33 נעצרו בהפגנות נגד הממשלה שהתקיימו בת"א

עשרות אלפים מחו הערב ברחבי המדינה למען שחרור חטופים והפלת הממשלה • שלושה נעצרו בת"א אחרי שהרימו שלטים עם צלבי קרס • רופא מתנדב שטיפל בפצועים עוכב על ידי שוטרים • בחיפה, חמישה נעצרו בהפגנה לא-חוקית למען עזה • ראש אמ"ן לשעבר נאם בקפלן וקרא להתכונן לימי מאבק אזרחי בלתי-אלים • רן הר נבו, ממובילי מחאת "בחירות עכשיו": "חורבן תנ"כי שאף אחד לא לקח עליו אחריות"

עימותים בהפגנה נגד הממשלה בת"א - הופעלה מכת"זית // צילום: אבי כהן

על רקע המבצע לשחרור ארבעת החטופים,הפגנות למען שחרור החטופים והפלת הממשלה התקיימו הערב (שבת) ברחבי הארץ. במהלך ההפגנות עד סופן, נעצרו 33 מפגינים בתל אביב.

בתל אביב הופעלה מכת"זית נגד המפגינים. "ביום שבו חוזרים ארבעה חטופים ומספרים כי ההפגנות חיזקו אותם, ממשלת ישראל ממשיכה במדיניות ניסיון הדיכוי של קולות הקוראים להחזרת החטופים", מסרו מתנועת "התאוררות", המנהלת מאבק כנגד האלימות המשטרתית. "האלימות המשטרתית המופעלת כנגד מפגינים לא אלימים היא ניסיון למנוע ביקורת ציבורית על התנהלות הממשלה".

במהלך ההפגנה על גשר השלום, עוכב רופא מתנדב ממטה החטופים על ידי המשטרה בזמן טיפול בפצועים. הרופא הוא ד"ר אודי בהרב. "צריך לחקור איך המשטרה עוצרת רופא באמצע טיפול רפואי. איך רופא שמטפל באנשים מוכה. הצוותים הרפואיים שמטפלים בנפגעים בהפגנות ומחאות מתואמים עם המשטרה ומגישים עזרה גם לשוטרים שנפגעים. זה מקרה חמור שיוביל לכך שמערכת הבריאות תושבת מחר", אמר בתגובה פרופ' חגי לוין, ראש תחום הרפואה במטה משפחות החטופים. צפו בתיעוד 

ארגון החלוקים הלבנים וארגון אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה מסרו בתגובה לאירוע: "הערב, הותקף ד"ר אודי בהרב על ידי שוטרים בעת מילוי תפקידו, כשהעניק טיפול רפואי, על המדרכה בגשר השלום. הוא נחבל ונעצר. ד"ר בהרב לבש אפוד זיהוי הידוע למשטרה כמדים של צוות רפואי מתנדב לטיפול בפצועים בהפגנות. כך גם נשות בריאות הנפש שלבשו אפודים מזהים ונהדפו באלימות. על משטרת ישראל לשחררו מיד ולדאוג שיקבל טיפול מתאים. על מח"ש לפתוח בחקירה מיידית ולעצור את השוטרים האלימים. על הממשלה לנקוט בפעולה מיידית למניעת מקרים מסוג זה. מערכת הבריאות לא תוכל לעבוד מחר כסדרה, כאשר צוות רפואי מותקף בזמן עבודתו, על ידי שוטרים".

המונים הפגינו למען שחרור החטופים והפלת הממשלה מול הקריה בת"א // צילום: משה בן שמחון

המשטרה עצרה חשודה בגין תקיפת שוטר ושני חשודים שהניפו שלטים אשר הובילו להפרת הסדר הציבורי במהלך הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב.

מפגינים החלו לצעוד לכיוון איילון

בנוסף, מפגינים חסמו את צומת כרכור במהלך הפגנה נגד הממשלה ובעד שחרור החטופים. כ-1,000 איש השתתפו בהפגנה. המשטרה הכריזה על ההפגנה כלא חוקית.

השלט בהפגנה בהבימה, צילום: ללא

מהמשטרה נמסר: "במהלך ההפגנה חלק מהמפגינים החלו להפר את הסדר, תוך הנפת בובה עם ציור צלב קרס על חולצה, וכן שלט עם כיתוב 'לעולם אל תשכחו: כל מה שהיטלר עשה חוקי'. החשודים הועברו לחקירת המשטרה".

הפגנה ליד הבימה בת"א לעצירת המלחמה

אלוף (במיל') עמוס מלכא, לשעבר ראש אמ"ן, נאם בהפגנה המרכזית נגד הממשלה בצומת קפלן ואמר כי "מבצעים כאלה לא ישיבו את כלל החטופים". מלכא קרא למי שמתנגד לממשלה להכין את עצמו ל"מספר ימי מאבק אזרחי בלתי-אלים, אך נחוש ותקיף".

אלוף (במיל') עמוס מלכא - לשעבר ראש אמ"ן, צילום: ליאור שגב

״ניתן להגדיר את היום כ'הצלחה מדהימה בים של כשלונות אסטרטגיים. מבצע השחרור מעורר השתאות. אני רוצה לעבור מהאופוריה הרגעית אל גודל האתגר ואל עומק הכישלון האסטרטגי בו אנו נמצאים. אוי לקברניטי המדינה באם ינצלו את הרגע המרומם הזה לשם רווחים פוליטיים".

הפגנות נגד הממשלה, הערב, צילום: אי.אף.פי

״זו העת להתעשת ולעבור מאסטרטגיה פוליטית לאסטרטגיה ביטחונית מדינית. אבל ממשלה זו איננה מסוגלת להוביל את המדינה בדרך אסטרטגית נחוצה. העומד בראשה הובילה את ישראל ממחדל למחדל אל 7 באוקטובר ומאז עושה כל מאמץ להמשיך בהרס ובחורבן. התלות בגורמים משיחיים קיצוניים בולמת כל מעשה נכון. אסור לנו להשלים עם זה".

צעדה והפגנה בחיפה בעד עסקה להחזרת החטופים ובחירות עכשיו, צילום: הרצי שפירא

״גייסו את הדור הצעיר שעבור עתידו אנחנו נאבקים ושחייב להיות איתנו במאבק. אנחנו במאבק הכי קריטי לעתיד המדינה. רק אנחנו ואתם נצליח להציל את ישראל״, הוסיף מלכא.

"מדינת ישראל בסכנת קריסה"

גם רן הר נבו, יזם הייטק, ממייסדי ״יאללה תקווה״ וממובילי מחאת "בחירות עכשיו", נאם בהפגנה המרכזית בקפלן: "בישראל קמה ממשלת קיצונית שהכריזה מלחמה על אזרחיה. הם הכריזו מלחמה על הציונות, על מגילת העצמאות, על הדמוקרטיה הישראלית".

רן הר נבו - יזם הייטק, ממייסדי ״יאללה תקווה״ וממובילי מחאת "בחירות עכשיו", צילום: ליאור שגב

"ממשלת ישראל ה-37 הובילה אותנו לחורבן תנ״כי שאף אחד מהם לא לקח עליו אחריות. גם בערב השמח הזה, שום דבר לא השתנה", הוסיף. "שמונה חודשים שאנחנו מלקקים את פצעינו, קוברים את מתינו, נלחמים בכל החזיתות: והם? מכונת הרעל מסבירה שנרצחים פה בגלל דיעות פוליטיות. ראש הממשלה שרץ היום להצטלם עם הצלחה צבאית, הוא לא הלך לאף הלוויה, זה נשמע למישהו פה הגיוני?"

הפגנות נגד הממשלה הערב, בתל אביב, צילום: אי.פי

"הצפון בוער - ולא בגלל חיזבאללה"

רעות פורסטנר אברהם, בעלת משק חקלאי וממובילי מחאת הגליל בצומת עמיעד: ״שריפות הענק שמילאו את מסכי הטלוויזיה הן רק קצה הקרחון של הפקרת הצפון. שמונה חודשים שלמים שהצפון בוער – לא רק כי חיזבאללה שורף אותו, אלא כי ממשלת ישראל החליטה לשכוח אותו, להזניח אותו".

רעות פורסטנר אברהם - בעלת משק חקלאי וממובילי מחאת הגליל בצומת עמיעד, צילום: ליאור שגב

״חברים, אנחנו מאבדים הכל – החקלאות נשרפת, התיירות קורסת, העסקים מתרסקים, וגרוע מכל - הקהילות שלנו מתפרקות. תושבי יישובי קו הגבול נעקרו מהבתים, עשרות אלפים חיים במלונות בלי שום תאריך חזרה. העיקר, שרה בממשלה חושבת שהם עושים דבר מדהים!" היא אמרה.

צעדה והפגנה בחיפה בעד עסקה להחזרת החטופים ובחירות עכשיו, צילום: הרצי שפירא

"הופקרנו על ידי ממשלה רעה, מנותקת, אינטרסנטית ואנטי ציונית! אין לי שום ציפייה מהממשלה הנוכחית, הדבר היחיד שהם יכולים לעשות, זה לקום וללכת. מי שהפקיר את הדרום, לא יציל את הצפון", סיכמה את נאומה.

"מותר לחשוב גם על הטוב"

שיראל חוגג, תושב אופקים שאחותו ומשפחתה נפצעו קשה בכפר עזה, וכלנית שרון, ממייסדות "החזית הוורודה", נאמו גם כן בהפגנה בקפלן.

שיראל חוגג וכלנית שרון, צילום: ליאור שגב

"בממשלת האסון, העם הוא כלי למטרה פוליטית וטובת העם לא קיימת!" אמר שיראל. "זו אותה ממשלה שתוקפת את הרמטכ"ל, את המטה הכללי ואת לוחמיו, את השב"כ ומערכת הביטחון על-פי שיקולים פולטים, רק כדי לברוח מאחריות. הממשלה המנותקת המושחתת הזאת רוצה שנאמין שרע זה טוב, שקר הוא אמת, וכישלון הוא הצלחה! זה הזמן, אנחנו בחרנו לקום! אנחנו נתקן!"

"הערב, הפער בין שמחת השבתם לחרדת גורלם של מי שנשארו הוא עמוק וחזק," אמרה בנאומה כלנית. "מותר ואפילו חשוב לשאול כמה טוב עוד יכול להיות כאן ולא כמה רע! כמה מגיע לנו לחיות חיים טובים במדינה האהובה שלנו ואיזו אומה חפצת חיים אנחנו. אז ברגעי השמחה וההתרגשות הזו, אנחנו כאן, כי המאבק שלנו על מדינה ראויה רק מתעצם".

ההפגנה מול שער בגין בקירייה, בתל אביב, צילום: אי.אף.פי

מטה המאבק ״חופשי בארצנו״, ממארגני ההפגנה, מסרו כי "גם בשבוע זה חברי הממשלה המשיכו לשבור שיאים של ניתוק מהמציאות. ניתוק מכוון, מהחשש שמא תתגלה טיפת אמפתיה שתעיד בטעות על לקיחת אחריות מצידם. נתניהו, רגב, גפני ורבים נוספים יצרו לעצמם מציאות אלטרנטיבית שתשרת את מטרתם האחת והיחידה - הישרדות פוליטית בכל מחיר. מגיעה לנו הנהגה אחרת, שרואה את טובת העם בתקופה קשה זו ולא את טובתה שלה".

"שילמת למחבלי הנוחבה"

בתוך כך, מאות מפגינים הגיעו במוצאי שבת להפגנה בקיסריה ליד מעונו הפרטי של ראש הממשלה נתניהו. הם קראו לנתניהו להתפטר ולבצע עסקה לשחרור החטופים. הם נשאו שלטים עליהם נכתב: "אתה הראש אתה אשם", "שילמת למחבלי הנוחבה", "ממשלת הדמים" ועוד. הם קראו לראש הממשלה: "לך", "אשם", ו-"ממשלת המחדל".

הפגנות בקיסריה, צילום: ללא

ד"ר אילן סמיש, ממנהיגי המחאה, נאם בקיסריה: "אדוני ראש הממשלה האשם. באתי היום לומר לך - הניצחון המוחלט שלך הורג אותנו. רק השבוע התבשרנו על ארבעה אזרחים שנהרגו. אזרחים שאם לא היית מסרב לעסקאות שהוצעו בעבר, היו היום חיים".

הפגנות בקיסריה, צילום: ללא

מיכל הדס רובין, מייסדת "אמא ערה" ואם ללוחם, נאמה גם היא: "ערב טוב, קיסריה. ערב פחות טוב לראש הממשלה. לא לבדי אני עומדת כאן הערב. ניצבות לצידי אלפי אימהות ללוחמים ולוחמות, שערות מאז 7 באוקטובר. אימהות ואבות ששנתם נודדת לילה אחר לילה, בחרדה לבניהם ובנותיהם הנלחמים במלחמה, שהתחילה כמוצדקת שבמלחמות ישראל, והמשיכה כמלחמה הצינית מכולן. המלחמה לשלום קואליציית נתניהו".

מפגינים נגד הממשלה בקיסריה, צילום: ללא

"הבן שלי, כמו רבים אחרים, יצא להגן בגופו על ילדי בארי וניר עוז, על ילדי שדרות ואופקים ונתיבות. על המולדת בה גדל, ואותה למד לאהוב. הוא, כמו חבריו לנשק, התחנך על ערכים של אהבת העם והמדינה. של סולידאריות וערבות הדדית. של דמוקרטיה וחירות. ערכים שזרים לך ולבני ביתך ושאתה משתמש בהם לקידום האינטרסים שלך".

טבח נוסיראת לא יעבור?

במקביל, כמאה מפגינים, רובם ערבים ואנשי שמאל, הפגינו הערב במושבה הגרמנית בחיפה נגד המלחמה ונגד ה״טבח בנוסיראת״. סגן מפקד תחנת חיפה, רפ״ק אוריאל וינקור, כרז למפגינים שהפגנה היא לא חוקית ושעליהם להתפזר. המפגינים נשארו במקום והמשטרה החלה בפיזור, חמישה נעצרו.

ההפגנה בחיפה, הערב, צילום: הרצי שפירא

המשטרה התכוננה להפגנה בכוחות רבים מהם פרשים, מכתזית, שוטרי יס"מ, סיור, ובנוסף כוח אכיפה עירונית של עיריית חיפה.

מנגד עמדו כ-20 מפגינים, שהרימו שלטים בעד צה"ל ונופפו בדגלים.

מהמשטרה נמסר: "לפני זמן קצר במהלך הפגנה בלתי חוקית שנערכה בחיפה תחת הסיסמה 'טבח נוסיראת לא יעבור' נעצרו שלושה מפגינים שהפרו את הסדר. השלושה הובלו לתחנת המשטרה בחיפה להמשך טיפול וחקירה כמקובל".

השתתפה בהכנת הכתבה: מיטל יסעור בית-אור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר