על המדינה הוא על הסף הקיומי, כל בר בי רב יבין את זה. אנחנו חייבים ממשלה אחרת ושפויה שתבין את המצב, חייבים לדרוש בחירות במועד המוקדם ביותר האפשרי ולפעול לכך שהממשלה שתיבחר תפעל לאחדות, ללא המנהיג הכושל בימינו, ללא קיצוניים וללא משיחיים".

הוא פרט את הצעדים שבעיניו יש לנקוט כדי להטיב עם המצב במדינה: "בשל חומרת המצב הממשלה הזאת תצטרך להתמקד בנושאים הבאים – החזרת החטופים במסגרת התנאים הבאים: פירוז רצועת עזה אמצעי הלחימה, הפסקת ההברחות ושליטה בצירים".

כמו כן התייחס לגזרת הצפון: "יש להחזיר את הגבול הצפוני ואת הביטחון בו, עלינו ללכת לפתרון מדיני ואם לא אז במלחמה באופן שיאפשר את החזרת התושבים בבטחה. עוד ציין דיסקין כי יש הכרח בקידום הנורמליזציה ליצירת ברית אזורית מול איראן שתאפשר הגנה מהאיום הביטחוני".

ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, צילום: ליאור שגב

על חקירת מחדלי 7 באוקטובר הוא אמר: "הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את התנהלות ממשל הדרג המדיני ואת האסטרטגיה של נתניהו שהובילה אותנו למשבר על סף הקיומי הזה". הוא הדגיש כי יש הכרח בבנייה מידית של צה"ל , שב"כ והמשטרה ולבסס התמודדות עם האיומים שיפקדו אותנו על בסיס תפיסה ביטחונית חדשה שתתאם את האתגרים". ראש השב"כ לשעבר התייחס אף לצורך בשיקום הלגיטימציה הבין לאומית של ישראל בעולם ובטיפול מידי בשוויון מלא בנשיאה בנטל בחברה הישראלית. בסיום דבריו אמר: "חברים וחברות אלו שעדיין מהססים - לא נותר עוד זמן להציל את המדינה קומו והצטרפו למחאה נגד הממשלה, צאו לרחובות עד שיוחלט על בחירות ללא שום דיחוי ועל הקמת ממשלה חדשה. זה צו השמונה של כולנו, אין לנו ארץ אחרת אבל הגיעה העת שתהיה לנו מדינה אחרת כולנו יחד נדאג שכך יקרה".

הפגנות נגד הממשלה בקריאה לקביעת מועד בחירות בצומת קפלן ובדרך בגין בתל אביב, צילום: אמיר גולדשטיין

ענת נסים, שעקורה מביתה כבר יותר משמונה חודשים, נאמה: "כשאתה עקור אתה עסוק בהישרדות יום יומית, לחפש דירה שבורה, לעזור לילדים שלך כשלכל אחד צרכים משלו, לדאוג שתמשיך להיות לך פרנסה ובעיקר לחיות בלי עתיד, בלי תקווה ובלי חלום. כשככה נראים החיים גם כשאתה רוצה לצאת להפגין אתה פשוט לא מצליח אבל היום אני פשוט מפסיקה לשתוק".

ענת נסים שפונתה מביתה בצפון: "החזרתם אותנו עוד אחורה, לפחות 20 שנה: הגליל שרוף, בתים הרוסים הקהילות שלנו – מפוזרות ומפורקות" // מטה המאבק

היא הוסיפה: "הגורל שלנו, אנשי הגליל, ב-7 באוקטובר היה אמור להיות כגורלם של החברים שלנו בדרום איזה מזל היה לנו אתה שומע ביבי? היה לנו מזל – לא שום דבר אחר. אנחנו הופקרנו עוד לפני המלחמה – שנים אנחנו מאחור: בתרבות, בחינוך, ברפואה, בתעסוקה בהכול. היום, החזרתם אותנו עוד אחורה, לפחות 20 שנה: הגליל שרוף, הבתים הרוסים, מערכות החינוך מקרטעות, הקהילות שלנו מפוזרות ומפורקות, האנשים הטובים של הגליל חולים יותר ועניים יותר. שומע ביבי? אתה מבין ששליש מהעקורים בצפון לא מתכננים לחזור לגליל". על התושבים שעדיין לא פונו אומרת ענת "חיים בפחד יום יומי ויסחבו את הטראומה שלהם לנצח, הנוער המצוין שלנו הפך לנוער בסיכון. תכנון השיקום נעשה בידי אנשים שאין להם קשר לגליל, בלי מחשבה, בלי לשמוע מה אנחנו צריכים – יש פרויקטור, אין פרויקטור, העיקר שיש ג'וב לחלק על הגב שלנו".

ענת ניסים שפונתה מביתה בצפון נואמת בהפגנה נגד הממשלה בקפלן, צילום: ליאור שגב

בסיום דבריה היא פנתה לממשלה: "ביבי איך עדיין לא לקחת אחריות, איך כבר שמונה וחצי חודשים איש, אישה ילד ותינוק נמקים במנהרות. איך יש 100 אלף עקורים מביתם ולכם לא אכפת. איך אתה ממשיך לרסק את המדינה שלנו ולהוביל אותנו למלחמה כשהמטרה היחידה שלה היא הישרדות פוליטית. איך זה שכל מי שיכול לעצור את הטירוף הזה מאפשר לו להמשיך לקרות. אני העקורה שלא הצליחה לקום ולהפגין – קמתי הערב ואנחנו כולנו ביחד נשים לזה סוף".

גל פיחוביץ', אמא ללוחם מילואים בעזה תושבת עוטף עזה וממייסדי תנועת "קומו" נאמה: "בכל פעם שנראה שאין יותר לאן לרדת, שנראה שכבר אי אפשר להעמיק את הבור, מגיעים ממשלת ישראל והעומד בראשה ומוכיחים שאצלם - אין נמוך מדי, אין רע מדי, אין מנותק מדי, אין גבול לחוסר הבושה! נתניהו, דרעי, סמוטריץ' - במה אתם מתעסקים? כולכם שם למעלה, אדלשטיין, דיכטר, וברקת, וגמליאל, אתם ועשרות החברים שלכם בממשלה - מה אתם עושים? לפי מה שעשיתם השבוע - אין יותר חטופים לדאוג להם - יש רק רבנים, אין יותר עקורים - יש רק מקורבים, אין הרוגים ופצועים ונכים ופוסט טראומטיים - יש רק כסף וג'ובים".

גל פיחוביץ' אמא למילואמניק בעזה, תושבת עוטף עזה וממייסדי תנועת'"קומו", בנאום בהפגנה נגד הממשלה, צילום: ליאור שגב

אור שנייברג, ממובילי "דורשינוי" שמשרת גם קצין במילואים ונפצע קשה בלחימה בחאן יונס, אמר בזעקה: "מה שאמרנו כאן בשבועות האחרונים - הוא מה שקורה עכשיו! אמרנו שהאדמה רועדת להם מתחת לרגליים, אמרנו שאין להם סיכוי מולנו, ועכשיו גם הם כבר מודים בפומבי - שהממשלה שלהם מתפוררת מבפנים! גם אם חלקם עוד שותקים, הם יודעים שהסוף של הממשלה המושחתת בלתי נמנע". על המשך ההפגנות והצעדים שמתוכננים הוסיף שנייברג: "כל השבוע נגביר את הלחץ על הח"כים והשרים, נדרוש מההסתדרות לרדת כבר מהגדר, ואם הם לא יעשו את זה, אנחנו נפעל! בחמישי - שימו תזכורות עכשיו: נצא לשביתות אזהרה ויום התנגדות וניפגש בערב נחושים מול בית ראש הממשלה בירושלים. בשבועות הקרובים מיליון איש ברחובות יעצרו את ממשלת החורבן, זה הזמן שלנו ללחוץ על הגז, זה הזמן לסיים את הסיוט הזה ולקבוע בחירות עכשיו!".

ארגוני המחאה מתכננים גם בשבוע הקרוב לקיים שבוע התנגדות נוסף. מחר (ראשון) צפויות להתקיים הפגנות מחוץ למבני העיריות של הרשויות המקומיות במחאה על חוק הגיוס שמובילה הממשלה. כמו כן, ביום חמישי הקרוב צפוי להתקיים יום התנגדות נוסף שיכלול חסימות כבישים, מחאה גדולה ושביתות זאת כחלק "מהגברת הלחץ על המנהיגים". נזכיר, כי סמוך להפגנה בקפלן מתקיימת הפגנת משפחות חטופים בדרך בגין. לצד הקריאה לשחרור החטופים, ישנו שיח נגד התנהלות הממשלה. לדברי המוחים, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמנע מקידום העסקה ממניעים פוליטיים. דני אלגרט, שאחיו איציק בשבי חמאס, אמר הערב: "רה"מ אתה יודע שאם החטופים חוזרים אתה הולך, אתה בוחר להקריב את החיים של אהובינו בשביל ההישרדות הפוליטית שלך".

דני אלגרט, צילום: אורן בן חקון

בהפגנה בחיפה שנערכה במרכז חורב, נאמה ליהיא לפיד, רעייתו של יו"ר האופוזיציה: "קצת לפני השבת השחורה סיימנו לבנות שלד של בית לחיים בכפר עזה. בעקבות יוזמה של שלוש אימהות לביאות, שסחפו אותנו, את עמותת שקל שאני גאה להיות בה, התחלנו להקים בית לחיים לבוגרים עם מוגבלויות בכפר עזה. נסענו לשם לפני כמה זמן לראות ולחשוב יחד מה עושים. כי אין בית. ואף אחד לא יודע איזה חיים יהיו שם. איילת אפשטיין, שהייתה מהיוזמות, סיפרה לנו על השבת ההיא, ובסוף הסיור עמדנו כולנו, ללא מילים, רק עם דמעות בעיניים, בפתח החדר שבו נרצח הבן שלה נטע. חייל משוחרר שקפץ על רימון כדי להציל את חיי חברתו. הציל אותה ונהרג. קרן, חברתה סיפרה לנו על 30 שעות בממ"ד עם הבת שלה, עמית. צעירה עם אוטיזם. שלושים שעות שבהן היא החזיקה אותה חזק חזק, כשעמית נאבקת בה, רק רוצה לצאת מהממד החשוך, לא מבינה למה אמא לא משחררת אותה".

עוד הוסיפה לפיד: "260 ימים עברו מאז האימה ואומרים לנו לא להפגין כי מלחמה. אבל אנחנו חייבים. כדי שיום אחד זה ייגמר. כי יום אחד צריך להפסיק לחיות כאן בפחד. כי יש לנו ממשלה שתחתיה אימהות לילדים אוטיסטים צריכות להשתיק אותם כי יש מחבלים מחוץ לבית. ויש לנו ממשלה שתחתיה הבנות שלנו, הצעירות, שהתגייסו לצבא או הלכו לרקוד, נאנסות עכשיו בעזה, אנחנו כבר יודעים את זה - והם מחפשים עסקה טובה יותר. כדי שלא תתפרק להם את הממשלה. איך אפשר לחשוב על זה בכלל".

ההפגנות נגד הממשלה בחיפה, צילום: הרצי שפירא

ליהיא לפיד דיברה גם על החטופה נעמה לוי שמציינת יום הולדת 20 בשבי חמאס: "היום נעמה לוי בת 20. חיבקתי את אמא שלה לפני כמה זמן, כשנפגשנו. אנחנו מכירות קודם. חיבקתי אותה בזהירות. כי הרגשתי שאני צריכה להיזהר. היא, כמו עוד אמהות של חטופות שפגשתי, הן כמו עלה נידף. כמו נייר. חלשות כל כך בגופן, אבל חזקות כל כך ברוחן. רק במקרה אלו הבנות שלהן- זו יכלה הייתה להיות הבת של כל אחת ואחד מכם, נמצאות עכשיו אי שם, ועושים להם דברים שאנחנו לא רוצות לדמיין- וראש הממשלה עסוק בחישובים פוליטיים. אז אל תגידו לנו להישאר בבית. ואל תפחידו אותנו- כי הכי מפחיד זה לחיות ככה!".

ליהיא לפיד נאמה בהפגנה בחיפה נגד הממשלה, צילום: הרצי שפירא

היא הוסיפה: "חייבים להחליף את מי שהביא אותנו למצב הזה- ומשאיר אותנו במצב הזה, את מי שמשאיר את החטופים בידי חמאס בגלל אינטרסים פוליטיים. זה גדול מהכול וגדול מכולנו. , כרגע יש רק שני דברים חשובים שאסור לנו להסיר מהם את העיניים: להחזיר את החטופים והחטופות- ולהחליף את ההנהגה הכושלת ביותר מאז קום המדינה. שממשיכה להוביל אותנו יום יום לתהום עמוקה יותר ולבידוד מדיני. היא לא מציבה שום תוכנית ליום שאחרי, מדינת ישראל לא יכולה להמשיך ככה"

ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו" שנמנה ממארגני ההפגנה, אמר מוקדם יותר היום לקראת ההפגנה: "הגל האדיר של המחאה בשבוע האחרון מוכיח שהציבור הישראלי מבין - זה הזמן לבחירות. ממשלת נתניהו איבדה כל לגיטימציה להמשיך ולשלוט. היא הפקירה את תושבי הצפון ואת תושבי הדרום, הזניחה את החטופים, ומובילה את המדינה לתהום". שוורץ מדגיש את ההכרח במחאה בעיניו ואת הצורך בקביעת מועד לבחירות מיידיות. הוא הוסיף, "זו לא רק זכותנו, זו חובתנו האזרחית. נמשיך להגביר את הלחץ עד שהממשלה תבין - העם דורש בחירות עכשיו!"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר