ביידן מפציר בישראל להסכים לעיסקת חטופים: "אני קורא להנהגה בישראל לעמוד מאחורי העסקה הזו" // ערוץ היוטיוב של הבית הלבן

ביידן חשף מתווה ישראלי לשחרור החטופים ולסוף המלחמה; נזק רב לבסיס בק"ש מפגיעת רקטה

המתווה שהציג הנשיא האמריקני כולל שלושה שלבים בהם יצאו כוחות צה"ל מעזה, תופסק הלחימה, ישוחררו בהדרגה החטופים ורצועת עזה תשוקם • לשכת רה"מ הגיבה לנאום פעמיים במהלך השבת: "המתווה המדויק שהוצע על ידי ישראל מאפשר לישראל לשמור על עקרונות שלה" • חמאס פרסם סרטון בו נשמעת החטופה נועה ארגמני • אזעקות רבות הופעלו בגבול הצפון - זוהו פגיעות בקרית שמונה ובמחנה "גיבור" של צה"ל, נזק נגרם במקום

סיכום חדשות השבת: נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נאם אמש (שישי) והציג את המתווה הישראלי בן שלושת השלבים להפסקת אש ולשחרור החטופים משבי חמאס. לשכת רה"מ הגיבה לנאום הנשיא פעמיים במהלך השבת. חמאס אמר כי יסכים לדון בתנאים לעסקה רק אם תושג הפסקת אש מלאה.

במהלך השבת, נפגע מחנה גיבור בקריית שמונה מרקטה עתירת משקל והופל כטב"מ ישראלי בצפון.

ביידן נאם: "הגשנו הצעה לעסקה עם חמאס, קורא לישראל להסכים"; ישראל: "לא מתקבל על הדעת"

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בנאום דרמטי הציג את מתווה העסקה הנוכחי לשחרור החטופים ולהפסקת הלחימה וקרא לשיתוף פעולה מטעם ישראל וחמאס. המתווה שהוצג, בן שלושה שלבים, כולל תחילה הפסקת אש בת שישה שבועות שמבסגרתה יושגו כוחות צה"ל ופלשתינים יוכלו לשוב לבתיהם בצפון הרצועה. בתמורה, ישוחררו חלק מהחטופים, לרבות החטופות ואלו שנפצעו. כמו כן, יוגבר הסיוע ההומניטרי לעזה, במסגרתו ייכנסו מדי יום לרצועה כ-600 משאיות סיוע, ויסופקו לתושבים העזתים אוהלים מהקהילה הבינלאומית.

המתווה הישראלי לעסקה כפי שנחשף בנאום ביידן,

בשלב השני, ישוחררו חטופים נוספים והחללים שבשבי חמאס, בפעימה הזו ישוחררו גם חיילי צה"ל. בתוך כך, תוחל הפסקת אש קבועה ברצועת עזה ונסיגה מלאה של צה"ל. השלב השלישי, אותו פירט הנשיא ביידן, ישוחררו יתר החטופים שיוותרו ברצועת עזה, לרבות חללי צה"ל, ויחל הליך שיקום בתוך עזה.

ביידן התייחס להתנגדויות אפשריות בקואליציה בישראל,  קרא לחמאס לאשר את העסקה. "הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים, והיום שאחרי יתחיל", חתם הנשיא את דבריו.

לאחר דברי ביידן, לשכת נתניהו פרסמה הודעה שצודדה בתוכנית שהציג הנשיא ובה נכתב: "ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם ופועלת להשגת מטרה זו. לכן, ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע על-ידי ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה".

אולם, הבוקר לשכתו של ראש הממשלה פרסמה הודעה נוספת ומסויגת באנגלית בה נכתב: "לא נסכים להפסקת אש קבועה לפני שימולאו התנאים שהצבנו". בהמשך ההודעה נכתב כי "הרעיון שישראל תסכים להפסקת אש קבועה לפני קיום התנאים האלו אינו מתקבל על הדעת".

"יש גורמים בקואליציה שיתנגדו לעסקה": ביידן על התנגדות הימין למתווה לסיום המלחמה // רויטרס

לעומת זאת, באופוזיציה קראו לשיתוף פעולה ישראלי במתווה שהציג הנשיא האמריקני כדי להשיב את החטופים. יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיב: "ממשלת ישראל לא יכולה להתעלם מנאומו המשמעותי של הנשיא ביידן. יש עסקה על השולחן וצריך לבצע אותה. מזכיר לנתניהו שיש לו מאתנו רשת ביטחון לעסקת חטופים אם בן גביר וסמוטריץ' יעזבו את הממשלה". 

בארגון הטרור חמאס השיבו לדברי ביידן כי לא יסכימו לעסקה שלא תכלול הפסקת אש מלאה כבר בתחילתה ויציאה מלאה של כוחות צה"ל מרצועת עזה. בצל ההתפתחויות הללו ונאומו של הנשיא, בכיר מצרי טוען כי מחר תתקיים פגישה משולשת עם נציגים משיראל, ממצרים ומארה"ב. לדבריו, הם ידונו בחידוש הפעילות במעבר רפיח לנוכח הרצון המצרי שישראל תיסוג ממנו.

בעולם, נרשמה תמיכה בדבריו של הנשיא האמריקני. נשיא צרפת, עימנאול מקרון, כתב בחשבון ה-X שלו במהלך השבת ובעברית כך: "המלחמה בעזה חייבת להיפסק".

לקראת צאת השבת, משפחות חטופים הפגינו מול בסיס הקריה, לדבריהם: "נאומו של ביידן מציע לראשונה תקווה להחזרת כל החטופים והביטחון לישראל, ואנחנו מודאגים שאחרי חודשים בהם נתניהו סיכל את העסקאות, גם עכשיו הוא יטרפד את העסקה". בני המשפחות דרשו מראש הממשלה להתייצב בפני הציבור ולעמוד מאחרוי ההצעה שחשף הנשיא האמריקני. הם גם קראו לחברי קבינט המלחמה גנץ, אייזנקוט וגלנט לוודא את מימוש העסקה, "אסור לכם לאבד את הרגע הזה", אמרו.

הצהרת משפחות החטופים (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

חמאס פרסם הקלטה של החטופה נועה ארמני

ארגון הטרור חמאס פרסם אמש הקלטה של החטופה נועה ארגמני בה היא מטיחה אשמה בממשלה ודורשת להמשיך במחאות למען השבת החטופים. הסרטון מלווה באיורים שלדברי משפחתה של ארגמני הם פרי ציורה של החטופה, לא נאמר שמה של נועה במפורש אלא רק קולה נשמע. מטה משפחות החטופים אישר את זהותה של ארגמני כדוברת בסרטון. במהלך הסרטון, שלא מן המנמע שחלקים רבים בו הוכתבו לנועה מראש בידי שוביה, היא אומרת: "אתם תשאירו אותי ואת חבריי השבויים כמו רון ארד?, בבקשה, אל תתנו לנתניהו ולממשלה להרוג אותנו. תצילו אותנו, הזמן אוזל ואנחנו לא רוצים למות פה".

נועה ארגמני חטופה בעזה, צילום: צילום מסך

זהו אות חיים נוסף מהחטופה נועה ארגמני, לאחר שיבנואר האחרון חמאס פרסם סרטון בו היא הופיעה לצד יוסי שרעבי ז"ל ואיתי סבירסקי ז"ל שנרצחו בשבי.

הקלטה של החטופה נועה ארגמני בשבי חמאס // ללא

סוף שבוע מתוח בגבול הצפון: פגיעה ישירה במחנה גיבור, כטב"ם ישראלי הופל בלבנון

במהלך סוף השבוע, אחרי רצף סיכולים ממוקדים של מחבלי חיזבאללה בדרום לבנון, הופעלו עשרות אזעקות ביישובי הגליל ובפרט באזור אצבע הגליל. אחד השיגורים שזוהו פגע בקניון בקרית שמונה וגרם לנזק לרכוש, לא דווחו על נפגעים כתוצאה מהירי. מעבר לכך, במטחים לעבר הצפון נפגע מחנה גיבור של צה"ל, מרקטת בורקאן כבדת משקל, נזק רב נגרם בבסיס הצבאי, אין נפגעים מהירי.

הפגיעה במחנה "גיבור'" שבקריית שמונה // השימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים

נוסף לכך, כטב"ם צה"לי הופל בלבנון בעקבות טיל קרקע-אוויר שנורה לעברו, כך אישרו בצה"ל. כטב"ם ישראלי תקף שני מחבלים שזוהו בעודם פועלם במרחב מג'דל סלם, הושמדו גם המשגרים מהם נורו הרקטות לעבר מרחב קרית שמונה. כמו כן, על פי דיווחים ערבים צה"ל תקף בעיירה סדיקין בדרום המדינה. ככל הנראה, שבעה מחבלים נהרגו בה.

חיסול שני מחבלי חיזבאללה שזוהו במרחב מג'דל סלם \\ דובר צה"ל

אותרה גופתה של הנעדרת סומיה עמאש - בעלה עוכב לחקירה

סומיה אמאש, בת 33, הוכרזה כנעדרת אתמול מביתה בכפר ג׳סר אלזרקא. לאחר חיפושים נרחבים במקום, גופתה אותרה סמוך לאולם אירועים בכפר. לאחר שהיא עברה נתיחה במכון לרפואה משפטית באבו-כביר זוהו עליה סימני אלימות וחבלה. בעלה של אמעש עוכב לחקירה ונפתחה נגדו חקירה בחשד לרצח.

סומיה עמאש, צילום: ללא

שכנתה של המשפחה, סיפרה ל"ישראל היום" כי עמאש, אם לארבעה ילדים, חוותה אלימות מצד בעלה באופן תדיר: "בעלה היה מתעלל בה, היא הגישה תלונה במשטרה וניסתה לשקם את מערכת היחסים בינה". לדברי השכנה, "בתקופה האחרונה החלה (סומיה) לדבר על גירושין כי היא סבלה מבעלה, הוא הרביץ לה ולילדים, צעקות נשמעו מחוץ לביתה. אני יודעת שפנתה לאמא ואחותה ואמרה להם שהיא עוברת מסכת התעללות ורוצה להתרגש ממנו". 

הלחימה ברפיח: כוח סרק בית עם רחפן - וזיהה שהוא מולכד בחביות נפץ

כוחות צה"ל ממשיכים להעמיק את התקיפות בחלקה הדרומי של רצועת עזה. במהלך סוף השבוע, כוחות מאוגדה 162 השמידו מחסני אמצעי לחימה, איתרו עשרות רימונים, רובים מסוג קלאצ'ניקוב, ווסטים ומחסניות. כמו כן, איתרו הלוחמים פירי מנהור והשמידו אותם.

רחפן מזהה בית ממולכד בחביות נפץ על ידי לוחמי צק״ח נח״ל \\ דובר צה"ל

 במהלך סריקת מבנה בידי לוחמי צוות הקרב של חטיבת הנח"ל הם זיהו, באמצעות רחפן, שהמבנה מולכד בחביות נפץ. נוסף לכך, מכלול האש של צוות הקרב בחטיבת הנח"ל המשיך לחסל מחבלים מהאוויר ומהקרקע, ולהשמיד עשרות תשתיות טרור ביניהן עמדות מהן בוצע ירי נ״ט לעבר הלוחמים, מחסני אמל״ח, עמדות צלפים ומחבלים שמהווים איום על הכוחות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו