"מאיפה נולדה הקונספציה שאי אפשר לנצח בשתי זירות?": כנס זמן הכרעה של מפקדים ולוחמים במילואים

בכנס "זמן הכרעה" המאורגן על ידי פורום "המפקדים והלוחמים במילואים" משתתפים כאלף קצינים העוסקים במלחמה ובצורך בהכרעתה • אל"מ (מיל') נירה שפק: "צה"ל של היום לא יודע לתת מענה" • אל"מ (מיל') גבי סיבוני: "בסופו של דבר, צה"ל מקבל כסף וסמכות בשביל דבר אחד - להפעיל כוח"

כנס "זמן הכרעה" של פורום מפקדים ולוחמים במילואים. צילום: יוסי זליגר

כנס "זמן הכרעה" של פורום מפקדים וחיילים במילואים, התקיים הערב (רביעי) בגני התערוכה בתל אביב. הכנס הובל על ידי קצינים בכירים בצה"ל בעבר, ובהם ארבעה אלופים, 14 תא"לים, 50 אלופי משנה ו-165 סא"לים. בכנס דנו המשתתפים בחתירה להכרעה על חמאס וההצגת אלטרנטיבות לאופן ניהול המלחמה.

כנס "זמן הכרעה" של פורום מפקדים ולוחמים במילואים, צילום: יוסי זליגר

לפי הפורום מטרת הכנס היא "לחזק את צה"ל", והוא כנס מקצועי "שנועד להפרות את השיח הציבורי, ולהציג תפיסות נוספות של הכרעה וניצחון שמקבלות פחות מקום בדיון הציבורי".

"נלחמים בטרור בעל אידאולוגיה של השמדת ישראל"

אלוף (מיל') יפתח רון טל נאם בכנס והעביר ביקורת חריפה על הדרג המדיני והדגיש כי האפשרות היחידה להילחם בטרור היא באמצעות השמדת היכולות הצבאיות ולא רק בפירוק האידיאולוגיה.

תא"ל (מיל') הראל כנפו, צילום: יוסי זליגר

"אנחנו נלחמים בעשורים האחרונים בטרור, שיש לו אידאולוגיה של השמדת ישראל. אי אפשר להשמיד את האידאולוגיה הזאת. אבל לצד האידאולוגיה - הארגונים האלה מפתחים יכולות צבאיות. הדרך היחידה לנהל לחימה בטרור היא באמצעות השמדת היכולות. הקונספציה המוטעית של איך נלחמים בטרור, והדרך שהובילה לנזק הזה - כל אלה לא הביאו ל-7 באוקטובר, שהוא המחדל החמור ביותר בתולדות המדינה".

עוד תקף את הגישה לגבי המלחמה בשתי זירות: "מאיפה נולדה הקונספציה שאי אפשר לנצח בשתי זירות? כולנו חייבים להתאחד סביב מטרת העל, שהיא נצחון במלחמה, ולהוקיע את מי שיש בו מורך וחושב שאי אפשר להגיע להכרעה. במזרח התיכון לא סופרים את מי שחלש! המטרות ברורות: הכרעה מוחלטת של חמאס, גם צבאית וגם אזרחית ושליטה צבאית בעזה!"

אל"מ (מיל') גבי סיבוני, צילום: יוסי זליגר

אל"מ (מיל') גבי סיבוני נאם גם כן: "במערכת נורמלית - הדרג המדיני לא היה צריך להיכנס לדבר הזה כי הוא סומך על הצבא שיעשה הכל באופו המקצועי ביותר. במשך כמה עשרות שנים הגענו למצב שהצבא מסתכל על מכלול הנושאים. בסופו של דבר, צה"ל מקבל כסף וסמכות בשביל דבר אחד: להפעיל כוח, לא בשביל שום דבר אחר".

אל"מ (מיל') נירה שפק, חברת כנסת לשעבר מטעם מפלגת יש עתיד: "אני חיה במדינה דמוקרטית. המשימות של הצבא נגזרות מההגדרות של הדרג המדיני ולא הפוך. הבעיה מתחילה כי התהליך שהדרג המדיני צריך לעשות לא נעשה, לכן הצבא לא יודע מה לעשות".

אל"מ (מיל') נירה שפק, חברת כנסת לשעבר מטעם מפלגת יש עתיד, צילום: יוסי זליגר

"אני לא יודעת אם צריך לשלוט כמו שאומרים כאן מפה ועד עולם בעזה. אנחנו בנויים על צבא העם, שצריך לראות איך הוא נותן מענה כי צה"ל של היום לא יודע לתת מענה. צה"ל הוא צבא הגנה ולא התקפה". 

תא"ל וינטר לא הורשה לנאום

רק בתחילת החודש נשא תת-אלוף עופר וינטר נאום ביקורתי למדי באריאל, שבו העביר ביקורת חריפה על הדרג המדיני. היום היה אמור היה לנאום בכנס לקצינים, אך בצה"ל החליטו לאסור עליו לשאת דברים.

תת אלוף עופר וינטר הגיע לכנס "זמן הכרעה" של פורום מפקדים ולוחמים במילואים,

"וינטר טרם השתחרר מצה"ל ונמצא בתוקפת פרישה, ועל כן חלות עליו פקודות הצבא", הבהירו בדובר צה"ל - שם החליטו לא לאשר את בקשתו להשתתף בכנס. "מדובר בכנס פומבי, שהשתתפות משרתי צה״ל בו נדרשת באישור. לאחר בחינת הבקשה, מאחר שמדובר בכנס העוסק בנושאים צבאיים ובמדיניות צה"ל, עד כדי הבעת מחאה במהלך מלחמה, הוחלט שלא לאשר את הבקשה, בהתאם לפקודות".

מארגני הכנס הודיעו עוד קודם לכן כי "בצה״ל מבקשים למנוע מתא"ל וינטר לשאת דברים הערב במהלך כנס 'זמן הכרעה'" - וציינו כי יפנו לצה"ל כדי להבין מדוע. "מדובר בהרצאה בנושא מקצועי של הכרעה צבאית וניצחון", טענו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר