לאחר שזומן לשימוע ע"י בן גביר - המפכ"ל שבתאי: "המשטרה לא תהיה פוליטית, אמשיך לעמוד כחומה בצורה"

יממה לאחר שהשר בן גביר הודיע על כוונתו להדיח את שבתאי מתפקידו, המפכ"ל נושא דברים מול עורכי הדין בכנס באילת • עם כניסתו לאולם, המפכ"ל התקבל במחיאות כפיים סוערות מצד קהל עורכי הדין • "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות חפה מכל סממן פוליטי"

המפכ"ל רב ניצב קובי שבתאי בכנס עורכי הדין באילת. צילום: יהודה בן יתח

מפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי נושא דברים בכנס עורכי הדין באילת הנערך כעת. יממה לאחר שהשר לביטחון לאומי הודיע על כוונתו להדיח את שבתאי מתפקידו. עם כניסתו לאולם, המפכ"ל התקבל במחיאות כפיים סוערות מצד קהל עורכי הדין.

המפכ"ל שבתאי מגיע לאולם הכנס במלון דן באילת, צילום: יהודה בן יתח

"בימים אלו נערכת עבודת מטה להקמת המשמר הלאומי תחת משטרת ישראל, תהליך שהובלתי", פתח שבתאי. "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות חפה מכל סממן פוליטי. משטרת ישראל אינה פוליטית ואמשיך לעמוד כחומה בצורה בכל הניסיונות להכניס שיקולים כאלו למשטרת ישראל. אני עומד כאן ואומר, משטרת ישראל חייבת להיות עצמאית נטולת פניות ומנותקת מכל גחמה פוליטית . זה אבן היסוד הנדרשת משומרי הסף האמונות של שלטון החוק".

"משטרת ישראל ויתר גופי אכיפת החוק, פועלים יחד ובמקביל להשגת שתי מטרות: הראשונה- לאפשר לאזרחים לחיות את חייהם בסביבה בטוחה ומוגנת, למגר טרור ופשיעה ולהכניס כל עבריין או מפגע מאחורי סוֹרֵג וּבַרִיחַ. השנייה - לבצר את שלטון החוק במדינת ישראל, להגן על חוסנה הלאומי ואופיה הדמוקרטי".

"אני עומד על בימה זו ומצהיר בקול ברור. משטרת ישראל חייבת להישאר אוטונומית! עצמאית! נטולת פניות ומנותקת מכל גחמה פוליטית, כזו או אחרת! עצמאות זו היא אבן יסוד הנדרשת משומרי הסף האמונים על שלטון החוק במדינה דמוקרטית".

לשמור על איזון ראוי בין זכות המחאה לבין שמירה על מרקם חיים תקין

"בהיבטי הסדר הציבורי" אמר שבתאי, "מזה כשנתיים, מתמודדים שוטרי משטרת ישראל אל מול גל מחאות, הפגנות, עצרות, תהלוכות באלפי מוקדים ברחבי הארץ. אירועים אליהם מתנקזת החברה הישראלית על כל גווניה  ומכל צידי המתרס. והמשטרה נדרשת פעם אחר פעם לעמוד בתווך בין הצדדים".

המפכ"ל קובי שבתאי באילת. "אני כמפקד, חרד בכל הפגנה לשלומם של המוחים ולשלומם של השוטרים כאחד", צילום: יהודה בן יתח

מדובר במשימה מורכבת אשר על מנת לבצעה מותחת המשטרה את איבריה. קציניה ושוטריה עובדים ימים, לילות, שבתות וחגים על מנת לעמוד במשימה כנדרש. השאיפה היא לטפל במחאות ללא כל שימוש בכוח וּבאמצעים, עד כמה שניתן, וְלאפשר למוחים לממש את זכותם הדמוקרטית לחופש הביטוי ולשוב לבתיהם בשלום. עלינו לשמור על איזון ראוי בין זכות המחאה לבין שמירה על מרקם חיים תקין ואנו עושים ככל יכולתנו על מנת להבטיח זאת".

"מדובר במלאכת איזון לא פשוטה כלל ועיקר. להט המוחים, שהתגבר ונמהל בכאב לאחר אירועי השבעה באוקטובר, מעמיד את השוטרים במתח מובנה. אני כמפקד, חרד בכל הפגנה לשלומם של המוחים ולשלומם של השוטרים כאחד. המדיניות שמועברת כל העת לכלל המפקדים והשוטרים היא אחת – לחבק את משפחות החטופים, לאפשר את זכות המחאה באשר היא".

"עם זאת, עלינו לזכור תמיד כי תפקידנו הוא לשמור על הסדר הציבורי בגבולות החוק. לצד הבנת כאבם של המוחים והרצון להכילו, לא נאפשר פגיעה בשוטרים, במוחים, בסימלי שלטון וונדליזם באשר הוא. אחרי כל מה שציינתי - לא פשוט להיות שוטר במדינת ישראל, בפרט בעת הזו. אותו שוטר שמוצב במחאות, הוזעק בבוקרו של אותו יום לאירוע אלימות במשפחה, או לזירת נפילת טילים, או למרדף מסוכן אחר רכב גנוב או לאבטחת שיירות הסיוע".

הגב של לשכת עורכי הדין

לדברי עמית בכר, יו"ר לשכת עורכי הדין: "משטרת ישראל היא המשטרה של כולנו. היא לא משטרה של אדם אחד. התפקיד הכפוי טובה הזו שם אותך ברגעים ההיסטוריים ושם אותך תחת ניסיון להשתלט על המשטרה ואנחנו מחזקים אותך. אסור שהמשטרה תהיה פוליטית. לטעמי ההליכים ששמענו עליהם הם לא חוקיים. מחזקים אותך למען הדמוקרטיה".

מוקדם יותר היום (שלישי), היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי הזמנת המפכ"ל לשימוע אינה חוקית וכי אין לקיימו. הדברים מגיעים לאחר שהשר זימן אתמול את קובי שבתאי לשימוע, בטרם ימליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו. 

"סמיכות הזמנים מעוררת חשש כבד, כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלטה מפורשת של בג״ץ", כתבה בהרב-מיארה ." כן מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר