במבצע דרמטי לאור יום: נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו חולצו בחיים מהרצועה | סיכום חדשות השבת

ארבעת הישראלים שנחטפו ב-7 באוקטובר שוחררו על ידי לוחמי צה"ל, ימ"מ ושב"כ כשהם בריאים ושלמים • במהלך המבצע נפגע אנושות פקד ארנון זמורה, שמת מאוחר יותר מפצעיו • חגיגות ספונטניות פרצו במקומות שונים בישראל ובעולם אחרי פרסום דבר שחרור החטופים • רה"מ נתניהו ביקר אותם בביה"ח שיבא: "אנחנו נחזיר את כולם, גם עכשיו אנחנו עובדים על עוד החזרות" • הרופא שבדק אותם מסר: "ניכר שהם סבלו תלאות שונות, אבל בסך הכל מצבם כרגע יציב"

המסוק נוחת בתל השומר. צילום: ללא

מבצע חילוץ הירואי בלב רצועת עזה 

לאור יום, בלב שכונת מגורים ובהשתתפות מאות לוחמים, חולצו הבוקר (שבת), כשהם בחיים ובריאים, החטופים נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו. הארבעה החוזקו בשני מקומות שונים במחנה נוסיראת. 

במהלך המבצע נפצע לוחם ימ"מ פקד ארנון זמורה, שחולץ תחת אש לבית החולים, שם נאבקו הרופאים על חייו במשך שעות אחדות, אך נאלצו לבסוף לקבוע את מותו. זמורה בן ה-36 התגורר במושב שדה דוד שבחבל לכיש, והותיר אחריו אישה ושני ילדים. 

לוחם הימ"מ פקד ארנון זמורה נפל במבצע לשחרור החטופים, צילום: דוברות המשטרה

ב-7 באוקטובר זמורה היה מפקד צוות בימ"מ שלחם בצומת יד מרדכי, וביצע חבירה לכיתת הכוננות של קיבוץ יד מרדכי. בהגנה על הקיבוץ הוא וצוותו הרגו 37 מחבלי נוחבה, שפרצו לשטח הארץ.

מבצע "ארנון": שחרור תחת אש תופת והסוואה

המבצע - שנקרא תחילה "זרעי קיץ", אך שמו שונה לאחר מותו של זמורה ל"מבצע ארנון" - תוכנן במשך שלושה שבועות לפרטי פרטים: בוצעו אימונים, הכנות, מודלים, מודיעיניים והפיזיים, שנועדו להערך לכל תרחיש.

דובר צה"ל מעדכן: ארבעה חטופים חולצו בחיים מרצועת עזה

בעזה דיווחו כי הכוח הישראלי המיוחד נכנס לנוסיראת עם משאית שהובילה "רהיטים" לעקורים. עוד נטען כי מי שנהג במשאית היתה חיילת בלבוש אזרחי, והכוח התקרב לסביבת בית החולים אל-עוודה. לפי הדיווחים, מאזור זה חולצו החטופים על ידי מכונית תוך ניהול חילופי אש עם מחבלים.

הלוחמים ליד המסוקים שהביאו את החטופים ארצה, צילום: אי.אף.פי

גורם מדיני אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט אישרו להוציא אל הפועל את תכנית המבצע ביום חמישי בערב. בדיון זה הציגו הרמטכ"ל הלוי וראש השב"כ בר את המבצע בפרטי פרטים, את האפשרויות, הסיכונים והמשמעויות השונות.

תיעוד מבטן המסוק; נועה ארגמני חולצה מרצועת עזה // דובר צה"ל

הבעיה הגדולה בזמן הפעולה הייתה בדירה שבה הוחזקו שלושת החטופים - הפעלת האש הייתה מורכבת יותר. לוחם הימ״מ מצא את מותו למרות הניסיון האדיר לחלצו ולהצילו, לוחמי שב״כ גם היו בשטח.

קבלת הפנים שחיכתה לחטופים שחולצו

אחרי שחולצו מהרצועה, ארבעת החטופים הועברו במסוקים לביה"ח שיבא, שם עברו בדיקות רפואיות. פרופ' איתי פסח, משיבא מסר: "אנחנו מבצעים את הבדיקות הנדרשות כדי לראות את מצבם הרפואי. התקופה שהם עברו היא מורכבת קשה וארוכה. ניכר שהם סחבו תלאות מתלאות שונות, אבל בסך הכל מצבם כרגע יציב. הם מדברים, מתקשרים, מצב רוח טוב ומתרגשים מאוד מהפגישה עם בני המשפחות שלהם"

ואכן, החטופים שששוחרו נפגשו עם משפחותיהם ועם חבריהם בבית החולים. אגב כך, הנשיא יצחק הרצוג שוחח בטלפון עם נועה ארגמני ומואחר יותר גם עם שלושת החטופים האחרים ששוחררו. מאוחר יותר נפגש רה"מ נתניהו עם החטופים וחגג עם יעקב ארגמני את יום הולדתו.

שיחות הנשיא עם החטופים שחולצו משבי החמאס

"אחרי שמונה חודשים שהיינו מנותקים מנועה, ברוך השם ישתבח שמו היא חזרה", אמר יעקב ארגמני, אביה של נועה. ״אני מבקש להודות לכל אחד ואחד: לנשיא, לראש הממשלה ולכולם - לכל אחד ואחד. אגב זה יום ההולדת שלי תראו איזה מתנה קיבלתי״.

קרוב משפחתה של נועה שיתף: "היא אמרה שבעשר בבוקר אמרו לה 'זה צה"ל, באנו לחלץ אותך' והיא היתה בשוק״, וחבריה של נועה אמרו: "אנחנו יודעים שמעכשיו יהיה מסע ארוך, לא יודעים עדיין מה באמת עברת שם. אבל ברגע שראינו את החיוך שהכרנו על המסך - הלב חזר לפעום".

החגיגות הגיעו גם לרחוב חיים בר לב באור יהודה, שם מאות יצאו כדי לחגוג את חילוצו בשלום של תושב העיר אלמוג מאיר ז'אן, לאחר שמונה חודשים בידי חמאס. למקום נהרו תושבים רבים, ששרו "עם ישראל חי", רקדו והניפו דגלי ישראל.

חוגגים את שחרורו של החטוף אלמוג מאיר, צילום: ללא

לאחר שחולץ מידי חמאס, שלומי זיו ראה לראשונה בשיחת וידאו את אשתו מירן, והם ניהלו שיח מרגש וקורע לב. במהלך השיחה ביקש שלומי לראות גם את קרובי משפחתו שהיו איתו במסיבת הנובה.

שלומי זיו בשיחת וידיאו עם אשתו

מירן הסיטה את המצלמה והראתה לה כי לצידה נמצא ינאי אליהו ובתגובה שלומי התייפח ואמר: "אתה בחיים, אני לא מאמין". כשביקש לראות גם את אחיו של ינאי, אביב, שנרצח בידי המחבלים באותה שבת שחורה, מירן השיבה: "אנחנו נדבר על אביב".

"עם ישראל חי": המתרחצים בחופים מקבלים את הבשורה על חילוצם של החטופים

עם הידיעה על שחרור החטופים, פרצו חגיגות ספונטיות באזורים שונים בישראל. מצילים בחופים בתל אביב, באשדוד ובמקומות אחרים הודיעו למתרחצים על דבר השחרור ואלה פרצו בקריאות שמחה. חברים של החטופים התאספו והגיבו בהתרגשות ואפילו באתונה החלו תיירים ישראלים לרקוד ברחובות.

חגיגות גם באתונה לאחר הידיעה על שחרור החטופים

מנהיגי העולם מגיבים למבצע החילוץ

נשיאים, ראשי ממשלה, בעלי תפקידים בכירים ונבחרי ציבור מרחבי הגלובוס החמיאו למבצע של ישראל ברצועת עזה והדגישו את הצורך לסיים את המלחמה ולשחרר את כל שאר החטופים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שנמצא בפריז, אמר: "מברך על חזרת ארבעת החטופים בישראל. לא נפסיק עד שכולם ישובו ותהיה עסקה".

שר החוץ של צרפת, סטפן סז'ורנה, כתב: "נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו שוחררו מציפורני חמאס. אנו חולקים את השמחה וההקלה של משפחותיהם ושל בני ארצם. בל נשכח את מי שעדיין חטופים, בהם אוהד יהלומי ועופר קלדרון הצרפתים".

"זה סימן חשוב לתקווה, במיוחד עבור המשפחות הרבות בישראל שעדיין חוששות למען יקיריהן", כתב קנצלר גרמניה אולף שולץ. "ארבעה בני ערובה שוחררו כעת. חמאס חייב סוף סוף לשחרר את כל בני הערובה. המלחמה חייבת להסתיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר