"מצב חמור": המספרים מאחורי הפגיעה בחייהם של תושבי הגליל

נתונים חמורים שהוצגו בוועידת אצבע הגליל חושפים תמונה מדאיגה • 52% מההורים לתלמידים מדווחים על ירידה בהבנת החומר והציונים • 82% מעידים על פגיעה בינונית עד קשה בהכנסותיהם • בני בן-מובחר, יו"ר אשכול רשויות גליל מזרחי: "על המדינה להקצות משאבים משמעותיים לשיקום"

תלמידים בכיתה. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי

בוועידת אצבע הגליל ע"ש אלעד ארליך ז"ל, שנערכה היום (יום שלישי) המכללה האקדמית תל-חי בראש פינה, הציגה ד"ר איילה כהן ממצאי מחקר חדש של מרכז הידע האזורי של אשכול גליל מזרחי והאקדמית תל-חי. המחקר מציג תמונה קודרת ומדאיגה לגבי החינוך של התלמידים במרחב אצבע הגליל במהלך המלחמה, וכן מצב כלכלי ונפשי קשה של חלק גדול מהתושבים, הן אלו שפונו מבתיהם והן אלו שנשארו ביישובם.

מטח כבד לעבר אצבע הגליל (ארכיון) // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מחקר החינוך נערך בקרב מדגם מייצג של 500 הורים, המייצגים 1,362 ילדים במערכות החינוך מיישובי אשכול גליל מזרחי המונה 18 רשויות, בהן 114 יישובים - 24 מהם פונו.  53% מתוכם לא פונו מבתיהם ומתגוררים ביישובם בסמוך מאוד לגבול הצפוני, ו- 47% פונו מבתיהם ולומדים כעת במסגרות שונות. המדגם כלל 317 תלמידי תיכון, 353 תלמידי חטיבת הביניים, 509, תלמידי יסודי ו- 183 תלמידי הגיל הרך.

פגיעה משמעותית בתלמידים

הממצאים מראים כי 22% מתלמידי חטיבות הביניים ירדו בהקבצה לימודית. 25% מתלמידי התיכון ירדו במספר היחידות הנלמדות. כמו כן,  52% מההורים לתלמידי חטיבת הביניים מדווחים על ירידה בהבנת החומר והציונים, 49% מקרב ההורים לתלמידי התיכון מדווחים כך.

נתוני מצב החינוך של תלמידי חט"ב, צילום: .

בנוסף, מצביע המחקר על ירידה משמעותית בהיקף שעות הלימוד ובחומר הנלמד: 73% מקרב ההורים לתלמידי חטיבות הביניים טוענים כי ילדיהם אינם מקבלים מספיק שעות במקצועות הליבה, 57% מההורים לתלמידי התיכון טוענים כך.  עוד מצביע המחקר על כך ש-  58% מתלמידי חטיבות הביניים חוו פגיעה במצבם הרגשי, ו- 48% מתלמידי התיכון חוו פגיעה במצבם הרגשי.

ההורים מדווחים כי 6% בלבד מתלמידי חטיבות הביניים קיבלו מענה מספק ממערכת החינוך הנוכחית ו- 13% בלבד מהתיכוניסטים.

נתוני מצב החינוך של תלמידי התיכון, צילום: .

פגיעה במצב הכלכלי והנפשי

מחקר נוסף שנערך ע"י מרכז הידע גליל מזרחי והוצג בוועידה כלל 2,000 נשאלים מכל רשויות האשכול. 36% הינם גברים ו- 64% הינן נשים.

פגיעה נפשית בתושבי הצפון (אילוסטרציה), צילום: Getty Images/iStockphoto

בנוגע למצב הכלכלי:  באשכול גליל מזרחי 8,277 דורשי עבודה. 46% מתוכם בחל"ת בעקבות המלחמה. 82% מעידים על פגיעה בינונית עד קשה בהכנסותיהם. לפי מחקר זה, 73% מהעצמאים ו- 39% מהשכירים במצב כלכלי גרוע, בהשוואה למצבם לפני ה- 7 באוקטובר.

עוד בדק המחקר את מצבם הנפשי והרגשי של תושבי הצפון. הממצאים מראים כי לפני המלחמה 16% מתושבי ישראל סבלו מפוסט טראומה (PTSD ) ואילו  עתה 54% מקרב המפונים עצמאית, ללא מסגרות קהילתיות, מדווחים על פוסט טראומה.

"מצב חמור, מצריך התגייסות מיידית של מערכת החינוך"

ד"ר איילה כהן אמרה בועידה: "ממצאי מחקר החינוך מדאיגים מאוד ומצביעים על מצוקה גם של התלמידים המפונים וגם של אלו שנשארו להתגורר בישובים שלא פונו, ולמעשה נמצאים בשטח לחימה עם מערכת חינוך שמתפקדת באופן חלקי ולא מספק. הנתונים מעידים על מצבם הרגשי והחברתי הקשה של התלמידים בכל שכבות הגיל".

תלמידים בבית ספר (אילוסטרציה), צילום: : Darko Novakovic

"מצב חמור זה מצריך התגייסות מיידית של מערכת החינוך על מנת לתת את המענים החברתיים והרגשיים הדרושים עכשיו, ולא לחכות ליום שאחרי המלחמה. כולנו מבינים שהמלחמה בצפון תארך עוד חודשים רבים. עכשיו זה הזמן לבנות מסגרות לימוד מלאות לשנת הלימודים הבאה, לבנות תכניות חברתיות ולהקים מערך של מטפלים רגשיים לכל תלמידי הצפון, המפונים ואלו שנותרו בבתיהם באצבע הגליל".

בני בן-מובחר, יו"ר אשכול רשויות גליל מזרחי הוסיף: "תוצאות מחקר החינוך מאששות את חששותינו. מאז 7 באוקטובר אלפים מתושבי הגליל פונו מביתם, והתלמידים נתלשו מבתי הספר ומהצוותים החינוכיים אשר ליוו אותם. הימשכות המלחמה מובילה לפגיעה משמעותית במצבם הרגשי והחברתי של התלמידים".

נפילות באצבע הגליל (ארכיון), צילום: ללא

"מדינת ישראל צריכה להחזיר את הביטחון לתושבי הצפון כדי שגם הילדים שלנו יחזרו הביתה, אל המסגרת המוכרת, שתקנה להם יציבות וביטחון, אבל זה לא מספיק".

הוא ממשיך ומדגיש: "כדי שהגליל יוכל לשמש בית עבור בנינו ובנותינו על המדינה להקצות משאבים משמעותיים לשיקום ולחיזוק הצפון ובכלל זה נדרש לגבש תוכנית פעולה שתחזק את מערכות החינוך בצפון – מהגיל הרך ועד לאקדמיה הפערים בין תלמידי מרכז הארץ והפריפריה חייבים להצטמצם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר