לאחר פטירתו של חתן פרס ישראל דוד לוי: המערכת הפוליטית כואבת את לכתו

שרים וחברי כנסת מסיעת הליכוד חלקו כבוד אחרון לאחד מחלוצי המפלגה • ראש הממשלה בנימין נתניהו, כתב לזכרו: "הוא הטביע חותם אישי על החיים הפוליטיים, תוך שהוא דואג לאוכלוסיות חלשות שידעו מצוקה, לא תמיד הסכמנו על הכל, אבל תמיד הערכתי את תודעת השליחות שלו " • נשיא המדינה כתב לזכר לוי: "הוא ביטוי מרשים למנהיגות חברתית אמיתית ומעוררת השראה, המשקפת את פניה היפים של הישראליות"

דוד לוי. צילום: גיל אליהו ג'יני

המערכת הפוליטית כותבת לזכר חלוץ הליכוד: שר החוץ לשעבר וחתן פרס ישראל דוד לוי הלך לעולמו הים (ראשון) בעודו בן 86. לפני מספר חודשים אושפז לוי בעקבות דלקות ריאות והחמרה באי-ספיקת הלב. ביממה האחרונה אושפז לוי ביחידה לטיפול נמרץ לב בהדסה עין כרם. הוא הגיע לבית החולים לאחר שבשנים האחרונות עבר סדרה של טיפולים לריפוי בעיות כליות ולב. 

המערכת הפוליטית חלקה לו כבוד, ובכירים רבים הביעו את מגינת ליבם על לכתו. הנשיא, יצחק הרצוג כתב לזכרו: "סיפור חייו של דוד לוי, הנער שעלה ממרוקו הישר אל המעברה, ומשם פילס את דרכו אל עמדות ההנהגה הבכירות במדינה - הוא ביטוי מרשים למנהיגות חברתית אמיתית ומעוררת השראה, המשקפת את פניה היפים של הישראליות". בסיום דבריו, הביע הנשיא תנחומים למשפחת לוי על אובדנה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כתב בעקבות ההודעה על פטירתו של לוי, שנמנה עם מייסדי מפלגת הליכוד: "אני דואב עמוקות עם כל אזרחי ישראל על פטירתו של דוד לוי ז''ל – משרת ציבור מסור במשך עשרות שנים, שר בממשלות ישראל וסגן ראש הממשלה. דוד, יליד מרוקו, סלל את דרכו בחיים בעשר אצבעותיו. במישור המקומי הוא תרם להתפתחות העיר בית שאן, ונעשה סמל לצמיחת ערי הפיתוח בפריפריה".

לדבריו, "במישור הלאומי הוא הטביע חותם אישי על החיים הפוליטיים, תוך שהוא דואג לאוכלוסיות חלשות שידעו מצוקה. כשר החוץ וכסגן ראש הממשלה סייע דוד לכינון קשרים דיפלומטיים עם מדינות שנמנעו מלעשות זאת בשנות 'המלחמה הקרה'. ביקוריו בבירות תבל התאפיינו בזקיפות-קומה על היותו נציג נאמן של מדינת ישראל". עוד כתב נתניהו על עבודתו המשותפת עם לוי במסגרת תפקידיהם הפוליטיים: "שיתפתי פעולה עם דוד בממשלות 'הליכוד', וכך גם עם ילדיו שהשתלבו כמוהו בהצלחה בפוליטיקה הארצית. לא תמיד הסכמנו על הכל, אבל תמיד הערכתי את תודעת השליחות שלו".

מסיעת הליכוד, בה היה לוי ח"כ ותיק ואף כיהן מטעמה כשר החוץ, ביקשו השרים וחברי הכנסת לכתוב לזכר לוי. יו"ר הסיעה, ח"כ דוד אמסלם, כתב בחשבון ה-X שלו: "הצטערתי מאוד לשמוע על פטירתו של חברי הטוב, השר לשעבר, דוד לוי זצ"ל. דוד סלל את הדרך לרבים מאיתנו בפוליטיקה הישראלית- והיה מורה לחיים, דוגמא ומופת. לא לחינם הוא זכה בפרס ישראל למפעל חיים- הוא אכן היה מגדלור של צדק, חסד ואמת, לוחם של השכבות החלשות והפריפריה".

שר החוץ, ח"כ אלי כהן, כתב בצער על לכתו של שר החוץ לשעבר, דוד לוי: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של דוד לוי, מדור הנפילים בהנהגת מדינת ישראל. בנה מפעל חיים אדיר ב-10 אצבעותיו, ייצג בכבוד ובגאווה את הפריפריה, והיווה השראה עבורי ועבור ישראלים רבים. היה שר חוץ מצוין והיה חתום על פרויקט שיקום שכונות, שהיה משמעותי עבור משפחות רבות".

שר התרבות והספורט, ח"כ מיקי לוי, כתב לזכרו של לוי שהיווה לו השראה בתחילת דרכו הפוליטית: "דוד לוי היה מפורצי הדרך של כולנו, הוא עלה ממרוקו, הגיע מהפריפריה לתפקידים הבולטים בכנסת ובממשלה והיה שר חוץ מעולה. כשנכנסתי לחיים הציבוריים דוד שימש ועדיין משמש גם היום כמודל עבורי".

יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, כתב שקיבל בצער את הידיעה על פטירתו של דוד לוי, אותו "אהב מכל ליבו". לדבריו, דוד לוי היה התגשמות החלום הציוני: "הנער שעלה מרבאט, בירת מרוקו, ובעשר אצבעותיו בנה בית, משפחה וקריירה בארץ החדשה-ישנה, שהביאו אותו לפסגות שאליהן מעטים העפילו". הוא תיאר את חתן פרס ישראל המנוח כמי שמתינות, שיקול דעת, דרך ארץ וכבוד הנחו אותו בדרכו הפוליטית והפכו אותו למנהיג ציבור, חבר כנסת ושר בממשלה. לדברי ח"כ אוחנה, הוא "ייזכר בהיסטוריה של מדינת ישראל כתפארתה של החברה". בסיום דבריו, ביקש יו"ר הכנסת להביע תנחומים לשמפחת לוי, לבית שאן ולמקריו.

חבר הכנסת מהליכוד, דוד ביטן, כתב בחשבון ה-X שלו: "קבלתי בכאב עמוק את הבשורה על פטירתו של שר החוץ לשעבר וחתן פרס ישראל , דוד לוי. אדם בעל זכויות רבות שהשאיר אחריו מורשת של מנהיגות, ציונות ונתינה.".

יו"ר מפלגת תקווה חדשה, ח"כ גדעון סער, שכיהן בעברו כשר מטעם מפלגת הליכוד שלהקמתה היה שותף לוי כתב לזכרו: "איש העם שפילס את דרכו להנהגת המדינה. סמל ומושא לאהבה והזדהות של רבים בעם. איש של ערכים. אוהב אדם וישראל. חכם ושקול. נואם בחסד ואיש מעשה ששינה את מפת ארצנו. זכיתי להכירו ולעבוד עימו. אהבתי אותו. יהי זכרו ברוך".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, ראש עיריית מודיעין מכבים-רעות, חיים ביבס, שהיה קרוב משפחתו של דוד לוי התייחס בחשבון הפייסבוק שלו לקשר ולשיחות הרבות שחלק עם חתן פרס ישראל המנוח. "היו לי הרבה שעות עם דוד לוי, קרוב משפחתי שלמדתי ממנו המון. בעיקר בסופי שבוע כשהלכנו ביחד לבית הכנסת המשפחתי של סבא שלי ז׳׳ל בבית שאן. לאורך כל הדרך, הלוך וחזור, שוחחנו על המדינה, על מדיניות, על פוליטיקה ועל דברים ברומו של עולם. בעל חכמה וניתוח נדירים ומלא בידע כרימון". הוא הוסיף, "דוד לוי גר בשכנות עם הוריי, ובתור ילדים כל כך חיכינו לפגוש אותו. הערצנו אותו. עד היום, עמדת השמירה בכניסה לביתו קיימת, עדות לימים שבהם כיהן כמ״מ וסגן ראש הממשלה ואחד מהשרים הבכירים ביותר בממשלת ישראל".

עוד סיפר ביבס כי טרם החלטתו להיכנס לחיים הפוליטיים הוא הרבה להתייעץ עם לוי המנוסה ממנו: "לפני שנכנסתי לחיים הציבוריים, ישבתי איתו לא מעט. התייעצתי על מגוון נושאים והוא סייע לי רבות. הוא היה אדם ממלכתי שתרם תרומה גדולה למדינת ישראל ולבניין הארץ כאחד משרי הבינוי הטובים ביותר שהיו במגינת ישראל, ואף זכה לקבל את הכבוד הגדול מכולם - חתן פרס ישראל".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון ה-X שלו: "הכרתי היטב את דוד, שהיה איש ציבור מוערך, אשר תרם רבות למדינת ישראל במסגרת תפקידיו השונים, מעמודי התווך של התנועה הלאומית, אשר יחד איתו בשנת 96׳ במסגרת ׳הליכוד-גשר-צומת׳, הובלנו למהפך ולניצחון גדול".

גם יו"ר מפלגת המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, ביקש לחלוק כבוד אחרון לשר החוץ לשעבר דוד לוי: "דוד לוי היה מנהיג נחוש ופטריוט ציוני וישראלי שפרץ דרך עבור רבים. בדרכו החכמה והמחברת, הוא נתן פה לקולות מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל. הוא יישאר בליבנו תמיד כסמל לגאווה בכל חלקי החברה הישראלית. יהי זכרו ברוך".

יו"ר סיעת הציונות הדתית, ח"כ שמחה רוטמן, דאב את לכתוב של דוד לוי וכתב: "מדינת ישראל אבלה על לכתו של שר החוץ לשעבר וחתן פרס ישראל דוד לוי ז״ל. לוי יזכר לדורות כדמות פורצת דרך אשר השפיעה רבות על הפסיפס הישראלי".

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, כתב בכאב: "כל תפקידיו הרמים בממשלה ובכנסת הוא סימל מנהיגות ממלכתית ששימשה גשר בין המגזרים, מלאה באהבת ישראל, מסורת ישראל ומורשת בית אבא. דמותו תיזכר כמקור גאווה לבני עדות המזרח ולציבור הישראלי כולו".

שר הרווחה והביטחון החברתי מסיעת ש"ס, יעקב מרגי, כתב לזכרו של לוי: "זכיתי בשנותיי הראשונות בכנסת להכירו מקרוב וללמוד ממנו הרבה. דוד היה פורץ דרך וסמל מופת לאיש ציבור חברתי ברמ"ח אבריו שלחם כל חייו בקיפוח בני עדות המזרח ולצמצום פערים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר